SKORO ZAPOMENUTÁ ČESKÁ AUTA
Firma se stala největším výrobcem zemědělské techniky v Československu Prostějovská továrna Wichterle a Kovářík a.s., zkráceně WIKOV, byl významný strojírenský podnik v tehdejším Československu Podnik vznikl 22. prosince roku 1918 sloučením dvou prostějovských, původně konkurenčních firem Wichterle a Kovářík Firma se stala největším výrobcem zemědělské techniky v Československu
W 40 V roce 1924 tu začala výroba automobilů, která však trvala jen do roku 1940. Cílem firmy byla malosériová produkce vozů pro bohaté zákazníky
Wikov IV/18 1000, Československo 1922
Čtyřdveřový čtyřmístný faeton (typ sportovní karoserie se sklápěcí střechou), motor vpředu a pohon zadních kol. Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec (R4), rozvod OHC, objem 1000 cm³, bez přeplňování, výkon 13,0 kW (18,0 k), mechanická třístupňová převodovka, pohotovostní hmotnost 800 kg, maximální rychlost 70 km/h
Wikov IV/16 Phaeton, Československo 1924
Čtyřdveřový čtyřmístný faeton, motor vpředu a pohon zadních kol Čtyřdveřový čtyřmístný faeton, motor vpředu a pohon zadních kol. Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec (R4), rozvod OHC, objem 1244 cm³. Mechanická třístupňová převodovka, max.rychlost 70 km/h. Přední brzdy vůz neměl, zadní brzdy byly bubnové
Wikov IV/18, Československo 1924
Čtyřdveřový čtyřmístný faeton, motor vpředu a pohon zadních kol Čtyřdveřový čtyřmístný faeton, motor vpředu a pohon zadních kol. Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec, objem 1244 cm³, výkon 13,0 kW (18,0 k), mechanická třístupňová převodovka, maximální rychlost 80 km/h. Vpředu tuhá náprava a podélná listová pera, vzadu tuhá náprava a podélná listová pera, přední brzdy vůz neměl, zadní brzdy byly bubnové
Wikov 7/28 Pickup, Československo 1926 (1925-1930)
Oblíbený užitkový automobil pro drobné živnostníky - zelináře, pekaře, řezníky aj., maximální rychlost 80 km/h
Wikov 1500 Sport, Československo 1926 Dvoudveřový dvoumístný roadster, třístupňová převodovka, hmotnost 830 kg maximální rychlost 140 km/h a spotřeba 12 l/100 km. Roadster, i spyder nebo spider, je auto s dvěma sedadly, většinou bez střechy (nebo se střechou skládací), bez bočních a zadních oken
Wikov 7/28 Sport, Československo 1926
Třístupňová převodovka, rozvor 2750 mm, hmotnost 900 kg, maximální rychlost asi 120 km/h
Jeden z vozů Jana Wericha vyrobený pro sport i závody
Wikov 7/28 Special, Československo 1928
Vůz bez dveří, dvoumístný roadster, motor vpředu a pohon zadních kol
Výkon 29 kW (40 koní), mechanická třístupňová převodovka, maximální rychlost 150 km/h
Wikov 7/28 Cabriolet, Československo 1928 (1925-1930) dosahoval rychlosti 80 až 100 km/h
Wikov 7/28 Limousine, Československo 1928
Hmotnost 1050 kg, maximální rychlost 85 km/h
Wikov 7/28 Sanita, Československo 1928 (1925-1930) Model 7/28 byl prvním sériovým typem značky Wikov, byl vyráběn 1925 - 32, celkem bylo vyrobeno 280 vozů. V roce 1930 prošel modernizací, vozy pak dosahovaly rychlosti 80 až 100 km/h
Wikov 35, Československo 1929
Čtyřdveřový šestimístný faeton, motor vpředu a pohon zadních kol
Pohotovostní hmotnost 1200 kg, maximální rychlost 100 km/h
V roce 1929 začala firma vyrábět zemědělské traktory
Wikov 7/28 Sanita, Československo 1930 (1930-1932)
Třídveřová čtyřmístná sanita, motor vpředu a pohon zadních kol
Původní výkon 28 koní byl od roku 1930 zvýšen na 32 koní
Výrobce nabízel vozidlo v deseti různých provedeních
Wikov 7/28 Limousine, Československo 1930 (1925-1930)
Čtyřdveřová šestimístná limuzína, kapalinou chlazený čtyřválec, objem 1478 cm³
Maximální rychlost 105 km/h
Wikov 70 Cabriolet, Československo 1930 (1930-1931)
Zážehový, kapalinou chlazený řadový osmiválec (R8), rozvod OHC, objem 3485 cm³, vrtání 72,0 mm, zdvih 107,0 mm, komprese 5,1, dva karburátory Zenith, bez přeplňování, výkon 51 kW (70 koní) při 3000 ot/min, točivý moment 215 Nm při 1600 ot/min, mechanická čtyřstupňová převodovka, pohotovostní hmotnost 1520 kg, maximální rychlost 130 km/h
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol. Údajně vznikly jen tři exempláře. Vystavený vůz je prvním vyrobeným vozem tohoto typu
Původně byl karosován jako luxusní automobil pro představitele firmy Wikov. Počátkem války v továrně provedli jeho přestavbu na hasičský vůz, aby nebyl zabaven pro armádu
Wikov 35 Kapka, Československo 1931
Dvoudveřový čtyřmístný uzavřený vůz s aerodynamickou karosérií, motor vpředu a pohon zadních kol. Třístupňová převodovka, rozvor 2800 mm, hmotnost asi 1200 kg, maximální rychlost 105 km/h
Celkem byly postaveny a prodány zřejmě pouze tři vozy, které se v drobnostech vzájemně lišily. Vůz byl nazýván Kapka nebo Krasin či Kapucín
Wikov 7/28, Československo 1932 Maximální rychlost 90 km/h s výkonem 28 koní, později byl výkon zvýšen na 32 koní
Wikov 70, Československo 1933 Čtyřdveřový šestimístný uzavřený vůz (limuzína), motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový osmiválec s rozvodem OHC, objem 3485 cm³, čtyřstupňová převodovka, hmotnost 1480 až 1640 kg (podle karosérie), maximální rychlost 125 až 130 km/h. Osmiválcový Wikov 70 se vyráběl v letech 1932 a 1933, byly postaveny jen tři vozy. Na fotografii je luxusní šestimístná limuzína
Wikov Baby, Československo 1934 Wikov to zkoušel i z druhé strany. Model Wikov Baby měl zaútočit proti nejlevnějším vozům tehdejší doby, jeho výroba ale nakonec vůbec nezačala
Bylo postaveno pět prototypů tohoto lidového vozu, všechny měly motor vzadu Maximální rychlost 70 km/h
Wikov 40 Cabriolet, Československo 1934
Model vyráběli v letech 1933 až 1937, celkem postavili 330 vozů
Pohotovostní hmotnost 1200 kg, maximální rychlost 105 km/h
Wikov 40 Cabriolet Vanvooren, Československo 1934
Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet, motor vpředu a pohon zadních kol
Objem 1942 cm³, výkon 32 kW (43 koní) při 2800 ot/min, maximální rychlost 110 km/h
Wikov 40, Československo 1935 (1933-1937)
Dvoudveřový čtyřmístný tudor, motor vpředu a pohon zadních kol, maximální rychlost 105 km/h
Veteráni této značky jsou dnes mimořádně ceněným zbožím Veteráni této značky jsou dnes mimořádně ceněným zbožím. I proto, že osobních Wikovů se celkem vyrobilo jen asi osm set
Navíc vzniklo ještě něco přes sto nákladních vozidel
Český Rolls-Royce, to byl Wikov
Novinkou, které dosud neznají silnice žádného z evropských států, je lůžkový autobus, patřící Baťovým závodům a je první svého druhu v Evropě. Autobus je určen pro pravidelnou noční dopravu mezi Zlínem a Prahou. Středem, po celé délce vozu je chodba, po jejíž každé straně je ve čtyřech částech umístěno 22 lůžek. Vpředu vozu, za motorem je kabina pro dva řidiče a průvodčího, vzadu pak umývárna a malé oddělení pro lůžkové prádlo a přikrývky. Hlavní vchod do vozu je z kabiny pro řidiče, nouzové dveře pak vzadu, na konci chodby. Postaven byl na podvozku Mercedes-Benz
Pro Wikov byla automobilová výroba jen tak navíc, hlavní byla výroba zemědělských strojů, kam se značka i vrátila
Po druhé světové válce byla společnost znárodněna a stal se z ní Agrostroj Prostějov
A po sametové „revoluci“ ? Agrostroj Prostějov, a.s. IČO: 46346953 - Vymazáno Výpis z obchodního rejstříku Datum zápisu 1. 5. 1992 Datum zániku 31. 10. 2006 Stav Vymazáno Obchodní firma Agrostroj Prostějov, a.s. Z materiálů na internetu sestavil