Zoologie bezobratlých a obratlovců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sudokopytníci (Artiodactyla)
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
33.1 Sudokopytníci, lichokopytníci
Systém savců 6 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Řád: SUDOKOPYTNÍCI.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Velbloud Dvouhrbý.
Sudokopytníci.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Naše zvířata Skrčci.
Třída: SAVCI - II Řád: Ploutvonožci Řád: Kytovci Řád: Chobotnatci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
SUDOKOPYTNÍCI - PŘEŽVÝKAVCI
Hospodářská zvířata Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
Řád: sudokopytníci.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
VY_32_INOVACE_Př – ž 6., 7.20 Anotace: Prezentace charakterizuje rozdíly mezi sudokopytníky a lichokopytníky. Podle obrázků popisuje jednotlivé zástupce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
SAMOSTUDIUM TEST IMPALA NEPŘEŽVÝKAVÍ: ANTILOPA DERBYHO PRASE DIVOKÉ
Ochechule /Sirény/ Lichokopytníci Sudokopytníci
řád Sudokopytníci 2 nebo 4 prsty s kopýtky býložravci, všežravci
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Savci – řád: sudokopytníci
Savci.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
SAVCI.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_sudokopytníci(nepřežvýkavci)  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
LESNÍ SAVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt.
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I) Téma: Volně žijící zvířata I. – savci (srnec.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SUDOKOPYTNÍCI 1. Hmotnost těla se opírá o prst (ostatní zakrněly) 2. Prsty ukončeny rohovitými kopýtky 3. Většina býložravých druhů.
SUDOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Hmotnost těla opírají o dva prsty - třetí a čtvrtý. Prsty zakončeny rohovitými kopýtky. Většinou býložravci. 2 skupiny:
VY_32_INOVACE_ PRV.2R.1B.03 HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Hospodářská zvířata - sudokopytníci. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor: Mgr. Kamil Tabášek Období:květen 2013 – říjen 2013 Ročník:9. Tematický.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_14C_16_Savci _Sudokopytníci_nepřežvýkaví.
Ekosystém okolí lidských obydlí Hospodářská zvířata
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Anotace – Sudokopytníci
VY_32_INOVACE_06_Rozmanitost přírody-živočichové v lese
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT
zpracovaný v rámci projektu
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Autor: P.Hlavničková,M.Suchá,2013
SAVCI III 12. Řád: LICHOKOPYTNÍCI kůň Převalského.
Sudokopytníci Michaela Pekařová; 3.B.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Hospodářská zvířata.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Sudokopytníci: turovití žirafovití
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS
Řád: Sudokopytníci znaky: na nohách 2 nebo 4 prsty zakončené kopyty
Transkript prezentace:

Zoologie bezobratlých a obratlovců 6. - 8. ZŠ Brno, Řehořova 3 Zoologie bezobratlých a obratlovců 6. - 8. Přírodopis 8 V2-12-09

SUDOKOPYTNÍCI Dělí se na: nepřežvýkavce – mají jednoduchý žaludek mají na nohách 4 prsty nebo 2 prsty, na konci prstů jsou kopyta kopyta jsou na konci jen 2 funkčních prstů a to třetího a čtvrtého http://www.arkive.org/wild-boar/sus-scrofa/image-G80936.html http://www.arkive.org/wild-boar/sus-scrofa/image-G80426.html Dělí se na: nepřežvýkavce – mají jednoduchý žaludek přežvýkavce – mají složený žaludek

PRASE DOMÁCÍ a) nepřežvýkavci http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sow_with_piglet.jpg

zavalité tělo porostlé tuhými štětinami vyšlechtěn z prasete divokého hlava se zužuje v rypák, řezáky tvoří lopatku a prase tak může sbírat potravu ze země všežravec

PRASE DIVOKÉ http://www.arkive.org/wild-boar/sus-scrofa/image-G80948.html

žije v listnatých, hlubokých a vlhkých lesích v půdě hledá živočichy a sbírá plody buku a dubu má štětinatou černohnědou srst, proto se mu říká „černá zvěř“ samice = bachyně, samec = kňour samice je nebezpečná, když si vede mláďata všežravec

HROCH OBOJŽIVELNÝ VIDEA http://www.arkive.org/hippopotamus/hippopotamus-amphibius/image-G20651.html VIDEA http://www.arkive.org/hippopotamus/hippopotamus-amphibius/video-12a.html

TUR DOMÁCÍ - skot b) přežvýkavci – žaludek složen ze 4 oddílů A) mají na hlavě rohy – rohy se neshazují TUR DOMÁCÍ - skot http://www.arkive.org/banteng/bos-javanicus/image-G16191.html

byl vyšlechtěn z vyhynulého pratura býložravec – dlouhý krk, umožňuje pást se potravu utrhává a polyká ve velkých kusech. Potrava pak jde do složeného žaludku, nejprve do bachoru a do čepce. Pak je znovu vrácena do tlamy a dokonale rozžvýkána. Pak už jde v žaludku i do knihy a slezu. http://www.sci.muni.cz/mikrob/mikrofloraGIT/GIT/odk1.htm

rohy jsou duté a jsou to výběžky kostí kráva, býk, tele samec bez pohlavních žláz = vůl (už nejsou tak divocí jako býci)

ZUBR EVROPSKÝ ZUBR AMERICKÝ bizon dnes vzácný, pár jich žije ve V Polsku – v Bělověžském pralese http://www.arkive.org/american-bison/bison-bison/ http://www.arkive.org/european-bison/bison-bonasus/image-G6172.html

VELBLOUD JEDNOHRBÝ - dromedár VELBLOUD DVOUHRBÝ - drabař http://www.arkive.org/wild-bactrian-camel/camelus-ferus/image-G112950.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:07._Camel_Profile,_near_Silverton,_NSW,_07.07.2007.jpg Velbloud ovšem nezadržuje vodu v hrbu (jak si dříve lidé mysleli), ale ve vystýlce žaludku.  Ledviny jsou schopné koncentrovat moč a snižovat tak ztrátu vody.

OVCE DOMÁCÍ srst = vlna rohy mají stočené, většinou jen samci (berani) ovce, beran, jehně chov v horských oblastech na loukách využití – vlna, mléko, maso (skopové), střívka, kůže http://www.arkive.org/argali/ovis-ammon/image-G115236.html

KOZA DOMÁCÍ rohy mají rovné, mají je samci i samice kozí mléko velmi vhodné složení pro výživu člověka, kozí sýry, maso, kůže (na jemné výrobky) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Irish_Goat.jpg

KAMZÍK - ve vysokých horách, výborně skáče po skalách - je podobný koze, jen nemá kozí bradku v ČR vysazeni kamzíci z Alp v  Hrubém Jeseníku a u Děčína http://www.arkive.org/chamois/rupicapra-rupicapra/image-G86040.html

MUFLON mohutné zatočené rohy v oborách v teplejších oblastech se smíšenými nebo listnatými lesy pochází od Středozemního moře http://www.arkive.org/mouflon/ovis-orientalis/

GAZELA ŽIRAFA http://www.arkive.org/giraffe/giraffa-camelopardalis/image-G12263.html http://www.arkive.org/mountain-gazelle/gazella-gazella/

ANTILOPA PŘÍMOROŽEC AFRICKÝ http://www.arkive.org/roan-antelope/hippotragus-equinus/image-G30116.html http://www.arkive.org/gemsbok/oryx-gazella/image-G27648.html

SRNEC b) mají na hlavě parohy – parohy se shazují srnec - srna - srnče lesy, okraje lesů, louky → na pastvu brzy ráno, nebo pozdě večer žlázy na čele – zanechávají pachové stopy na větvích http://www.arkive.org/roe-deer/capreolus-capreolus/image-A15317.html

JELEN jelen, laň, kolouch podhorské a horské lesnaté oblasti, i nížiny a lužní lesy rozdíl od srnce….jelen je mohutnější, má i mohutnější paroží http://www.arkive.org/bactrian-deer/cervus-elaphus-bactrianus/

DANĚK daněk, danělka, daňče byl do naší přírody vysazen, pochází od Středozemního moře paroží má lopatovité VIDEA http://www.arkive.org/fallow-deer/dama-dama/video-03.html http://www.arkive.org/fallow-deer/dama-dama/image-A15030.html

SOB POLÁRNÍ v tundrách na severu parohy má samec i samice parohy má sametové VIDEA http://www.arkive.org/reindeer/rangifer-tarandus/video-09a.html http://www.arkive.org/reindeer/rangifer-tarandus/image-G80329.html

LOS EVROPSKÝ v tajze parohy spíše lopatovité rozšířil se i na jih, už i jižní Čechy http://www.arkive.org/eurasian-elk/alces-alces/image-G60092.html