NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

Genetické inženýrství
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Obecná biologie.
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 G1.
GenetickymodifikovanéorganizmyGenetickymodifikovanéorganizmy KVÍZ.
geneticky modifikované rostliny
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 H1.
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Zavíječ kukuřičný v roce Zavíječ kukuřičný v roce 2002.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Biopotraviny ve školním stravování
Geneticky upravované potraviny Mazurová, Jeřábková, Vančurová, Kuttelwascherová.
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 C1.
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
Geneticky modifikované organismy
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_587.
Kolchicin - dihaploidizace
Sacharidy ve výživě ryb
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Zdroje obživy pro lidstvo Radek Sláva Třída 2L VOŠ a SPŠE Olomouc, Božetěchova 3 Školní rok 2012/
Vysvětlení pojmu enzymy
Molekulární biotechnologie č.12
Molekulární biotechnologie č.14
Genetické inženýrství
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Molekulární biotechnologie č.6b Zvýšení produkce rekombinatního proteinu.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
BUŇKA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Molekulární biotechnologie č.11
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
Molekulární biotechnologie č.14
Molekulární biotechnologie č.10 Využití poznatků molekulární biotechnologie. Mikrobiální insekticidy.
Molekulární biotechnologie č.12
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
BUŇKA – základ všech živých organismů
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Geneticky modifikované organizmy
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Biopotraviny.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1082 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_6C_18_Biotechnologie a transgenni organismy TÉMA SADY: Genetika II. ROČNÍK: 4.ročník, oktáva DATUM VZNIKU: říjen 2013 AUTOR: Markéta Fialová

Anotace prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve 3. a 4.ročníku gymnázia (a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) studenti se v prezentaci seznámí s praktickým využitím metod genového inženýrství při přípravě transgenních organismů; předpokládají se základní znalosti z metodiky genového inženýrství prezentace je v závěru doplněna krátkým opakováním klíčová slova: biotechnologie,transgen, transgenní (geneticky modifikované) organismy, transgenoze, plazmid, vektor, cizorodá DNA, exprese genu

BIOTECHNOLOGIE

Biotechnologie základem moderních biotechnologií je využívání nových vlastností transgenních organismů a jejich produktů v průmyslu, zemědělství a zdravotnictví

Cíle moderních biotechnologií zvýšit výnosy a nutriční hodnotu zemědělských plodin, produkci hospodářských zvířat, drůbeže a ryb a omezit chemizaci v zemědělské výrobě zlepšit chuť, kvalitu a trvanlivost potravin, modifikací rostlin získat nové suroviny pro chemickou výrobu připravit enzymy, nové typy léčiv a biopreparátů, vyznačující se vyšší účinností bez vedlejších účinků využít mikroorganismy pro čištění vody a půdy připravit transgenní rostliny a zvířata produkující farmakologicky aktivní látky

Transgenní organismy transgen je gen upravený metodami genového inženýrství a přenášený do nového hostitelského organismu transgenní, také geneticky modifikovaný organismus (GMO) obsahuje stabilně začleněný transgen ve svém genomu transgenoze je proces vytváření transgenního organismu transgenní organismy se vyznačují vlastnostmi, které by se u daného organismu s největší pravděpodobností v průběhu evoluce nikdy nevytvořily

Geneticky modifikované jednobuněčné organismy (bakterie a kvasinky) snadná kultivace, získávání produktů s malými náklady a ve velkém množství tradičně využívány v potravinářství ( výroba piva, vína, pekařství, výroba sýrů atd.) pro přípravu enzymů, antibiotik, organických kyselin, aminokyselin, vitaminů, alkaloidů aj. některé druhy bakterií se uplatňují při čištění odpadních vod, odstraňování vedlejších produktů chemické výroby a radioaktivního odpadu, odstraňování ropných produktů z vody a půdy k prvním produktům patřil lidský inzulín a růstový hormon kvasinky se podílejí na tvorbě vakcíny proti hepatitidě B

Transgenní rostliny -přenos genů do rostlin pomocí vektorů odvozených od Ti- plazmidu pomocí vektorů odvozených z rostlinných DNA- virů biolistická metoda lipofekce také elektroporace či mikro- a makroinjekce DNA přímo do buněk a pletiv rostlin

a - vybraný gen je vložen do plazmidu a ten ho přenese do bakterie b - bakterie infikují rostlinné embryonální buňky c - z upravených buněk vyrostou celé rostliny d - nový gen je v jádře každé buňky

Přenos genů do rostlin pomocí vektorů odvozených z Ti- plazmidů založený na přirozené schopnosti půdních bakterií rodu Agrobacterium napadat poraněné rostliny a přenášet do nich část své genetické informace některé kmeny těchto bakterií obsahují Ti- plazmid, jehož část T- DNA nese geny zodpovědně za tvorbu fytohormonů, které způsobují tzv.krčkové nádory; další skupina genů na T-DNA kóduje syntézu tzv.opinů, které nádorové buňky produkují do prostředí a agrobakterie je využívají jako zdroj živin vektory odvozené od Ti- plazmidu obsahují upravenou T- DNA s odstraněnými geny pro tvorbu fytohormonů a opinů, tyto úseky jsou při klonování nahrazeny cizorodou (transgenní) DNA používají se k přenosu genů do dvouděložných rostlin, které jsou k agrobakteriím přirozeně citlivé

Přenos genů do rostlin pomocí vektorů odvozených z rostlinných DNA virů př.geminivirus (virus zlaté mozaiky rajčete, TGMV), kaulimovirus (virus mozaiky květáku CaMV) schopnost rychle se šířít rostlinnými pletivy a přenášet tak transgen do celé rostliny viry v rostlinných buňkách v mnoha kopiích, zajišťuje to i vyšší počet kopií cizorodé DNA a tím i větší množství žádaného produktu možnost přenosu i do jednoděložných rostlin a do dřevin

Přenos genů do rostlin biolistickou metodou fyzikální metoda DNA se naváže na povrch mikroskopických částic kovu částice kovu se potom přímo nastřelují do rostlinných buněk, protoplastů nebo meristémových pletiv schopností přenosu genů i do chloroplastů je možné ovlivňovat i fotosyntézu

Přenos genů do rostlin lipofekcí přenášená DNA se obalí vrstvou syntetických lipidů vzniklé částice podobné lipozomům snadno proniknou dovnitř protoplastů v důsledku schopnosti tukových látek splývat s buněčnými membránami

Využití transgenních rostlin v současnosti připraveny transgenní odrůdy u mnoha druhů kulturních rostlin transgenoze se zaměřuje na přípravu rostlin s vyšší odolností proti hmyzím škůdcům, virovým, bakteriálním a houbovým chorobám; odolnosti proti herbicidům požívaným k jejich ochraně; odolnosti vůči nepříznivým abiotickým podmínkám prostředí (sucho, mráz, zasolení půd apod.) obiloviny, kukuřice, rýže, sója, některé druhy zeleniny, brukev řepka olejka, transgenní dřeviny (smrk, topol aj.)

Konkrétní příklady využití transgenních rostlin Odolnost proti hmyzím škůdcům velkoplošné pěstování tzv. Bt-rostlin (př.kukuřice, brambory, bavlník aj.) transgenem je gen izolovaný z bakterie Bacillus thuringiensis; produktem je protein delta- endotoxin, toxický pro larvy hmyzu

Larva zápředníčka, celosvětově rozšířeného škůdce Larva zápředníčka, celosvětově rozšířeného škůdce. Parazitická vosička (Diadegma insulare), která zápředníčky napadá, není Bt rostlinami dotčena. Podle studie z Cornell university to dokládá, že Bt rostliny prospěšným organismům neškodí.

Navození lepších vlastností plodů a semen prodloužení trvanlivosti rajčat pomocí transgenu, jehož účinkem se inaktivuje enzym pektináza, která se podílí na zrání plodů rozkladem pektinů v buněčných stěnách transgenní rajčata neměknou, méně se kazí a mají lepší chuťové vlastnosti

Zdroj nových surovin pro průmysl transgenní odrůdy řepky olejné mají v semenech olej s pozměněným složením výroba mýdel, mazadel, nylonu bionafta (biologicky degradovatelná, jejím spalováním nevznikají škodlivé látky) některé transgenní druhy rostlin se využívají při přípravě materiálů s novými vlastnostmi (př.biodegradovatelné polymery využitelné jako plasty- nákupní tašky v supermarketech)

Producenti cizorodých látek s farmakologickými účinky př.syrová zelenina, v níž se tvoří povrchový antigen viru hepatitidy B indukuje v zažívacím traktu tvorbu protilátek a navozuje u konzumentů určitý stupeň imunity vůči této chorobě

Snížení chemizace v zemědělství transgenní rostliny umožňují obejít se bez pesticidů stávající herbicidy jsou nahrazovány těmi s krátkou životností a větší šetrností k prostředí

Transgenní živočichové -přenos genů do živočišných buněk cizí geny se vnášejí buď do buněk pěstovaných v kulturách in vitro, nebo do zárodečných buněk (vajíčka, raná embrya) transfekce elektroporace lipofekce fúze buněk s bakteriálními protoplasty obsahujícími cizorodou klonovanou DNA mikroinjekce pomocí nejčastěji živočišných virů (vektory)

Přenos genů do živočišných buněk transfekcí do buněk se přenáší volná DNA účinnost příjmu DNA se zvyšuje přidáním např.fosforečnanu vápenatého; DNA s ním vytváří tzv.koprecipitát, který buňky přijímají ochotněnji

Přenos genů do živočišných buněk mikroinjekcí při přenosu DNA do vajíček či časných embryí DNA se přenáší do cytoplazmy nebo přímo do jádra buňky tenkou skleněnou kapilárou

Přenos genů do živočišných buněk pomocí vektorů pro přenos do hmyzích buněk se využívají bakuloviry pro přenos do savčích buněk vektory odvozené od viru SV 40, vakcinia viru, adenovirů a retrovirů

Exprese cizorodé DNA v živočišných buňkách cizorodé geny se mohou exprimovat přechodně po omezenou dobu (přechodná exprese, přechodná transfekce); cizorodá DNA se nezačleňuje do genomu cizorodá DNA se obvykle na náhodných místech začlení do chromozomu, stává se nedílnou součástí genomu a přenáší se na potomstvo linie stabilně transfektovaných buněk, u nichž dochází k trvalé (stabilní) expresi transgenu, se využívají ke studiu funkce genů a objasnění regulace jejich exprese

Příprava transgenních savců založena na přenosu cizorodé DNA do zárodečných buněk (vajíček, raných embryí nebo embryonálních buněk) jako modelový organismus se používá myš

Příprava transgenních savců- přenos DNA do oplozených vajíček myší cizorodá DNA se přenese mikroinjekcí do jednoho z projader oplozeného vajíčka projádro se kultivuje in vitro ve stadiu moruly nebo blastuly se přenese do těla náhradní matky (samička schopná přijmout zárodek), v níž jeho vývoj pokračuje potomstvo obsahuje v genomu cizí gen, který se stabilně přenáší do dalších generací

Příprava transgenních savců- přenos DNA do embryonálních kmenových buněk myší embryonální kmenové buňky se připravují z raných zárodků embryonální buňky se snadno kultivují

Transgenní hospodářská zvířata cílem je příprava hospodářských zvířat s lepšími užitkovými vlastnostmi navozují se změny biochemických drah, hormonální rovnováhy navozuje se tvorba nových proteinových produktů výsledkem je účinnější využívání krmiva a rychlejší růst, pozměněné složení tkání a tělních struktur

Odkazy na webové stránky s fotografiemi http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&akce=showall&cl anek=2874&id_c=8942 http://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/2550/mutovana- vecere.html http://www.osel.cz/index.php?clanek=3662 http://21stoleti.cz/blog/2008/12/19/jsou-geneticky- modifikovane-organismy-gmos-pro-lidstvo-nadeji-ci- zhoubou

???

Příklady využití transgenních hospodářských zvířat prasata s nižším obsahem tuku v mase ovce s vlnou vhodnějšího chemického složení drůbež se zvýšeným obsahem lysozymu (enzym s antibakteriálními účinky) ve vaječném bílku ryby s tolerancí ke změnám obsahu solí ve vodě, velmi rychlým růstem, s odolností vůči výkyvům teplot zvířata, z jejichž tělních tekutin nebo tkání (mléko, moč, krev) lze získávat farmakologicky významné látky; př.mléko transgenních ovcí s vysokým obsahem lidského faktoru pro srážení krve (použití k léčbě hemofilie); velkochovy transgenních zvířat se označují jako „živé továrny“

OPAKOVÁNÍ Vysvětlete pojem: geneticky modifikovaný organismus (GMO). Uveďte příklady využití geneticky modifikovaných jednobuněčných organismů. Stručně vysvětlete podstatu přenosu genů do rostlin pomocí vektorů. Uveďte příklad. Uveďte konkrétní příklady využití geneticky modifikovaných rostlin. Uveďte konkrétní příklady využití geneticky modifikovaných živočichů.

Zdroje ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4.

Obrazový materiál Str.32- SMĚTALOVÁ, Dagmar. gate2biotech.cz [online]. [cit. 7.10.2013]. Dostupný na WWW: http://www.gate2biotech.cz/rizika-spojena- schovem-transgennich-ryb/ Str.33- BRUCH, Petr. domaciposilovna.cz [online]. [cit. 7.10.2013]. Dostupný na WWW: http://domaciposilovna.cz/extremy/kulturistika/ Str.20- FRANCOBRAS. wikimedia.commons [online]. [cit. 10.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:OGM_- _ADN.jpg