Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a.
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Algebra.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Vytvořily: Verča Rozehnalová a Kika Kořínková Neandrtálec
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
Pravěk První lidé. Pravěk První lidé Člověk zručný (Homo habilis) je jedna z linií rodu Homo a hypotetický předchůdce dnešního člověka, který žil.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
člověk vzpřímený Homo erectus
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Život člověka v době kamenné
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
Počátky člověka v regionu jihovýchodní Moravy
a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ III. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Témata kognitivní psychologie
II. Pravěk 4. Paleolit.
Didaktická část diplomové práce
Gymnázium, Brno, Křenová 36
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Dějepis Doba kamenná 1.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Modely mentální retardace
Informace a informační technologie v současné společnosti
6. ročník Pravěk.
= prostředek lidské komunikace
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
VY__III/2__ INOVACE__108 Dějepis Pravěk na území Čech a Moravy.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Strategický plán města Vodňany Setkání představitelů partnerských měst na téma plánování rozvoje Vodňany
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Mentální reprezentace
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické doplňky k učebnicím fyziky pro ZŠ
Gymnázium, Brno, Křenová 36
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Principy inovace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
Odborník ve školní praxi
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
Transkript prezentace:

Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita Jak je lidská řeč stará? Mgr. Jan Krása, Ph.D. Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita

Jak je lidská řeč stará? Jak definovat řeč? Jaké znaky řeči chceme datovat? Řeč vnímáme jako synchronní jev. Kdy začal člověk pomocí řeči vytvářet propozice a uchovávat je v paměti (možnost myšlení v řeči)?

Jak je lidská řeč stará? Kam posunout hranici počátku „moderní“ řeči? A jaké k tomu máme doklady?

3 400 př.l. – vznik písma

9 600 – 8 800 př.l. EPIPALEOLIT-PPNA Lze si představit stavbu megalitických chrámů v Göbekli Tepe (Turecko) bez verbální koordinace?

40 - 10 ka MLADÝ PALEOLIT

300 – 40 ka STŘEDNÍ PALEOLIT Kosterní pozůstatky (jazylka neandrtálce z j. Kebara – 60 ka; gen FOXP2 v neandrtálském genomu) Dochovány jsou hlavně kamenné nástroje.

Oldowan – Mód 1: 2,6-1,8 Ma Dokonalejší než kamenné nástroje lidoopů. Vyžaduje zručnost. Mezník 2 Ma – pracovní stopy a přechod k power scavanging (Bickerton, 2009).

Acheuléen – Mód 2: 1,8-0,3 Ma Bifaciální opracování. Typickým nástrojem pěstní klín. Vyžaduje hierarchicky uspořádané plánování.

Moustérien – Mód 3: 300-40 ka Levalloiská technika. Výroba hrotů, první doklady kompozitních nástrojů. Užívání okru. Ke konci i pohřby.

Kompozitní nástroje Jejich výroba vyžaduje spojení 3 (4) zcela odlišných technologií (ty mají vlastní sekvence a vlastní nástroje.

Kompozitní nástroje Stanley Ambrose (2001, 1748-1753) spekuluje: „Spojování technologií v různých konfiguracích dává vzniknout různým nástrojům. To je analogické řeči, která má gramatiku, neboť hierarchická spojení zvuků vytváří smysluplné fráze a věty a změna slovosledu vede ke změně smyslu… Kompozitní nástroj může být analogický větě, ovšem vysvětlit někomu, jak takový nástroj udělat, vyžaduje návod nebo krátký příběh. Jestliže se kompozitní nástroje a řeč rozvíjely pospolu, mohli neandrtálci a moderní lidé již před 300 ka mluvit.“

Kompozitní nástroje Dokážeme si představit výrobu kompozitních nástrojů bez pomoci plně rozvinuté řeči (věty)?

Kompozitní nástroje (KN) Z pohledu kognitivní psychologie lze v existenci KN vidět doklad scénáře (Shank, Abelson, 1977). Scénářem je ovšem podmíněna i výroba pěstního klínu (tvarování, ztenčování). Tvorba KN předpokládá komplexní scénář složený z několika scénářů nižší úrovně. Otázkou tedy je, zda si lze představit hierarchicky strukturovaný scénář bez prostředkování řeči.

Příklady Malé děti dokážou leccos i přes nedokončený vývoj řeči Lidé s porušeným FOXP2 genem (rodina KE) jsou schopni většiny činností Lidé s jinými poruchami Učenlivá zvířata dokážou leccos Jiné

KN nejsou nutně důkazem paralelní existence řeči. KN jsou mnohem spíše preadaptací na syntaxi řeči. Mentální modul určený k tvorbě KN byl později (již jako expertní) užit k realizaci větné struktury (srov. Stout, 2008, 2011, 2011b). Stout, Chaminade (2011) Stout (2010)

Jak je lidská řeč stará? Kam tedy posunout hranici počátku „moderní“ řeči? A jaké k tomu máme doklady? Zůstává zde pohřeb jako doklad složitého kognitivního scénáře, který se ovšem těžko obejde bez věrské soustavy, tj. bez propozičního systému, který umožňuje inference.

Doklad pohřbu? – cca 100 ka Qafzeh – 115-96 ka – v jeskyni 6 pohřbů (Q 11 měl v rukou parohy a kolem okr) Skhul – 81-101 ka – v jeskyni 3 pohřby (S 5 měl na prsou čelist divočáka a kolem okr) To byli ovšem první sapienti, kteří migrovali z Afriky. Qafzeh 9 a 10 Qafzeh 11

Doklad pohřbu Od neandrtálců je znám nejstarší pohřeb z La Chapelle-aux-Saints – 50 ka

Závěr Mezi 300-100 ka se vokalizované signály (možná již symbolické) promítly do modulu, který hierarchicky sekvenoval práci rukou (výroba KN), a postupně vytvořily větnou strukturu řeči. Ta umožnila tvorbu možných světů (resp. propozičných systémů).

Děkuji za pozornost Stout et al. (2008)