Renesance.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Typické rysy antropocentrismus - klade se důraz na člověka, na lidský rozum a poznání a pozemský život. Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu.
RENESANCE - pokračování
William Shakespeare.
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
renesance a humanismus
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance

konec 13.století - polovina 17.století Renesance konec 13.století - polovina 17.století • umělecký a myšlenkový směr • renesance z francouzského slova renaissance = znovuzrození, obnovení • návratem k antice • úzce spjata s humanismem • směr prosazuje důraz na osobnost člověka, staví se proti nadvládě teologie • klade důraz na pohodlí, nádheru a přepych

Vznik • počátky renesance jsou obvykle kladeny do severní Itálie na přelomu 13./14.století • za největší kolébku renesance vůbec je považována Florencie a města s rozvojem námořního obchodu Janov, Pisa • hlavními příčinami vzniku tohoto uměleckého směru byl hospodářský rozvoj a bohatství italských měst díky námořnímu obchodu a vlivu nových vědeckých objevů • hospodářská prosperita měst vedla k rozvoji stavitelství a výtvarného umění • odlišný životní styl obyvatel italských měst a zároveň politická svoboda vedly k vzniku nového typu renesančního člověka

Typické rysy • renesance se obrací zpět k antice a antické kultuře a přebírá z ní velké množství prvků, které dále tvůrčím způsobem užívá a přetváří • klade se důraz na člověka, na lidský rozum, poznání a pozemský život • renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu myšlení, zájem se od Boha obrací směrem k člověku samému • člověk se stává všestranně rozvinutou osobností • vznikají životopisy, vlastní podobizny malířů, umělci na rozdíl od středověku podepisují svá díla

Výtvarné umění • ve svých dílech umělci využívají poznatků anatomie lidského těla, geometrických zákonitostí, přírody, emocí, náboženství a fantazie • během renesance se změnilo i postavení umělce => ve středověku umělce jako individualitu neznáme, jsou považováni za řemeslníky a obvykle nepodepisují svá díla => v renesanci se toto mění, umělci vystupují z anonymity a někteří dosahují dokonce vysokého společenského postavení

a) Malířství ( = vzdálené objekty se jeví menší než objekty blízké) • malíři začali používat perspektivu ( = vzdálené objekty se jeví menší než objekty blízké) • častěji zachycovali krajinu • tématem zůstávaly i náboženské výjevy • někteří umělci začali pracovat v mnohem větší míře s užitím barev pro vyjádření stínu • malíři si často vybírali náměty z řecké a římské mytologie • renesanční díla obsadila kostely a paláce • nejslavnější malíři byli vyhledáváni, aby malovali portréty a zdobili stěny domů a chrámů

a) Malířství – umělci a díla • Raffael Santi: (1483 - 1520) - vyučil se u Perugina, jednoho z předních italských umělců - jeho vyzrálý styl byl pro Evropu vzorem dokonalosti až do konce 19. století a příkladem všem umělcům, kteří usilovali o rozvíjení klasického slohu - zemřel na zimnici už po svých 37. narozeninách

a) Malířství – umělci a díla • Raffael Santi: „Alba Madona“ r.1510 „Proměnění Páně“ r.1513

a) Malířství – umělci a díla • Leonardo da Vinci: (1452 -1519) - Leonardo da Vinci byl všestrannou renesanční osobností - stal se významným malířem, sochařem, architektem, přírodovědcem, hudebníkem, spisovatelem,... - byl nemanželským synem notáře Sera Piera a venkovanky Catariny, otec jej ale uznal za vlastního a zajistil mu všeobecné vzdělání - o mladém Leonardovi se nedochovaly žádné zápisy, ví jen, že byl příjemného vzhledu a tak silný, že mohl ohýbat železné pruty

a) Malířství – umělci a díla • Leonardo da Vinci: „Poslední večeře Páně“ r.1495 „Mona Lisa“ r.1503

a) Malířství – umělci a díla • Sandro Botticelli: (1444 - 1510) - byl přední malíř Florencie - o jeho raném životě je toho známo málo - zdá se, že svým temperamentem byl vysoce nervní a měl sklon k lenosti a žertíkům - po Botticelliho smrti upadlo jeho dílo v zapomenutí, ale ke znovuoživení jeho slávy došlo v 19. století, kdy umělce pátrající po estetických zážitcích inspirovalo jeho zobrazování snových bytostí jakoby z jiného svět

a) Malířství – umělci a díla • Sandro Botticelli: „Zrození Venuše“ r.1485 „Primavera“ r.1480

b) Sochařství inspirovalo se antickou dobou vlivem zachovalých antických soch se sochařství stalo prvním uměním, ve kterém došlo ke změnám směrem k renesančnímu pojetí aby mohli sochaři udělat pravé podobizny lidí, museli je studovat, a poté mohli u lidí vyjadřovat i dramatičnost scény, jako je třeba zobrazení emocí v obličeji, gesta či zřasenou drapérii novinkou byly volně stojící sochy jako materiál se používal mramor, bronz a dřevo

b) Sochařství - umělci a díla • Michelangelo: (1475 – 1564) - přezdíván "božským„ - byl vynikající sochař, ale také malíř a architekt - jeho sochy jsou hlavně z mramoru - nejslavnější díla jsou Pieta a David - někdy schválně svoje sochy nedokončoval, a to podle teorie, že nedokončené dílo je výrazem souboje duše a hmoty

b) Sochařství - umělci a díla • Michelangelo: „Pieta“ r.1498 „David“ r.1501

b) Sochařství - umělci a díla • Donatello : (1386 – 1466) - pocházel z Florencie - byl jeden z prvních sochařů, kteří vytvořili nový sloh, založený na nové představivosti - jeho dílo mělo vliv i na vývoj malířství - pracoval v dílnách spolu s Lorenzem Ghibertim (také známý sochař)

b) Sochařství - umělci a díla • Donatello : „Sv. Jiří“ r.1415 „David“ r.1430

c) Architektura • znaky: - arkády - sloupy a polosloupy - oblouková klenba - vodorovné římsy - pravoúhlá okna - kopule - fasáda – sgrafita 

c) Architektura - stavby Zámek Litomyšl Schwarzenberský palác

c) Architektura - stavby Bazilika sv. Petra Letohrádek královny Anny

d) Literatura • renesanční písemnictví obnovuje antické literární žánry • objevuje se tak opět komedie a tragédie • v poezii se výrazně uplatňuje sonet • oblíbenými žánry byl traktát, dopis, cestopisy, životopisy a pedagogické spisy • důležitým momentem byl vynález knihtisku r.1447/1448 Johannem Gutenbergem => umožnil rozvoj knižního trhu a rychlejšího šíření myšlenek, zároveň však připravil postupný zánik ústní tradice

d) Literatura - autoři a díla • Dante Alighieri (1265 – 1321) - tvorba ovlivněná láskou k Beatrici - významně přispěl také k vývoji jazykovědy, italského jazyka a politické filozofie - jeden z nejvýznamnějších italských básníků - napsal: Božská komedie • Giovanni Boccaccio (1313 – 1375) - ovlivněn Dantem - italský renesanční básník a novelista - považován za zakladatele italské umělecké prózy - napsal: Dekameron, Fiesolské nymfy

d) Literatura - autoři a díla • William Shakespeare (1564 – 1616) - anglický básník a největší dramatik všech dob - jeho hry přeloženy do všech významných jazyků - kromě tvorby dramat se věnoval i herectví - r. 1599 hrál v nové divadelní aréně The Globe - klíčová postava evropského dramatu - napsal: Sen noci svatojánské Othello Romeo a Julie Zimní pohádka Hamlet