Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Směsi Obsah zaměření: Vzduch Číslo materiálu: VY_52_INOVACE_47 Autor: Mgr. Vlasta Hrušová Anotace: Výukový materiál lze použít k prezentaci nového učiva, doplnění znalostí, opakování. Je v souladu s ŠVP. Rozvíjí kompetence k učení, kompetence vztahující se k environmentální problematice a kompetence občanské, týkající se podpory a ochrany zdraví. Klíčová slova: Skleníkový jev, vzácné plyny
Je různorodá směs plynných, kapalných a pevných látek. Vzduch Je různorodá směs plynných, kapalných a pevných látek.
Vzduch je důležitou průmyslovou surovinou pro výrobu: kyslíku dusíku helia, neonu, argonu Tyto plyny se uchovávají v ocelových lahvích označených barevným pruhem kyslík- modrým dusík -zeleným
Složení vzduchu 78% dusík N2 21% kyslík O2 1% další plyny (CO2, vzácné plyny) voda v podobě páry, kapiček, ledových krystalů prachové částice, saze, popílek mikroskopické krystaly solí z mořské vody mikroorganismy, pyl, spory plísní
Vzácné plyny prvky VIII. A skupiny PSP He-helium, Ne-neon, Ar-argon, Kr-krypton, Xe-xenon, Rn-radon jsou inertní (nereaktivní) ve vzduchu je nejvíce obsažen Ar-argon(0,93%)
HELIUM Neon Argon nejznámější vzácný plyn lehčí než vzduch -nehořlavý, nedýchatelný -bezbarvý, bez chuti , bez zápachu -září intenzivně žlutě -používá se při výrobě výbojek a k plnění balonů Neon -plyn, bezbarvý, bez zápachu -používá se ve výbojkách Argon -plyn, bezbarvý, bez zápachu září v různých barvách používá se v osvětlovací technice
Oxid uhličitý CO2 nehořlavý, nedýchatelný plyn těžší než vzduch bezbarvý, bez zápachu ve vzduchu 0,03% jeden z hlavních plynů způsobujících skleníkový efekt, který vede ke globálnímu oteplování planety (fatální důsledky na život organismů včetně člověka) CO2 vzniká při spalování fosilních paliv, průmyslových výrobách
Dusík N2 plyn bez zápachu, chuti, málo reaktivní tv = -196 oC použití: jako netečná atmosféra, snížení rizika při manipulaci s výbušninami, výroba pneumatik,odstraňování bradavic, konzervace potravin, hluboké zmrazování(spermie, krev) výroba-destilací ze zkapalněného vzduchu
zmrzlá tkáň kapalný dusík
Zdroje (2012-02-04) http://images.google.com/search?as_q=slo%C5%BEen%C3%AD+vzduchu&orq= &tbs=sur:fmc&biw=1024&bih=537&sei=nfcsT6vKFImLhQe7m8TjCg&tbm=isch http://images.google.com/search?as_q=neon&orq= &tbs=sur:fmc&biw=1016&bih=529&sei=UGQtT6iEBoS3hAfZ5Y3iCg&tbm=isch http://images.google.com/search?as_q=helium&orq =&tbs=sur:fmc&biw=1016&bih=529&sei=W0otT7aHDYWKhQe2_PmECw&tbm=isch http://images.google.com/search?as_q=kapaln%C3%BD+dus%C3%ADk&orq= &tbs=sur:fmc&biw=1024&bih=537&sei=OvksT6SRLs2BhQeR9eT1Cg&tbm=isch http://images.google.com/search?as_q=sklen%C3%ADkov%C3%BD+efekt&or q=&tbs=sur:fmc&biw=1024&bih=537&sei=fvssT7eVA8HJhAePgdXmCg&tbm=isch ŠKODA, Jiří ; DOULÍK, Pavel.Chemie 8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 136 s. Dostupné z WWW:<fraus.cz>. ISBN 80-7238-442-2.