Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Advertisements

Národní obrození Národní obrození
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev:
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Purismus v českém národním obrození
Národní obrození František Palacký.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_17 Název Divadlo Semafor Téma hodiny Divadelní.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Národní obrození Michaela Tarabová.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_19 Název Radek John Téma hodiny Autoři současné.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Obrázky – vlastní tvorba
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
70.léta 18.století - pol. 19.století
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Národní obrození Opakování
Transkript prezentace:

Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, 75701 Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození Téma hodiny Počáteční fáze Národního obrození Předmět Český jazyk a literatura Stupeň/Ročník Druhý / 8. Anotace Materiál je možné využít pro téma Národní obrození a seznámení se s osobnostmi působícími v oboru jazykověda a historie. Očekávaný výstup Žák dokáže zařadit dané období do časové přímky, je seznámen s osobnostmi počáteční fáze Národního obrození. Druh učebního materiálu Počítačová prezentace Speciální učební pomůcky Klíčová slova Národní obrození, jazykovědci, Josef Dobrovský, Josef Jungmann, brusiči, purismus Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3441 Použité zdroje: Viz konec prezentace

Jazykovědci Národního obrození - v počáteční fázi NO se spousta lidí snažila odstranit německá slova z češtiny = purismus (pur – čistý) takovýmto lidem se říkalo brusiči příklady takovýchto slov: letodnik /kalendář/ mysliviř /student/ čtenice /gramatika/ sestromuž /švagr/ slovař /slovník/ nosočistoplena /kapesník/ břinkoklapka /klavír/ skokotnosta /taneční mistr/ podnosnice libočuchna /cigareta/

Josef Dobrovský (1753 – 1802) veliký osvícenský autor postavil se proti puristům Celý svůj život zasvětil studiu českého jazyka Je paradoxem, že ač velký vlastenec a znalec slovanských jazyků a českého zvlášť, napsal Dobrovský všechny své stěžejní vědecké práce německy a latinsky.

- dílo Josefa Dobrovského: Ausfürliches Lehrgebäude der Böhmischen Sprache ( Zevrubná mluvnice českého jazyka ) zabýval se češtinou, pokoušel se o vytvoření řádu v mluvnici češtiny, pokoušel se vytvořit pravidla Geschichte der tschechischen Sprache und Literatur ( Dějiny české řeči aliteratury ) vychází z vědeckého základu vytvořil první periodizaci dějin české řeči a literatury – v hrubých rysech platí dodnes viděl vrchol v literatuře 16. století a v husitské lit. Německo – český slovník

Josef Jungmann (1773 – 1829) gymnaziální profesor, později děkan Filosofické fakulty a rektor Pražské univerzity oproti Dobrovskému věřil v obnovu českého jazyka, byl plný nadšení a optimismu v budoucnost české kultury a literatury

- dílo Josefa Jungmanna: Rozmlouvání o jazyku českém stať, ve které se staví proti poněmčování, vyslovuje se pro zavedení českého jazyka do škol „ Nepovažuje za Čechy ty, kteří sice vlastenecky cítí, ale mluví cizím jazykem.“ Slovesnost první česká učebnice literatury a slohová čítanka Historie literatury české - bibliografický soupis všech tehdy známých literárních památek

Slovník česko – německý ( 5 dílů ) obsahoval 120 000 slov čerpal z literárních památek, z řeči lidu, z jiných slovanských jazyků – např. polština, ruština (slova – vzduch, příroda, jablko, vějíř), vytvářel novotvary – např. rostlina, ozvěna, kyselina, čtverec dokázal, že čeština je jazyk stejně bohatý a kvalitní jako němčina

Zdroje: http://www.datakabinet.cz/cs/Vyukove-materialy-a- data/Jazyk-a-jazykova-komunikace/Karty-osobnosti/Jozef- Dobrovsky.html http://www.datakabinet.cz/cs/Vyukove-materialy-a- data/Jazyk-a-jazykova-komunikace/Karty-osobnosti/Josef- Jungmann.html