Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11 1
5.1. Studium médií 04/04/11 Studium médií – mediologie, je vnitřně uspořádáno do dvou doplňujících se směrů: na jedné straně je starší teorie masové komunikace, vycházející ze sociologického zkoumání masových médií a na druhé straně jsou mladší mediální studia inspirovaná rozvojem kulturních studií od přelomu 50. a 60.let. 2
Rozvoj médií 5.2. Představy o vývoji mediálního publika (4 etapy): Rozvoj médií 5.2. Představy o vývoji mediálního publika (4 etapy): 04/04/11 -období elitního publika (med.publikum bylo malé a vzdělané – tj.ono setkávání s veřejností neboli věcmi veřejnými – symbol univerzitní vzdělanec. -období masového publika – potenciálním publikem je celá populace, takže všechny součásti a vrstvy společnosti. Média zde produkují obsah zaměřený na „nejnižšího společného jmenovatele“. Začíná se utvářet ve čtvrtině 19.století ze čtenářského „masového tisku“. -období specializovaného publika – ustavení malých publik s vyhraněnými, specializovanými zájmy. Vznik tohoto publika umožnil rozvoj specializovaných časopisů (zájmových, vědeckých aj.) – publikum je výrazně homogenní. -období interaktivního publika – jednotlivec má možnost si vybírat. Uživatelé už nejsou homogenní, ale fragmentují se. Spjato s nástupem telematických a digitalizovaných médií. 3
Období interaktivního publika: Období interaktivního publika: 04/04/11 -období interaktivního publika – jednotlivec má možnost si vybírat. Člen publika na sebe tedy bere některé funkce editora a potenciální uživatelé nabízených obsahů přestavájí představovat homogenizováné (stejnorodé) množiny, nybrž se fragmentují. Tato etapa je spjata s nástupem telematických a digitalizovaných médií umožňujících volbu (placené televizní kanály) a vlastní sestavení sdělení (média v kyberprostoru, jakým je internet). -síťový“ podavatel se rodí z dvojrole a dvojstatusu -vzniká subjekt charakterizovaný jako „podjemce“ („prozument“) podléhající dalším subklasifikacím 4