UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Autor: Mgr. Ljuba Konečná Pořadové číslo projektu: III/2 – 2.1.5. Autor: Mgr. Ljuba Konečná Období: 5/2013 - 10/2013 Ročník: 9. Tematický okruh: Učíme se spolu
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Anotace: Interaktivní materiál slouží k seznámení s uměleckými směry počátku 20. století a jejich základními znaky. Představuje hlavní představitele jednotlivých směrů. Očekávaný výstup: Uvádí základní literární směry a jejich významné představitelé v české a světové literatuře. Klíčová slova: Vitalismus, civilismus, expresionismus, futurismus, hl. znaky a představitelé.
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I. vitalismus civilismus expresionismus futurismus
VITALISMUS KAREL ČAPEK JIŘÍ WOLKER z lat. slova vita = život umělecký směr vyzvedávající a oslavující život vyjádření radosti z nejmenších maličkostí, z pouhé existence jednoduchost, prostý a srozumitelný obraz autoři zažili 1. sv. válku, po návratu snaha vyjádřit protest proti válce, radost z prostého života a z jeho krásy představitelé FRÁŇA ŠRÁMEK KAREL ČAPEK JIŘÍ WOLKER
VITALISMUS- PŘEDSTAVITELÉ Karel Čapek Jiří Wolker Fráňa Šrámek
CIVILISMUS civilismus -civilizační či civilní poezie obraz technických vymožeností obraz moderního života oslava všedních věcí, lidské práce představitelé: WALT WHITMAN ÉMILE VERHAEREN STANISLAV KOSTKA NEUMANN
CIVILISMUS- PŘEDSTAVITELÉ Emile Verhaeren Walt Whitman
EXPRESIONISMUS z lat. slova expressio = výraz literární, výtvarný a divadelní směr umění výrazu, vyjádření obavy o osud člověka chápání reality zevnitř vyjádření duševních pocitů - děsu, hrůzy z násilí v centru citové stavy a projevy lidské psychiky
EXPRESIONISMUS-PŘEDSTAVITELÉ JOHANNES ROBERT BECHER GOTTFRIED BENN LEV BLATNÝ LADISLAV KLÍMA VLADISLAV VANČURA
LADISLA KLÍMA VLADISLAV VANČURA LEV BLATNÝ
FUTURISMUS z lat. slova futurum = budoucí do umění proniká moderní život obraz světa v pohybu osvobození slov a vět zdůrazňuje rychlost pohybu výrazná grafická podoba básně představitelé: FILIPPO TOMASO MARINETTI VELEMÍR CHLEBNIKOV VLADIMÍR MAJAKOVSKIJ
Vladimir Vladimirovič Filippo Tommaso Marinetti Velemir Chlebnikov Vladimir Vladimirovič Majakovskij
FILIPPO TOMMASO MARINETI italský básník, prozaik a dramatik zakladatel a teoretik futurismu v roce 1909 vydal MANIFEST FUTURISMU futuristé hledali nový výraz pro pohyb, propagovali svět techniky, rychlosti UKÁZKA Z MANIFESTU
1. Chceme opěvovat lásku k nebezpečí, návyk na energii a smělost 2. Základními prvky naší poezie budou odvaha, zmužilost a revolta 3. Literatura až dosud velebila myšlenkovou nehybnost, extázi a spánek, my chceme velebit útočný neklid, horečnatou nespavost, poklus, nebezpečný skok, facku a ránu pěstí 4. Prohlašujeme, že nádhera světa byla obohacena o novou krásu: o krásu rychlosti. Závodní automobil se svou kapotou ozdobenou tlustými trubkami podobnými hadům s výbušným dechem…, řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je krásnější než Niké ze Samothráky (…)
VELEMÍR CHLEBNIKOV autor experimentální poezie, tvůrce pojmu ZAUM ruský básník, dramatik, mluvčí ruského futurismu autor experimentální poezie, tvůrce pojmu ZAUM ZAUMNÝ JAZYK (podle rus. um = rozum; tedy řeč za hranicemi rozumu) zaum -básnický jazyk vytvářený bizarními kombinacemi hlásek a slabik přirozeného jazyka vytvářel nová slova bez jakéhokoliv pojmového významu- BOBEÓBI
VELEMÍR CHLEBNIKOV -UKÁZKA TVORBY
VELEMÍR CHLEBNIKOV-BOBEÓBI Bobeóbi zněla ústa. Veeómi zněly oči. Pieéo zněly brvy. Lieeej- zněl ovál líček. Gzi- gzi- gzeo řetěz zněl. Tak na plátně jakýchsi souvztažností Vně rozměrů žila Tvář.
FUTURISMUS –VÝTVARNÍ UMĚLCI Umberto Boccioni - Město se probouzí / obrazy oslavují pohyb a rychlost /
Hluk ulice vnikl do domů
Umberto Boccioni
POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frana_Sramek_1926.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jiri_Wolker_bust_in_Prostejov.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Walt_Whitman_-_George_Collins_Cox.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emile_Verhaeren01.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BlatnyLev1923.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ladislav_Kl%C3%ADma.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vladislav_Vancura.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FilippoTommasoMarinetti.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mayakovsky_1929_a.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chlebnikow.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Zaumn%C3%BD_jazyk>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Umberto_Boccioni_001.jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Boccioni_Noise.jpg>. <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ritratto_di_Busoni,_1916_(Roberto_Biccioni).jpg>. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Umberto-Boccioni.jpg>.
SOUKAL, J. Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd SOUKAL, J. Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. 192 s. ISBN 80- 7235-026-9. PROKOP, V. Přehled světové literatury 20. století. Dotisk 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 2004. 68 s. SOCHROVÁ, M. Literatura v kostce pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996. 88 s. ISBN 80– 85768-95- X.