Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_A19_Stupňování přídavných jmen a příslovcí Téma: Německá gramatika pro 8. a 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Stupňování přídavných jmen a příslovcí Mgr. Lenka Kudrnová
Stupňování přídavných jmen druhý stupeň přídavných jmen se tvoří přidáním koncovky některá přídavná jména přibírají navíc přehlásku např. alt – älter u 2. stupně používáme srovnávání za pomocí als (než) třetí stupeň tvoříme přidáním koncovky: POZOR u třetího stupně užíváme člen určitý – der, die, das -er -ste
Použití stupňovaných přídavných jmen 1. stupeň Er ist so klein wie ich. Je tak malý jako já. 2. stupeň Er ist kleiner als ich. Je menší než já. 3. stupeň Er ist der kleinste von allen. Je nejmenší ze všech.
pravidelně stupňovaná přídavná jména k přidání přehlásky dochází například u následujících přídavných jmen: jung jünger r, e, s jüngste lang länger r, e, s längste alt älter r, e, s älteste kurz kürzer r, e, s kürzeste groβ gröβer r, e, s gröβte stark stärker r, e, s stärkste schwach schwächer r, e, s schwächste
Nepravidelně stupňovaná přídavná jména následující přídavná jména mají zcela nepravidelné stupňování: gut besser r, e, s beste hoch höher r, e, s höchste nahe näher r, e, s nächste
Doplň tabulku stupeň překlad 2. stupeň 3. stupeň fleiβig faul langsam dick hübsch glücklich modern neu praktisch rot alt
Doplň tabulku stupeň překlad 2. stupeň 3. stupeň fleiβig pilný fleiβiger r, e, s fleiβigste faul líný fauler r, e, s faulste langsam pomalý langsamer r, e, s langsamste dick tlustý dicker r, e, s dickste hübsch pěkný hübscher r, e, s hübschste glücklich šťastný glücklicher r, e, s glücklichste modern moderní moderner r, e, s modernste neu nový neuer r, e, s neuste alt starý älter r, e, s älteste bilig levný biliger r, e, s biligste
koncovka-er, popř. přehláska Stupňování příslovcí 2. stupeň je shodný s přídavnými jmény 3. stupeň tvoříme wichtig – wichtiger – am wichtigsten koncovka-er, popř. přehláska am+ koncovka -sten
Nepravidelně stupňovaná příslovce stupeň překlad 2. stupeň 3. stupeň gut dobře besser am besten gern rád lieber am liebsten sehr, viel velmi mehr am meisten oft často häufiger am häufigsten bald brzy eher am ehesten
Doplň vhodné příslovce ve 3. stupni klug langsam Dieses Auto fährt ........................ . Peter antwortet .......................... . Gestern war es .......................... . Ich vergesse die Hausaufgaben ................... . Arbeitest du .......................... ? Wer war ........................ ? Kommt ihr zu Besuch ........................ ? Lerne, bitte, .................... ! Wer lebt ..................... ? Was machst du ......................... ? Der Vogel fliegt ........................... . gut gern schnell bald kalt oft fleiβig hoch gesund
Doplň vhodné příslovce ve 3. stupni Dieses Auto fährt am schnellsten. Peter antwortet am klügsten. Gestern war es am kältesten . Ich vergesse die Hausaufgaben am häufigsten . Arbeitest du am langsamsten ? Wer war am besten ? Kommt ihr zu Besuch am ehesten ? Lerne, bitte, am fleiβigsten ! Wer lebt am gesundsten? Was machst du am liebsten ? Der Vogel fliegt am höchsten.
Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Cizí jazyk Téma Autor Mgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne 28. 05. 2012 Odpilotováno dne ve třídě IX. A, IX. B Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Cizí jazyk Téma Německá gramatika pro 8. a 9. ročník Název Stupňování přídavných jmen a příslovcí Klíčová slova Stupňování přídavných jmen, stupňování příslovcí, nepravidelné stupňování ANOTACE Výklad a procvičování Jedná se o materiál určený k výkladu gramatického učiva – stupňování přídavných jmen a příslovcí při výuce německého jazyka v devátém ročníku ZŠ. Tento materiál slouží k seznámení se s principem stupňování i jeho nepravidelnostmi. V materiálu jsou zařazena cvičení, která lze zadat jakou samostatnou práci nebo ji provést se žáky společně ústně.
ANOTACE Výklad a procvičování Jedná se o materiál určený k výkladu gramatického učiva – stupňování přídavných jmen a příslovcí při výuce německého jazyka v devátém ročníku ZŠ. Tento materiál slouží k seznámení se s principem stupňování i jeho nepravidelnostmi. V materiálu jsou zařazena cvičení, která lze zadat jakou samostatnou práci nebo ji provést se žáky společně ústně. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba