MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
po obnovení obchodu s Japonskem začaly do Evropy proudit zdejší dřevořezy a další umělecká díla, tzv. japonerie, která přinášela zcela jiný pohled na kompozici a barevnost moderní umělci začali nejen pod jejich vlivem hledat nové výrazové prostředky *
velkou překážku představovala akademická tvorba oficiální malíři mohli od roku 1667 vystavovat svá díla v pařížském Salonu, ale mladé umělce mezi sebe nepustili museli si proto uspořádat neoficiální výstavy. Salon odmítnutých (1874) proslavila díla impresionistů, Salon Nezávislých (1884) představil tvorbu postimpresionistů a Podzimní salon (1905) byl ve znamení skandálu s fauvisty. tyto výstavy způsobily poprask a kritikové z nich byli v šoku. Nový výtvarný projev se ale postupně prosadil. Průkopníky zmíněných moderních uměleckých směrů byli malíři. Auguste Rodin a další sochaři měli nejblíže k symbolismu architekturu tyto směry neovlivnily *
Přehled moderních uměleckých směrů Impresionismus a postimpresionismus Symbolismus Dekadence a lartpourlartismus Civilismus a unanimismus Secese *
Spisovatelé Francie – prokletí básníci Velká Británie – Oscar Wilde USA – Walt Whitman Německo – Rainer Maria Rilke Rusko – Anton Pavlovič Čechov +
Moderní umělecké směry na přelomu 19. a 20. století Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz