Hustota-výpočet hustoty Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.02_hustota_-_vypocet_hustoty Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Hustota-výpočet hustoty Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě. Žák si nejprve formou otázek a odpovědí zopakuje již naučené znalosti o hustotě jako odvozené fyzikální veličině. Žák se naučí řešit jednoduché úlohy na výpočet hustoty ze vzorce.
ρ [ró] ρ [fí] λ [lambda] Ω [omega] Jak značíme odvozenou fyzikální veličinu „hustota“? Vyberte správný symbol a řekni název symbolu: ρ [ró] ρ [fí] λ [lambda] Ω [omega]
Jaké jednotky hustoty používáme? Vyberte správné jednotky: kg/m³ ml/cm³ g/cm³ kg/l l/kg
Jakou hustotu má voda? Vyberte správné údaje: 2 000 kg/m³ 1 000 kg/m³ 10 g/cm³ 1 g/cm³
Jak vypočítáme hustotu? Vyberte správný vzorec a popište ho slovy: ρ=m∙V ρ=m+V ρ=m-V ρ=m:V
m=ρ:V m=ρ∙V m=ρ+V m=ρ-V Jak vyjádříme HMOTNOST ze vzorce pro výpočet hustoty? Vyberte správný vzorec a popište ho slovy: m=ρ:V m=ρ∙V m=ρ+V m=ρ-V
V=m:ρ V=m+ρ V=m-ρ V=m∙ρ Jak vyjádříme OBJEM ze vzorce pro výpočet hustoty? Vyberte správný vzorec a popište ho slovy: V=m:ρ V=m+ρ V=m-ρ V=m∙ρ
Máte tři krychle stejného objemu, jejichž povrch je natřen tak, abyste nepoznali, z jaké jsou látky. Víte jen, že jedna je ze dřeva, druhá z oceli, třetí z olova. Jak poznáte, z jakého materiálu která krychle je? Správná odpověď: Na základě znalosti hustot a následného zvážení. Krychle s nejmenší hmotností je dřevěná, krychle s největší hmotností je z olova.
Tři válečky mají stejnou hmotnost Tři válečky mají stejnou hmotnost. První je z polystyrenu, druhý ze dřeva a třetí z kovu. Co platí o jejich objemech? Správná odpověď: Těleso z látky o nejmenší hustotě má největší objem (polystyrénový válec). Nejmenší objem má válec kovu.
Dvě koule mají stejnou hmotnost. Jedna je železná, druhá dřevěná Dvě koule mají stejnou hmotnost. Jedna je železná, druhá dřevěná. Podle čeho poznáte, která koule je dřevěná a která železná? Správná odpověď: Podle objemu-kovová koule je menší (má menší objem), protože má větší hustotu.
Doplňte tabulku: 3,5 kg/m³ 3 500 850 2 100 g/cm³ 1,8 2,6 látka 1 800 2 600 0,85 2,1 3,5 diamant křída žula nafta beton
Určování hustoty pevných látek: Hustotu pevných látek určujeme na základě měření jejich hmotnosti a objemu.
Určování kapalných látek: Hustotu kapalných látek určujeme buď stejně jako hustotu pevných látek (na základě měření jejich hmotnosti a objemu) nebo existují HUSTOMĚRY, jimiž lze hustotu kapalin přímo změřit. Hustoměrem se např. zjišťuje tučnost mléka. Pomocí hustoměru zjišťují technici v autoservisech stav nabití autobaterie.
hustoměr
Příklad: Určete hustotu plastelíny, jestliže kousek plastelíny o objemu 50 cm³ má hmotnost 75 g. V= 50 cm³ ρ=m:V m=75 g ρ=75:50 ρ=? [g/cm³] ρ=1,5 g/cm³ Hustota plastelíny je 1,5 g/cm³.
Vyřešte úlohu: Plná kovová figurka vojáka má objem 17 cm³ a hmotnost 46 g. Z jakého je asi kovu? Řešení: Vypočítáme hustotu a podle Tabulek určíme, z jakého kovu je figurka. m= 46 g ρ=m/V V= 17 cm³ ρ=46/17 ρ=? [g/ cm³] ρ=2,706 g/ cm³ Kovová figurka vojáka je pravděpodobně z hliníku.
Vyřešte úlohu: Zlatý prsten má objem 1,5 cm³. Jeho hmotnost je 29 g Vyřešte úlohu: Zlatý prsten má objem 1,5 cm³. Jeho hmotnost je 29 g. Je vyroben z ryzího zlata, nebo ze slitiny zlata se stříbrem? Řešení: m= 29 g ρ=m/V V= 1,5 cm³ ρ=29/1,5 ρ=? [g/ cm³] ρ= 19,3 g/ cm³ Hustota látky prstenu je 19,3 g/ cm³, což je hustota zlata.
Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 www.office.microsoft.com http://www.matrix-2001.cz/files/image/svet-ocima-miroslava-zelenky/image001%281%29.jpg [cit:2012-12-12] http://www.hemel.cz/files/Vodicka.jpg [cit:2012-12-12] http://www.kulisy.cz/ceniky/koulec.jpg [cit:2012-12-12] http://www.didaktik.sk/novy/images/stories/vaha.jpg [cit:2012-12-12] http://www.chescientific.com/edu/company/JAYTEC/703d8451-a0da-4ccb-a80e- 37882179851dMeasuringCylinderGradeB25ml_000.jpg [cit:2012-12-12] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Ar%C3%A4ometer.jpg/220px- Ar%C3%A4ometer.jpg [cit:2012-12-12] http://www.outfit4events.cz/images/cinovy-centurion_mc8833.jpg [cit:2012-12-12] http://www.zlatnictvi.net/files/snubak_4_1_v63.jpg [cit:2012-12-12]
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek a odpovědí zopakuje již naučené učivo o hustotě jako odvozené fyzikální veličině. Určování hustoty pevných látek na základě určení hmotnosti a objemu. Určování hustoty kapalných látek pomocí hustoměru. Žák řeší úlohy na výpočet hustoty pevných látek podle vzorce.