Baroko.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

BAROKO I..
BAROKO V ČECHÁCH.
Baroko.
Baroko.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Baroko.
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko v českých zemích
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Barokní architektura v českých zemích
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Baroko - procvičení 8. ročník.
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BAROKO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Kultura v 17. a 18. století, barokní architektura
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Barokní architektura a sochařství v Čechách
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Jan Blažej Santini Architektura. klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie a sv. Jana Křtitele, Sedlec u Kutné Hory.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _02 Osobnosti českého baroka Téma: Dějepis 8. ročník.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Baroko.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Radikálně barokní architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
BAROKO významní představitelé
Kultura v 17. a 18. století, barokní architektura
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Baroko.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Baroko

Umělecký směr konec 16. - 18.stol. Itálie V Čechách vrcholí v pol.18.stol. „baroko“: 1.(pejorativně) nabubřelý, směšný 2. portugalské slovo pro nepravidelnou perlu Baroko se rozšířilo po celé Evropě, v literatuře, výtvarném umění a hudbě 2 směry: uměřený (protestantské země a Francie) a dynamický (katolické země)

Baroko bylo odpovědí katolické církve na doktrínu reformačních církví, že náboženství nevyžaduje velkolepost a kostely a umění nemusejí ohromit velikostí a zdobností. Barokní umění bylo prostředkem protireformační propagandy.

Architektura- typické znaky monumentalita plnost tvarů dynamičnost křivka- oblouk, elipsa nahrazují přímku a úhel, vlnící se průčelí, velké nástropní malby kupole přísná symetričnost (často slepé portály, iluzivní okna) střídání konvexních (vypuklých) a konkávních (vydutých) tvarů složitý půdorys (oválný, elipsovitý) smysl pro urbanistické řešení (ohled k prostředí, modelace terénu,…) vyvolání iluze (nástropní malby, štuk, umělý mramor, zlacení,…)

Fontána De Trevi Řím

Versailles

Gian Lorenzo Bernini Italský architekt a sochař Kolonáda u chrámu sv. Petra v Římě Fontána čtyř řek v Římě Socha Vidění sv. Terezie

Sir Christopher Wren Projekt City v Londýně po velkém požáru 1666 Autor chrámu sv. Pavla

Jan Bernard Fischer z Erlachu tvůrce Schönbrunnu a Karlskirche ve Vídni

Santiago de Compostela

Zimní palác v Petěrburgu

Rodina Dientzenhoferů (Kryštof a Kilián Ignác) působili v Bavorsku a Čechách

Anselmo Lurago Palác Kinských

Strahovský klášter

Černínský palác

Jan Blažej Santini Stavitel kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře ve Žďáru nad Sázavou (barokní gotika)

Chrám Nanebevzetí P.Marie v Sedlci u Kutné Hory-architekt Santini, barokní gotika

Malířství, sochařství Snaha vyvolat dojem mimořádné intenzity prožitku, zachytit tělo i duševní stav v okamžiku krajního tělesného i duševního napětí /dramatičnost – vše v pohybu a rozvlněné- vlající, zřasený oděv/ afekt/ hluboký prožitek zbožnosti/ erotika / Využívání světla a stínu Náměty: biblické a antické, lovecké scény, žánrové obrázky

Michelangelo Caravaggio

Rembrandt van Rijn

Peter Paul Rubens

Diego Velasquez

El Greco

V Čechách působili Sochaři: Ferdinand Maxmilián Brokoff Matyáš Bernard Braun

malíři Karel Škréta Petr Brandl

Torquato Tasso John Milton

hudba Alessandro Scarlatti Johann Sebastian Bach Georg Friedrich Händel Antonio Lucio Vivaldi český: Adam Michna z Otradovic

Musí pozadu zůstati svět, a proto i zoufati Musí pozadu zůstati svět, a proto i zoufati. Již mu [s pytlem] dali: místo jej mně vzali.Ó Michale, můj rytíři, meč již vytáhni. Ó věrný duších vartýři, tě nevyhání žádná z tvé moci zchytralost, v tobě jest obrova stálost, veď milou mou ke mně, přej hostinu ve mně.Anjelé, mojí vudcové, ruce podejte. Nebeské svadby družbové, mne Kristu dejte. S kterým bych se radovala a na věky hodovala. V nebeském paláce k té pomozte lásce. Andělské přátelství Nebeští kavalérové, vinšujte štěstí. Vy jste mé svadby družbové: veďte z neštěstí Nevěstu mou, vám se věří. Mně a vám se ona svěří. Veďte ji, andělé, ke mně, archandělé.Hrnou se do nebeského paláce hosti, jest z pokolení lidského milenek dosti.

V Čechách baroko vrcholí v polovině 18. stol. Tvůrci většinou z Itálie, Bavorska, Francie Nejvýznamnější stavby v Praze: Valdštejnský palác, Černínský palác, zámek v Tróji, Strahovský klášter, Loreta, chrám sv. Mikuláše na Malé Straně, chrám sv. Mikuláše na Starém Městě, Klementinum, kostel sv. Ignáce

rokoko Baroko přechází v rokoko v l.1740 - 1770 (rocaille= nesouměrná mušle) Zdrobnělé baroko / hravost / nesymetrický ornament/ elegance Snaha vytvořit příjemné životní prostředí /výzdoba interiérů /záliba v drobných uměleckých předmětech (porcelánové figurky, žánrová malba, rytiny) V Praze- tereziánská přestavba Hradu (architekt N. Pacassi)

Innsbruck

Arcibiskupský palác v Praze

Dobříš