Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba výrazů s proměnnou
Advertisements

Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.
Přímá úměrnost - opakování
Přímá úměrnost Trojčlenka
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 2 VY_42_INOVACE_10 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_08 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Téma: Nepřímá úměrnost Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_097.
Matematika Přímá a nepřímá úměrnost 7. ročník
* Nepřímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Matematika a její aplikace
Téma: Přímá úměrnost - úvod Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_086.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Téma: Slovní úlohy (trojčlenka)
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – nepřímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_09 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta, výpočet základu VY_42_INOVACE_13 Sada 4 Základní škola T.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Slovní úlohy s procenty VY_42_INOVACE_18_01. Opakování - procenta Doplň: Základ je % % %
Téma Dělení desetinných čísel 10 a 100 Anotace Výpočty dělení desetinných čísel 10 a 100 Autor Mgr. Martina Mašterová Jazykčeština Očekávaný výstup Žák.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Přímá a nepřímá úměrnost
VY_32_INOVACE_M7.10 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
Digitální učební materiál
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_92_M7
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ÚMĚRA– výpočet neznámého členu úměry
JIHOMORAVSKÝ KRAJ – PRŮMĚRNÁ RYCHLOST
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_88_M7
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2634 "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (DUM) Sada: VY_32_INOVACE_08_02_02 DUM: 02 Datum ověření ve výuce: 21.3.2012 Ročník: 7. Jméno autora: Jan Klimeš Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematická oblast: Trojčlenka Vzdělávací obor: Matematika Téma: Slovní úlohy – trojčlenka

ANOTACE přímá úměrnost, nepřímá úměrnost, trojčlenka, slovní úlohy Podrobnější popis, co je cílem a obsahem: Procvičení schopnost využití znalostí řešení trojčlenky, rozeznat přímou a nepřímou úměrnost Konkrétně: řešení slovních úloh pomocí trojčlenky Způsob využití: Vyučující nejprve zopakuje rozdíl mezi přímou a nepřímou úměrností a předvede základní postupy řešení trojčlenky na typických úlohách. Poté žáci obdrží zadání dalších podobných příkladů a společně nebo samostatně je řeší. Správné řešení lze poté vysvětlit za využití interaktivní tabule nebo projektoru. Čas: Vyučovací hodina (lze upravit dle vyspělosti žáků) Očekávané výstupy: Žáci jsou schopni aplikovat znalosti postupů řešení trojčlenkypři řešení slovních úloh. Druh výukového zdroje: Výukový software a interaktivní tabule Klíčová slova: přímá úměrnost, nepřímá úměrnost, trojčlenka, slovní úlohy Škola: Základní škola Brno, Tuháčkova 25, příspěvková organizace

Slovní úlohy Vzorové řešení + příklady k řešení TROJČLENKA Slovní úlohy Vzorové řešení + příklady k řešení

ÚMĚRNOST Přímá úměrnost Vztah dvou veličin, pro které platí: Kolikrát se zvětší jedna, tolikrát se zvětší druhá. Např. cena benzínu - načerpané litry Nepřímá úměrnost Např. rychlost jízdy – doba dojetí do určitého místa

Rozcvička Př. Rozhodni, zda se jedná o závislost, která je přímá nebo nepřímá úměrnost. Nebo zda se jedná o jinou situaci. Počet ujetých km a čas jízdy (stálá rychlost) Počet zedníků a doba potřebná na postavení zdi Hmotnost člověka a jeho věk Cena nákupu a počet nakoupených rohlíků Spotřeba automobilu a vzdálenost ujetá na stejný objem nádrže Počet vajec a doba potřebná k jejich uvaření Délka strany čtverce a jeho obvod Délka strany čtverce a jeho objem

Řešení trojčlenky Základem je správný zápis. Důležité je rozlišit, zda se jedná o přímou nebo nepřímou úměrnost. Nezbytné je vždy pod sebou zapsat správné hodnoty. Samozřejmostí musí být převedení všech údajů na stejné jednotky. Výhodná bývá znalost práce se zlomky, zejména krácení.

Vzorový příklad č.1 Řešení V továrně vyrobí za osmihodinovou směnu 112 výrobků. Kolik výrobků vyrobí za prodlouženou desetihodinovou směnu? Řešení Je zřejmé, že se jedná o přímou úměrnost. 1. Zápis: 8 hodin. . . 112 výrobků 10 hodin. . . x výrobků První šipku píšeme vždy od neznámé x. 8 hodin. . . 112 výrobků Druhou šipku děláme „stejným“ směrem. x je větší než 112 výrobků, druhá šipka také míří od většího k menšímu. 2. Výpočet: postupujeme po šipkách, začínáme u neznámé x x = 112·10:8=140 3. Odpověď: Za prodlouženou směnu vyrobí 114 výrobků.

Vzorový příklad č.2 Řešení Automobil ujede cestu z Brna do Plzně za 3 hodiny průměrnou rychlostí 9O km/h. Jakou rychlostí jel autobus, kterému cesta trvala 4 a půl hodiny? Řešení 1. Zápis: 90 km/h . . . . 3 hod x km/h . . . . 4,5 hod rychlost autobusu je menší než rychlost automobilu, šipka míří od menšího k většímu, proto je šipka od trojky ke 4,5 hod. 2. Výpočet: x = 90·3:4,5 = 60 km/h 3. Odpověď: Autobus jel rychlostí 60 km/h.

Příklady k řešení: 36 cihel váží 27 kg. Kolik váží 150 cihel? 1 kg šunky stojí 160 Kč. Kolik šunky si koupil Lojza, když platil 54,40,- Kč. Tričko po slevě 25 % stojí 450 Kč. O kolik je tričko levnější než před slevou. V pomazánkovém másle je 33 % tuku. Kolik tuku je v 150 g krabičce? Aby žák dostal z matematiky na vysvědčení výbornou, musí získat ze všech testů alespoň 85 % bodů. Kolik bodů z celkových 130 musí získat jedničkář?

Řešení: Z 35 žáků má 11 žáků dvojku z matematiky. Kolik je to %. (31,43 %) Původní rozpočet 4 mil. Kč na stavbu domu byl překročen o 235.000 Kč. O kolik % byl rozpočet překročen? (Rozpočet byl překročen o 5,875 %) Tričko po slevě 25 % stojí 450 Kč. O kolik je tričko levnější než před slevou. (Tričko je levnější o 150 Kč) V pomazánkovém másle je 33 % tuku. Kolik tuku je v 150 g krabičce? (49,5 g tuku) Aby žák dostal z matematiky na vysvědčení výbornou, musí získat ze všech testů alespoň 85 % bodů. Kolik bodů z celkových 130 musí získat jedničkář? (85 % = 110,5 bodů…minimum je 111 bodů)