Mediálně-archeologické přístupy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Řeč, jazyk, mluva.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Bakalářský studijní program Softwarové technologie a management (STM) Prof. Ing. Jiří Žára, CSc.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Počítačová grafika - úvod
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Firemní komunikace Obsah 1.Pojem firemní komunikace 2.Tvorba podnikové komunikace 3.Komunikace formou marketingových aktivit 4.Podniková kultura 5.Otázky.
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Kristýna Horná, Libor Krsek, Martin Seko a další z GML.
Získáváme fotografie pro práci Odkud a jak…. Kde se používá počítačová grafika tiskoviny – časopisy, noviny, knihy, letáky reklama – billboardy, propagační.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Základní principy geografického výzkumu
Masmédia.
Diskurzivní analýza v sociologii
Model transkulturní péče
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Katedra počítačů ČVUT FEL Program STM Obor Web a Multimédia (garant oboru: prof. Jiří Žára)
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Sociální psychologie se zaměřením na sport
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Kristýna Horná, Libor Krsek, Martin Seko a další z GML.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
Marketingová komunikace prostřednictvím umění Korporátní image.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Muzea a galerie v digitálním světě Vlaďka Mazačová Alena Uxová Vlaďka Mazačová Alena Uxová Seminář Muzea a digitalizace, CITeM Brno
MOZAIKA Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
LETTRISTICKÁ MOZAIKA Tematická oblast
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Informatika v devítce přehled. Úvodní povídání ● Co znamená pro koho informatika ● Cíle pro první půlrok ○ Rozumět principům komunikace (historie, vývoj,
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
SŠ oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec
Česká meziválečná poezie
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Mediálně-archeologické přístupy Sociálně-psychologický přístup Ekonomicko-ideologický přístup Technologické determinanty Umělecko-estetický přístup

Kulturní materialismus Blízké přístupy Kulturní materialismus  směr v kulturní antropologii výzkum demografických, ekonomických, ekologických a technologických faktorů jako základních determinant fungování a vývoje kulturních systémů proponentem Marvin Harris východika v neovolucionismu (Leslie Elvin White) kulturní ekologii (Julian H. Steward)

Užitečné metodologické koncepty Diskurzivní analýza diskurs jako specifický způsob mluvení a rozumění světu (nebo jeho aspektům) užívání jazyka, event. dalších znakových systémů – členy dané společnosti, resp. jejich jistou skupinou (teoreticky i  jednotlivce) a/nebo v určité oblasti společenského života a/nebo v  komunikaci o určitém tématu

Norman Fairclough (Media Discourse, 1995) diskurs jako trojdimenzionální struktura : text, diskursivní praxe a socio-kulturní praxe Kritická diskursivní analýza: techniky a postupy deskripce interpretace explanace

DISKURSIVNÍ ANALÝZA DOBOVÝ TISK DOBOVÁ PROPAGACE DOBOVÉ PATENTY DOBOVÁ LITERÁRNÍ FIKCE

VIZUÁLNÍ KULTURA A CROSS-MEDIACE zkušenost vizuálního obsahu - v mnoha formách, vizuálních obsazích a kódech, které migrují mezi sebou -tištěné obrazy a grafický design -TV a kabelová TV -film a video ve všech interfacech -počítačový interface a softwarový design -web jako vizuální platforma -digitální multimédia -reklama ve všech médiích -užité umění a fotografie -móda -architektura, design a městský design kódy instituce významu  

intertextualita + intermedialita dle Julie Kristevy (v návaznosti na Bachtina a jeho dialogismus): - význam a srozumitelnost diskurzu a textů je založen na síti předchozích diskurzů a textů T.S. Eliot o básnících: Žádný básník, žádný umělec jakéhokoli umění, nenese svůj vlastní význam sám o sobě. Jeho důležitost, jeho hodnota, je hodnotou jeho vztahu k mrtvým básníkům a umělcům. Nelze jej soudit samotného, musíme ho vidět, v kontrastu a srovnání, mezi mrtvými. Chápu to jako klíčový princip estetické, nejen historické kritiky. 3 jednotky dialogu: pisatel/tvůrce; čtenář/recipient; vnější texty

1.intermedialita vs. 2.transmediální relace vs. 3. multimediální relace

4. hypermedialita

5. mixed-media

TEORETICI K INTERMEDIALITĚ Ricciotto Canudo: Teorie sedmi umění Jan Mukařovský: K estetice filmu „Vývojová důležitost takových překročení hranic je v tom, že se umění učí pociťovat nově své tvárné prostředky a viděti svůj materiál z nezvyklé strany; přitom však vždy zůstává samo sebou, nesplývá s uměním sousedním, nýbrž dosahuje toliko stejným postupem různých efektů nebo různým postupem efektů stejných.“ Dick Higgins – pojem intermedia – 1965 Christian Metz – mnohokódovost filmu

FILM PO FILMU PŘESTRUKTUROVÁNÍ POVRCHU starší filmy a již známý materiál jsou znovupřetvořené do nové struktury Martin Arnold, Piece Touchee, 1989 základem 18vteřinový záběr z filmuThe Human Jungle (Joseph M. Newman, 1954) 2. PŘEPISOVÁNÍ  dílo je vyjmuto z kina a umístěno do prostoru galerie = otevřená časoprostorová proměna a užití odlišných struktur vyprávění Mike Figgis, Time Code, 2000 3. PŘEKOMBINOVÁNÍ interaktivní používání audiovizuálního materiálu a odhalování narativního potenciálu Ian Howard – SweetStalking – 2001

4. ŘIDITELNÝ OBRAZ vytvoření konstrukce k řízení narativního prostoru divákem Jeffrey Shaw, Place, 1995 5. INTERPOLOVÁNÍ -spojování oddělených a vzdálených prvků do jednoho komplexního díla - mizí hranice mezi fikcí a fakty, mezi aktuálním a virtuálním světem vzniká mixovaná realita – prostorové, časové, audovizuální vztahy se spojují do neočekávaných formací Janet Cardiff, Playhouse, 1997 6. IMERZE – VNOŘENÍ stejný princip jako umění,která obklopují diváka a vthaují ho do virtuálního světa(Omnimax, IMAX, PC rozhraní jako CAVE, HDM) Michael Naimark, Be Now Here, 1995-

7. VYPOČÍTÁNÍ obrazy z reality jsou generované počítačem, potřeba užití softwarových nástrojů Shelley Eshkar, Paul Kaiser: Pedestrian, 2001 8. PROPOJENÍ SÍTÍ nové sociální prostory, sítě umožňující komunikaci a interakci, virtuální procházky A Description of the Equator and Some ØtherLands 9. BEZPROJEKČNÍ PLOCHY (Screenless) Michael Schmid, Thomas Beth, Jörn Müller-Quade, LaserFilm 2002