Přídavná jména
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace) Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_06_01_06 Předmět Český jazyk Téma (název prezentace) Přídavná jména Autor Marie Provazníková Metodický popis (anotace) Interaktivní prezentace shrnuje učivo o přídavných jménech. Nejprve si žáci zopakují druhy přídavných jmen, dále jejich pravopis, mluvnické kategorie a množné číslo. Do pravopisných cvičení doplňují interaktivní tužkou správnou koncovku přídavného jména. Prezentace je primárně určena pro žáky 7. ročníku.
Doplň vzory ke každému druhu Druhy přídavných jmen Doplň vzory ke každému druhu tvrdá mladý měkká jarní přivlastňovací otcův matčin
Pravopis přídavných jmen měkká přídavná jména: v koncovkách píšeme vždy – í cizí pes, s cizími psy tvrdá a přivlastňovací přídavná jména: v koncovkách píšeme –y/-ý otcovy bratry o zlých psech POZOR!
Jak bylo řečeno, -y, -ý píšeme u tvrdých a přivlastňovacích přídavných jmen KROMĚ 1. a 5. pádu množného čísla rodu mužského životného – zde se píše –i, -í zlí psi, otcovi bratři 7. pádu množného čísla – zde se píše – ými se zlými psy, s otcovými bratry
Vyhledejte přídavná jména, určete druh, pád, číslo a rod: K narozeninám jsem dostal překrásný dárek. Maminčin náramek byl z ryzího zlata. Navštívila nás otcova sestra. V rozsáhlých lesích rostlo mnoho jedlých hub. Setkal jsem se s Ladovými kresbami. Dodržuješ lékařovy předpisy? Namazal si chléb s husím sádlem.
Doplň koncovky přídavných jmen Bos___ chlapci, s drz____m člověkem, mil_____ spolužáci, s vytrval____m koněm, pečliv_____ zaměstnanci, Erbenov____ pohádky, tatínkov____ rodiče, pod lískov___m keřem, zdrav_____ muži, s hus_____m sádlem, s Ladov____mi kresbami, ryz___ zlato, o ciz____ch lidech, sestřin____ přátelé, o motýl_____ch křídlech, světov__m jazykům, s nov____m_____ žáky, strm_____ svah.
Napiš v množném čísle noví kamarádi nový kamarád zlý pes v cizí zemi s pavím perem hravý medvídek bezcitný člověk osamělý hoch na sněhové pláni zlí psi v cizích zemích s pavími pery hraví medvídci bezcitní lidé osamělí hoši na sněhových pláních
Odvozování V 1. a 5. pád množného čísla rodu mužského životného se u vzoru mladý některé souhlásky před koncovkou – í mění h → z (drahý přítel – drazí přátelé) ch → š (hluchý člověk – hluší lidé) k → c (velký chlapec – velcí chlapci) r → ř (dobrý sportovec – dobří sportovci)
zakončení – ský → -ští (italský– italští) zakončení – cký → -čtí (pardubický – pardubičtí) zakončení – čký → -čcí (maličký – maličcí)
Převeď spojení do množného čísla starý člověk běloučký motýl dětský lékař divoký králík pražský obyvatel tuniský občan
Řešení staří lidé běloučcí motýli dětští lékaři divocí králíci pražští obyvatelé tuniští občané
Najdi přídavná jména k v k i d s k l d o a a ý f i č ě t ý ý c k r m c
Napiš si přídavná jména, která jste našli Napiš si přídavná jména, která jste našli. Vymysli k nim jedno podstatné jméno. Utvoř z nich 1. pád množného čísla. Řešení
dětský – dětští + podstatné jméno africký – afričtí + podstatné jméno maličký – maličcí + podstatné jméno vodácký – vodáčtí + podstatné jméno
Použité zdroje: STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN 80-7235-103-6. KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 7. ročník. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-320-5. KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 6. ročník. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 80-7238-206-3. Obrázky: MS Office – Klipart Vlastní zdroje