VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Pravěk II. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o době kamenné.
Pravěk Mladší doba kamenná
Vznik státních útvarů I.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
PRAVĚK.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Rozvoj rodové společnosti v mladší době kamenné
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Co všechno lidé potřebují k přežití?
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Doba železná Petr Machala.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Mladší doba kamenná - Neolit
Dějepis Mgr. Milan Šimek
STAROVĚKÁ ČÍNA.
6. ročník Pravěk.
Doba železná Mladší pravěk. Doba železná Mladší pravěk.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nejstarší lidé dnešního typu
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
Vývoj zemědělství Historie, úvod. Vývoj zemědělství Historie, úvod.
Dějepis Doba kamenná 1.
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
Zemědělci v době kamenné
Zemědělské plodiny Na polích zemědělci pěstují zemědělské plodiny a luštěniny Jsou základem výživy lidí (obilí, brambory, rýže) a hospodářských zvířat.
Zemědělství Jak se změnil svět po době ledové?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6-13_ eneolit Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovatelé kovů Uč. str
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
OP VK Využívání ICT Sada č
Pravěk 6.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Doba kamenná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
České země v době kamenné
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
Transkript prezentace:

VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ

Po skončení doby ledové Před 10 000 lety → oteplení, krajina podobná dnešní, ochočení zvířat (pes). Dělba práce: muži - lov, ženy - sběr. Lidé žijí v rodech (větší skupina pokrevně příbuzných lidí). První boje mezi lidmi (o loviště).

str. 27 - mapka Střední Amerika; Čína; Přední východ. Popiš, ve kterých oblastech vzniklo zemědělství nejdříve? Střední Amerika; Čína; Přední východ.

1. učebnice str. 27 VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ – po přečtení textu zodpověz otázky: Jak zemědělství vzniklo? Vysvětli pojmy: ochranářské zemědělství a záměrný výsev. Vlastními slovy popiš, jak se změnil způsob života lidí, aby se mohli věnovat zemědělství.

Před 10 000 lety lidé se usazují na jednom místě – vzniká zemědělství.

nejstarší zemědělské oblasti: ČÍNA (rýže) STŘEDNÍ AMERIKA (kukuřice) PŘEDNÍ VÝCHOD (obilí)

pěstuje se – pšenice, ječmen, luštěniny chovají se – ovce, kozy, prasata, skot KOLONIZACE = osídlování nových oblastí, vede k šíření zemědělství K nám se zemědělství rozšířilo v polovině 6. tis. př. n. l. Víš, kdo je to NOMÁD? Co je to DOMESTIKACE?

Důsledky vzniku zemědělství: str. 28 - 30 vařené jídlo, keramické nádoby; zvyšuje se počet lidí; rozvíjí se umění a kultura; tkaní látek; nadprodukce potravin; rozvíjí se řemesla. menší závislost na přírodě; zásoby na zimu; trvalé příbytky; dožívají se vyššího věku; lepší péče o nemocné;

Uspořádání společnosti: BOJOVNÍCI Zajišťovali ochranu společnosti - B __ __ __ __ __ __ __ __ Vykonávali náboženské obřady - K __ __ __ __ Zajišťují potravu, výrobu nářadí a nástrojů, zbraní Z __ __ __ __ __ __ __ __ a Ř __ __ __ __ __ __ __ __ __ SPOLEČENSKÁ DĚLBA PRÁCE KNĚŽÍ ZEMĚDĚLCI a ŘEMESLNÍCI

Oradlo Kolo Hrnčířský kruh Kladka vynálezy: ADORLO LOKO ČÍŘHRNSKÝ RUKH Vylušti přesmyčky: ADORLO LOKO ČÍŘHRNSKÝ RUKH ADKKLA Oradlo Kolo Hrnčířský kruh Kladka

Pojmy: megality menhiry dolmeny s. 31 DOMESTIKACE NOMÁD Pro zvídavé žáky Zjisti, co jsou: megality menhiry dolmeny DOMESTIKACE NOMÁD

Video: Pravěcí zemědělci http://dejiny.ceskatelevize.cz/208 552116230002/ Lovci mamutů http://dejiny.ceskatelevize.cz/20 8552116230001/