Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Rozpočtová a fiskální politika Fiskální federalismus Pojem rozpočtového práva Systém rozpočtového práva Rozpočtová soustava Prameny rozpočtového práva Zásady rozpočtového práva Státní rozpočet Místní rozpočty
1. Rozpočtová a fiskální politika rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita
2. Fiskální federalismus přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a vazby veřejných rozpočtů v rámci rozpočtové soustavy modely fiskálního federalismu model fiskálního federalismu v ČR
A. Modely fiskálního federalismu horizontální vertikální centralizovaný decentralizovaný kombinovaný
B. Model fiskálního federalismu v ČR PŘÍJMY VEŘEJNÝ ROZPOČET VÝDAJE Nadnárodní úroveň Rozpočet EU Národní fond Centrální úroveň Státní rozpočet Státní fondy Rozpočty krajů Regionální úroveň Rozpočty RRRS Rozpočty DSO Municipální úroveň Rozpočty obcí
3. Pojem rozpočtového práva pododvětví finančního práva normy, pravidla a ustanovení upravující soustavu veřejných rozpočtů, obsah veřejných rozpočtů, fondovní hospodaření, rozpočtový proces a vztahy vznikající při tvorbě, rozdělování a používání rozpočtových fondů (veřejných rozpočtů) rozpočtové právo v užším smyslu v širším smyslu
4. Systém rozpočtového práva Rozpočtové právo obecná část zvláštní část
4. Systém rozpočtového práva část obecná pojetí, pojem a systém rozpočtového práva postavení rozpočtového práva v systému práva prameny rozpočtového práva rozpočtové zásady subjekty, předmět a obsah rozpočtového práva subjekty, předmět a obsah rozpočtověprávních vztahů rozpočtověprávní instituty část zvláštní rozpočtová soustava obsah veřejných rozpočtů fondy rozpočtový proces
5. Rozpočtová soustava státní rozpočet místní rozpočty rozpočty státních fondů rozpočet Evropské unie další veřejné rozpočty
6. Prameny rozpočtového práva ústavní základy mezinárodní smlouvy právní předpisy Evropské unie zákony nařízení vlády vyhlášky vnitřní předpisy judikatura
I. Ústavní základy čl. 42 a 33 Ústavy čl. 97 Ústavy čl. 101 odst. 3 Ústavy čl. 62 písm. j) Ústavy čl. 11 odst. 5 Listiny rozpočtová odpovědnost?
II. Mezinárodní smlouvy obecné Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii zvláštní Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii (tzv. fiskální pakt) smlouvy o zamezení dvojímu zdanění
III. Právní předpisy Evropské unie Smlouva o fungování Evropské unie čl. 310-325 čl. 126 čl. 107-109 čl. 110-113 čl. 30-32 sekundární předpisy Evropské unie nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012 rozhodnutí Rady č. 2014/335/EU, Euratom
IV. Zákony rozpočtová pravidla (218/2000 Sb.) rozpočtová pravidla územních rozpočtů (250/2000 Sb.) zákon o státním rozpočtu zákony upravující státní fondy další zákony – 219/2000 Sb., 420/2002 Sb., 320/2001 Sb., 215/2004 Sb., 137/2006 Sb., 139/2006 Sb. …
7. Zásady rozpočtového práva zásada každoročního sestavování a schvalování veřejných rozpočtů zásada včasnosti veřejných rozpočtů zásada časového ohraničení veřejných rozpočtů zásada reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů zásada úplnosti veřejných rozpočtů zásada jednotnosti veřejných rozpočtů zásada přehlednosti veřejných rozpočtů zásada neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů
7. Zásady rozpočtového práva zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů zásada veřejnosti (finanční publicity) veřejných rozpočtů zásada sestavování veřejných rozpočtů jako brutto (hrubých) rozpočtů zásada efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů zásada přednosti výdajů před příjmy zásada omezení přesunů ve veřejných rozpočtech a úhrady potřeb v těchto rozpočtech nezajištěných zásada zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů a jiných opatření
8. Státní rozpočet Definice státního rozpočtu Střednědobý výhled Střednědobý výdajový rámec
A. Definice státního rozpočtu finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o státním rozpočtu rozpis ukazatelů státního rozpočtu podrobné rozpočty organizačních složek státu změny těchto dokumentů
B. Střednědobý výhled obsahuje očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na období 2 let následujících po roce, na který je předkládán státní rozpočet předkládá vláda samostatně na vědomí Poslanecké sněmovně
C. Střednědobý výdajový rámec celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled stanoví Poslanecká sněmovna státní rozpočet na rok 2014 na rok 2015……………1.153,0 mld. Kč na rok 2016……………1.163,5 mld. Kč státní rozpočet na rok 2015 na rok 2016……………1.182,4 mld. Kč na rok 2017……………1.215,0 mld. Kč státní rozpočet na rok 2016 na rok 2017………….1.211,7 mld. Kč na rok 2018………….1.245,7 mld. Kč
9. Místní rozpočty Soustava místních rozpočtů Definice místních rozpočtů Rozpočtový výhled
A. Soustava místních rozpočtů obecní rozpočty krajské rozpočty rozpočty dobrovolných svazků obcí rozpočty Regionálních rad regionů soudržnosti
Regiony soudržnosti
B. Definice místních rozpočtů finanční plán, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku, dobrovolného svazku obcí nebo Regionálních rad regionů soudržnosti vyrovnaný přebytkový schodkový
C. Rozpočtový výhled 2 až 5 let obsahuje souhrnné základní údaje: o příjmech a výdajích o dlouhodobějších závazcích a pohledávkách o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy