DADAISMUS © Pavel Trtílek, 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Dadaismus.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Dadaismus též Dada, byl avantgardní umělecký směr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Guilliaume Apollinaire Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Období mezi dvěma válkami
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
DADAISMUS Pavel Trtílek,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Dadaismus I. polovina 20. století.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
Christian Morgenstern
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
Surrealismus Vznikl ve Francii
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
André Breton Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vysvobození zvuku č
INFORMEL Jana Bobčíková.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
SURREALISMUS.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Surrealismus.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Dadaismus.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pavel Volín Michal Vachoušek Markéta Fraňková Markéta Hanzlíčková.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
BÁSNICKÉ SMĚRY 1. POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1. pol. 20. st. Datum vytvoření25.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
DADAISMUS, SURREALISMUS a Marcel Duchamp. vůdčí osobnosti dadaismu– básník Tristan Tzara, Hans Arp, Kurt Schwitters, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp,
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Dadaismus vzniká jako reakce na 1. Světovou válku reaguje na expresionismus a futurismus centra: Curych, NY, Paříž, Berlín, Kolín, Hannover - hnutí si.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ANTIREALISMUS I. – POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY
Vysvobození zvuku Dadaismus
SURREALISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
DADAISMUS Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Transkript prezentace:

DADAISMUS © Pavel Trtílek, 2009

ALFRED JARRY (1873 – 1907)

zakladatel patafyziky (řád velkého panděra) nerealistické divadelní tendence Požadavky na proměnu divadla: herecký výraz má spočívat v pohybu těla (výraz těla místo „realistického“ výrazu tváře) gesto = projev emoce (herec má být jako loutka) masky vyjadřují trvalý charakter postavy (nikoli emoce jako radost či smutek) uniformní pozadí rekvizity (jen nezbytné), štíty, nápisy bez opony

Drama: Král Ubu aneb Poláci (1895; prem. 10. 12. 1896 v Théâtre de l‘Œuvre; tiskem 1922) - psáno jako loutková hra - parodie konvenčního divadla (MacBeth, 5 aktů) Ubu spoutaný Ubu na homoli Ubu paroháčem Próza: Mesalina Nadsamec Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika

plakát světové premiéry Krále Ubu (Théâtre de l‘Œuvre)

Firmin Gémier (první představitel Otce Ubu)

Claude Terasse (autor hudby)

Alfred Jarry

Jarryho dřevoryt zpodobňující jeho vlastní představu Otce Ubu

Jarryho ilustrace Nadsamce

stránky kolegia patafyziky (francouzsky): http://www.college-de-pataphysique.org/ stránky o historii kolegia patafyziky (francouzsky): http://www.fatrazie.com/Grandes_dates_CP.html

GUILLAUME APOLLINAIRE (1880 – 1918)

mluvčí kubismu (snaha o obrodu poezie) 1912 založil časopis: Soirées de Paris Tvorba: Prsy Tiresiovy (1903, prem. 1917) - programové dílo divadelní avantgardy - podtitul: „surrealistické drama“ (irrealismus) - předmluva (manifest) Barva času (jeho 2. drama) O novém umění (teoretický spis)

Kravata a hodinky (kaligram)

zvukový záznam G. Apollinaira recitujícího svou vlastní báseň naleznete na: http://gallica.bnf.fr/AudioVideo/SDCH_000155_piste01.mp3 (zhoršená kvalita nahrávky)

Apollinairův náhrobek (cimetière du Père Lachaise, Paříž)

DADAISMUS negace, popření minulosti, rozbíjení tradičních hodnot revolta proti dosavadním tendencím v umění (anti- umění) odpor k válce, skepse ke světu („šílenství“) snaha nahradit logiku a rozum nesouladem, chaosem, bláznovstvím útok hravostí

CABARET VOLTAIRE

zakladatelské zásluhy: Hugo Ball 6. 2. 1916 – zformovala se zde umělecká skupina DADA první setkání zde proběhlo již 5. 2. 1916 (Tristan Tzara, Marcel Janco) princip kabaretu zakladatelské zásluhy: Hugo Ball u zrodu stáli: Hugo Ball a Emmy Hennings, Hans Arp, Tristan Tzara, Georges Janco…

Marcel Janco: Cabaret Voltaire (1916)

Cabaret Voltaire 2008

HUGO BALL (1886 – 1927) první duchovní vůdce hnutí dada 1914 (s Kandinským) projekt expresionistické divadelní scény 1915: emigrace (spolu s Emmy Hennings) Karavana (1. dada báseň)

Hugo Ball (Kabaret Voltaire, 1916)

Ballova báseň Karavana z 1. čísla revue DADA (1917)

revue DADA 1. číslo (červenec 1917, Curych) titulní strana

revue DADA 1. číslo (červenec 1917) výtvarné dílo: Hans Arp

revue DADA 1. číslo (červenec 1917) ukázka textu

revue DADA poslední 7. číslo (březen 1920, Paříž) titulní strana

Všech 7 čísel časopisu DADA (editor Tristan Tzara) z let 1917 – 1921 si lze prohlédnout v elektronické podobě na: http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dada/index.htm

pohrdali: vším, co bylo před nimi (naturalismus, expresionismus, futurismus) odmítnutí nápodoby skutečnosti – abstraktní umění (Hans Arp) hudba: „rámus“ výtvarné umění – montáž, koláž, náhoda gesta negace, vzpoury 1917 – proměna Ballovy koncepce – Tzara: „Neexistují žádné zákony, vše je nám dovoleno, každý prostředek je nám vhod.“ „Praví dadaisté jsou proti dada.“

dadaismus – ryze abstraktní umění Tzarovy dada manifesty 1918 – 1920 (např. Manifest o lásce slabé a lásce hořké – popis dadaistické metody) pod hlavičkou revue DADA proběhlo 6 programových večerů „dada soirée“ šlo o kabaretní výstupy blížící se happeningu spontánní publikum, spoluúčast

DADAISMUS V PAŘÍŽI 10. 3. 1919 – Francis Picabia – návrat do Paříže (Myšlenky bez jazyka, in časopis „391“) 17. 1. 1920 – Tristan Tzara – příjezd do Paříže (časopis Littérature, bulletin Dada) 23. 1. 1920 – 1. pařížský dada večer 15. 2. 1920 – „návštěva Chaplina“ v Salónu nezávislých (dada mystifikace): čteno 7 dada manifestů 7. 2. 1920 – dada večer v Puteaux (neúspěch)

17. 2. 1920 – dada večer v Saint-Antoine (neúspěch) 27. 3. 1920 – dada večer v divadle Odéon: - aplikace dada na hudbu a divadlo - Tanec kudrnaté cikorky (Ribemont-Dessaignes) - První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (Tzara) hnutí se štěpí na 2 skupiny – Tzara versus Breton komornější dada večery (café Certa) 26. 5. 1920 – dada festival (provokace luxusem): - Pupek se špatnou pověstí (Ribemont-Dessaignes) - Vazelínová symfonie (Tzara) 1922 – příprava tzv. Pařížského kongresu (Breton)

Francis Picabia: Kakodylické oko (1921 , Centre Pompidou)

1923 – poslední dada večer – Večer vousatého srdce: - Vousaté srdce (Tzara) - po velké rvačce končí éra dada menší dada akce: kabaret Vůl na střeše (od 1921) většina dadaistů se přesunula pod hlavičku nově vznikajícího surrealismu (Breton)

kabaret Vůl na střeše (1921)

kabaret Vůl na střeše (1921)

kabaret Vůl na střeše (1922)

kabaret Vůl na střeše (1923)

MARCEL DUCHAMP (1887 – 1968)

Marcel Duchamp: Mona Lisa

Marcel Duchamp: Fontána (podepsáno pseudonymem R. Mutt)

HANS ARP (1886 – 1966)

Hans Arp (skulptura)

Hans Arp: portrét Tristana Tzary

TRISTAN TZARA (1896 – 1963)

Admirál hledá byt k pronajmutí (dialog fr.-angl.- něm.) Rozhovor kočího se skřivanem (dialog fr.-něm.) První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (sbírka básní) Srdce na plyn (hra) 1946 – 2 přednášky v Praze: 1) Dialektika poezie 2) Surrealismus a doba poválečná

Tzara, Arp, Richter (Kabaret Voltaire, 1916)

Tzara v Paříži

Tristan Tzara: Dvacet pět básní (titulní list)

Tristan Tzara: Vousaté srdce

MARCEL JANCO (1895 – 1984)

Marcel Janco: Bílá v bílé

Marcel Janco: Kompozice dada

Marcel Janco: Café – koncert

ANDRÉ BRETON (1896 – 1966)

1921: návštěva Freuda ve Vídni 1924: Manifest surrealismu („čistý psychický automatismus“) revue La Révolution surréaliste (1924 – 1929)

LOUIS ARAGON (1897 – 1982)

GEORGES RIBEMONT-DESSAIGNES (1884 – 1974)

Němý kanár Čínský císař Peruánský kat Faust

EMMY HENNINGS (1885 – 1948)

FRANCIS PICABIA (1879 – 1953)

Francis Picabia: Autoportrét (1923)

Francis Picabia: Héra

Francis Picabia: plakát

PAUL ÉLUARD (1895 – 1952)

DALŠÍ VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ DADA: Yvan Goll Eric Satie Richard Hülsenbeck Philippe Soupault atd… webové stránky věnované dadaismu: http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/dadaists/index.html