Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-20 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Kvalita mezilidských vztahů a východiska pro život Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Vznik a význam společenského kontaktu Klíčová slova Vztahy, rodina, spolupráce Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, 26-51-H/01 Elektrikář, 36-52-H/01 Instalatér Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 20.-27.9. 2012 Celková velikost 4,97 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
KVALITA MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ A VÝCHODISKA PRO ŽIVOT
kvalita vztahů v rodině je předpokladem úspěšného uplatnění Základním článkem společnosti je rodina/ kvalita vztahů v rodině je předpokladem úspěšného uplatnění dítěte v životě/ výchova má cíleně vytvářet všestranně rozvinutou osobnost/ ne vždy se podaří/ co přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů: - narození dítěte je zásadním obratem v životě početí je proto vhodné plánovat připravení rodiče jsou určitou jistotou pro budoucí život dítěte pro dítě je nutné mít připravené základní potřebné vybavení místo, kde bude spát, odpočívat, hrát si… důležitá bude společná péče rodičů o dítě dítě bude vnímat (je v bezpečí, má jistotu, je milováno)
vytváření osobnosti dítěte je zásadním cílem výchovy v prvním roce života dítěte dochází k významným událostem novorozenec se stal centrem pozornosti došlo ke změně v chodu domácnosti oba rodiče ( podělit se o vzájemnou lásku s dítětem ) nedopustit, aby jeden z nich se cítil opomíjený starostlivost o potomka nepřesunout do pozice „opičí láska“ (vše provádět se správnou mírou) nastavení pravidelných časů, úkonů, stravování, hry, odpočinku, spánku…
Období do tří let věku dítěte: napodobování vede k učení základních znalostí činnosti provádět podle vyspělosti jedince důležitá je předchozí příprava dítěte k následné hře… postupně zjišťovat, co je pro budoucí vývoj dítěte vhodné společné hry rodičů s dítětem a vrstevníky ( význam pro rozvoj pevné citové vazby, zdokonalování pohybových schopností, pocit sounáležitosti…) období vytváření osobnosti a jeho základních prvků… Co pozitivního je očekáváno v případě správné výchovy do budoucna: aktivní a sebevědomě reagující jedinec schopný dalšího mentálního a fyzického rozvoje, orientuje se ve společnosti a umí navazovat a udržet si dobré vztahy
Možné negativní výsledky výchovy: zanedbaný mentální rozvoj (problémy s komunikací, navazováním vztahů, introvert, obtíže s prosazováním v kolektivu a hledáním vlastních postojů k životu) Bez zažitého harmonogramu dne a plánování: - možná neschopnost uspořádání života a životních cílů zmatek ve věcech, povinnostech, vztazích… Období předškolní a školní výchovy: navazování nových vztahů setkávání se s různými povahami, charaktery, egoizmem, nutností hledání kompromisů…
Období hledání vlastní identity: od puberty k adolescenci vyzrávání osobnosti vzrůstající nezávislost na rodičích přejímání stále větší odpovědnosti za vlastní rozhodování hledání vzorů pro život dokončování různých druhů vzdělání a z nich směřování do budoucnosti navazování důvěrných vztahů hledání partnerských vztahů
Vztahy k ostatním lidem jsou základním předpokladem existence /jedinec patří vždy do nějaké sociální skupiny, většinou se jedná o minoritní společenství/ - pokud bude výchova směřovat k aktivnímu zapojení do společných aktivit, bude mít jedinec možnost se účastnit , podílet se, začlenit, rozvíjet další spolupráci…/ vždy bude potřebná dohoda, kompromis, nalezení vzájemných společných zájmů a cílů V takovém případě lze očekávat: schopnost spoluúčasti na aktivitách vytvoření vlastního hodnotového systému opírajícího se o mravní zásady dané společnosti a úspěch