DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Květ, květenství Autor Petr Vondráček Tematický okruh Botanika a geologie Ročník 1. ročník a kvinta Vytvořeno Květen 2014 Anotace Stavba květu, typy květenství, opakování Metodický pokyn Forma prezentace PowerPoint , fotografie Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Stavba květu, květenství - opakování Petr Vondráček Matiční gymnázium Ostrava
1. Popiš stavbu květu Použij tyto pojmy: květní lůžko, kalich, koruna, okvětí, tyčinky, pestík 2 3 1 mák vlčí koniklec alpinský bílý zpět
zpět Jaterník podléška 4 5 Rozrazil rezekvítek
zpět 8 6 zvonek vousatý 7 zvonek kopřivolistý
9 11 12 10 13 Popiš stavbu pestíku a tyčinky, schéma: Tyčinka Pestík zpět
Čeleď bobovité má korunní lístky rozlišené na pavézu, křídla a člunek Čeleď bobovité má korunní lístky rozlišené na pavézu, křídla a člunek. Popište. 16 15 14 zpět
2. Která část květu je přeměněna v útvary na obrázku? pampeliška zpět
3. Určete souměrnost květů Pojmy: souměrný, pravidelný, nepravidelný jabloň medovník meduňkolistý zpět
hvozdík pyšný vikev lesní zpět
4. Určete typ květenství. A. Jednoduché prvosenka vyšší a jarní jitrocel prostřední zpět
jetel luční zpět kukuřice kopretina bílá
zpět šeřík obecný kokoška pastuší tobolka
B. Složené zpět kerblík lesní devětsil bílý
Květenství rostlin čeledi hvězdnicovité bývají tvořená dvěma druhy květů. Popiš. hvězdnice chlumní 1 kopretina bílá 2 2 zpět
5. Vysvětli, proč mnohé květy jsou pěkně pestře zbarvené, např 5. Vysvětli, proč mnohé květy jsou pěkně pestře zbarvené, např. u vstavačovitých rostlin zpět tořič včelonosný vstavač vojenský
6. Pozoruj rozvíjení květů pomocí časosběrné kamery 6. Pozoruj rozvíjení květů pomocí časosběrné kamery. Použij kameru i ke studiu růstu stonku nebo rozvíjení listů. jabloň
Správné odpovědi: Popiš stavbu květu 1 koruna, kalich je prchavý (brzy opadá) okvětí tyčinky pestík kalich koruna květní lůžko prašník nitka blizna čnělka semeník člunek křídla pavéza obrázek 1 obrázek 2 obrázek 3 obrázek 4 obrázek 5
2. Která část květuje přeměněna v útvary na obrázku? Z kalichu vzniká chmýr. 3. Určete souměrnost květů medovník meduňkolistý – souměrný jabloň – pravidelný vikev lesní – souměrný hvozdík pyšný – pravidelný 4. Určete typ květenství jitrocel prostřední – klas prvosenka jarní a vyšší – okolík kukuřice – palice (samičí květenství) jetel luční – hlávka (strboul) kopretina bílá – úbor šeřík obecný – lata kokoška pastuší tobolka - hrozen devětsil bílý – hrozen z úborů kerblík lesní – složený okolík obrázek 6 obrázek 7 obrázek 8 obrázek 9 obrázek 10 obrázek 11 obrázek 12
trubkovité květy jazykovité květy 5. Vysvětli, proč mnohé květy jsou pěkně pestře zbarvené, např. u vstavačovitých rostlin Lákají hmyz barvou i tvarem květu k opylování, přenos pylu – entomogamie. obrázek 13 obrázek 14
Použitá a doporučená literatura JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia: teoretická a praktická část. 4. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 559 s., [38] s. obr. příl. ISBN 80-718-2107-1. KINCL, L., KINCL, M., JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin: pro 1. ročník gymnázií. 4., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8947-5. KUBÁT, K., KALINA, T., KOVÁČ, J., KUBÁTOVÁ, D., PRACH, K., URBAN, Z. Botanika. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 231 s. ISBN 80-718-3053-4.