Charakteristika videomateriálů Martin Letáček, Martin Šourek 1.12.2016
Obsah Barevné schéma Rozlišení (PAL,Full HD apod.) Framerate-rozdělení a použití Specifika streamovaného videa Výhled do budoucnosti
Barevné schéma pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací popisovány v tzv. chromatickém kruhu (color wheel)
Barevná hloubka Používaná v počítačové grafice Popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa. Větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev použitých pro video a přirozeně také paměťovou náročnost obrázku či videa 3 způsoby vyjádření Číslo (např: 16,7 mil.) Počet bitů na pixel (např: 24bitová hloubka (224 =16,7mil)) Počet bitů na kanál (ekvivalent počtu bitů na pixel)
Barevná hloubka HDTV využívá až 48 bitovou hloubku (Deep Color)
Barevná hloubka
Barevný prostor (model) využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu
Barevné prostory RGB aditivní barevný model barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá nejčastěji použití pro video v elektronické podobě - podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje RGBA barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost je využit u obrázků ve formátu PNG sRGB standardní RGB (zjednodušený model RGB) barevný prostor používaný na Internetu či ve Windows
Barevné prostory CMYK subtraktivní systém barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y - žlutá, K – černá používán především u reprodukčních zařízení – tiskárny HSV, HSL, HSB parametry: HSV – Hue(barevný tón), Saturation, Value; HSL - Hue, Saturation, Lightness; HSB - Hue, Saturation, Brightness tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev používájí se pro grafické aplikace YUV složky: Y – jasová, UV - barevné používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV
Gamut Pokrytí bar. prostoru Diagram CIE 1931 sRGB X AdobeRGB
Rozlišení uvádí se: v řádcích pro analogové formáty v pixelech pro digitální formáty ve voxelech pro 3D video počet sloupců (horizontálně) a počet řádků (vertikálně)
Poměr stran poměr vodorovné a svislé strany trend zvětšování vodorovné strany
Rozlišení obrazovky SDTV: 480i, 576i EDTV: 480p, 576p HDTV Full HDi Full HD (1920 × 1080) UHDTV: 4K UHD (3840 × 2160) 8K UHD (7680 × 4320) 16K UHD (15360 × 8640)
Formáty HD Prokládaný (interlaced) - U prokládaného formátu je obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky. U tohoto formátu můžeme vnímat blikání, ačkoliv by k tomu nemělo docházet, protože zobrazovaný pohyb je tak rychlý, že ho lidské oko nerozpozná. Progresivní (progressive) - Progresivní signál je pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou.
Rozlišení PPI – Pixels per inch DPI – Dots per inch 6MPix fotka na 9x13cm 570PPI DPI – Dots per inch Rozpad pixelu na tiskové body(dithering)
Framerate Počet snímků za sekundu Jednotka Hz (60-200) U TV klamné údaje
Framerate U PC her minimum 30 FPS Optimum 60 FPS a více https://youtu.be/IrK5cDU9AIA 60Hz monitor zobrazí jen 60 FPS poté dochází k trhání obrazu tzv. tearing. Řešením vertikální synchronizace (V-sync) Slowmotion Vysokorychlostní kamery 300 až 1 milion FPS Poté upraveno na 25-30fps - zpomalení
Specifikace streamovaného videa kontinuální přenos audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a koncovým uživatelem Live – Twitch.tv, Youtube.com On demand – Youtube.com, Stream.cz Stahování Streaming
Specifikace streamovaného videa Streaming Kvalita videa Ke streamingu se nejvíce využívá flashových kodeků, MPEG-4, Windows Media, Real Time a Quick Time. Kvalita audia Ke streamingu audia se využívá především kodeků Windows Media Audio (WMA), MP3, OGG, AAC+ v datových tocích obvykle od 16-256 kbps.
Budoucnost V současnosti 1080p Očekává se 4k, 8k Přechod z h264 na h265
Děkuji vám za pozornost!