VÝCVIK mentor/KA modul „připrav se!“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Projektové řízení Modul č.1.
2004 Poznání sebe sama …. 2 Trocha legrace než začneme A jak vypadá Váš obrázek?
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vize, Strategie, Cíle.
Efektivnost řídící práce
Komunikační dovednosti
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Struktura poradenského procesu
Hodnocení škol a školských zařízení
Centrum nové naděje Frýdek-Místek
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
a jeho využití u klientů po CMP
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Mentoring, co a jak? Mgr. Václav Šneberger.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Koučování a koučovací otázky
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Projektový cyklus, analýza SWOT
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
ROZVOJEM OSOBNOSTNÍCH A PROFESNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ MŠ A ZŠ K VYŠŠÍ KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ (CZ.1.07/1.3.00/ ) LUCIE CHALOUPKOVÁ PEDAGOGICKÁ FAKULTA.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Motivace podřízených a sebe sama
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
DOBRÁ péče naplánování změn, vzájemná podpora, vzdělávání, informace
Struktura poradenského procesu
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Koučink dětí a mladistvých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Andrea Brožová Doubková
Transkript prezentace:

VÝCVIK mentor/KA modul „připrav se!“ Mgr. Václav Šneberger

Typologie podpory EXPERT … ví, jak přesně mají věci vypadat a řekne vám co, kdy a jak přesně máte udělat. Konzultant typu expert zná obvykle jen jeden osvědčený recept, ale výsledek snažení nemusí chutnat všem. Zatímco silnou stránkou experta je vlastní praktická zkušenost, často podložená výsledky, slabou stránku můžeme vidět v nereflektování unikátních potřeb klienta či situace.

Typologie podpory DEALER … nabízí a prodává pomůcky, obchoduje s náročností Takový konzultant nabízí nějaký produkt, službu, formu, která vám umožní nebo zjednoduší zavádění změn v organizaci. Často se jedná o softwarové řešení nebo metodologii (5S, Kaizen, MindManager), která je efektní, jednoduchá a přináší rychlé hmatatelné výstupy v podobě plánů, tabulek a dokumentů. Nevýhodou je sterilita podobných univerzálních prostředků a často i jasná schematičnost, která nemůže postihnout vaši organizaci jako živoucí organismus.

Typologie podpory PRŮVODCE … nabízí vzrušující nejistotu hledání podstatného Průvodce není expertem na osvědčené postupy, neprodává řešení, ale je odborníkem na proces změny a vztahy. Vychází z potřeb a možností klienta, provádí a podporuje ho na cestách po neznámých územích. Oproti předchozím dvěma nenabízí řešení, ale věří, že v procesu koučování přijdete na právě to jedině pro vás dobré a účinné řešení, změnu. Nepřejímá zodpovědnost za vaše rozhodnutí. Pro někoho může být zpočátku nevýhodou nižší efektivita, časová náročnost a nutnost „jít až na dřeň“ problémům, mobilizovat svůj potenciál.

Proč mentoring Mentoring je dobrovolná podpora jedné osoby (mentee) druhou (mentor). Hlavní pilíře: podpora iniciativy a zodpovědnosti provázení nasměrování k osobnímu a profesnímu rozvoji zvyšování efektivity a kvality.

Proč, kde a kdo Mentoring je způsob vedení a učení dospělých Představuje vztah mezi mentorem a mentee Umožňuje předat zkušenosti a vhodným způsobem poradit Forma profesního a sociálního rozvoje

Co děláme Když pracujete jako mentor učitele, rozvíjíte: Důvěrné partnerství s učitelem. Dialog mezi učiteli, jehož cílem je využít problematickou situaci či okolnosti pro zlepšení kvality práce a zvýšení osobního uspokojení. Vztah, který vychází z pohledu: „Za to, co se naučíš jsi zodpovědný ty. Já odpovídám za podporu, facilitaci a společné učení.“ Společný dialog, která probíhá podle předem daných pravidel a vede k získání nových pedagogických kompetencí a pozitivním vztahům.

Co neděláme Mentoring není: Řízení shora. Založeno na tom, že mentor zná všechny odpovědi nebo je odpovědný za motivaci a směrování učitele. Hodnocení učitele. Vztah, který posiluje závislost na mentorovi a určuje, co má učitel dělat. Jednostranná konverzace.

A co motivace Vnější motivace = metody a techniky Vnitřní motivace = umět – moci – chtít Pokud se naučíme něco, co potřebujeme a stálo nás to jisté úsilí, prožíváme pocit úspěšnosti a jsme motivováni k dalšímu učení se.

Desatero mentora Pořád se snaž být nápomocen a na straně řešení! Je to co je - buď v kontaktu s realitou! Poznej svou ignoranci (přenos a protipřenos! Cokoli děláš je intervence! Jen mentee je ten, kdo vlastní problém a jeho řešení!

Desatero mentora Netlač řeku teče sama! Mysli na načasování intervence! Buď konstruktivní v intervenci konfrontace! Všechno jsou data, chyby jsou vítány, můžeme se z nich učit! Když nevíš, sdílej!

Mentorské pasti Předpokládat, že naše řešení je to nejlepší Zaměřovat se na problémy, ne na řešení Dávat rady, které potvrzují názor… Mít strach ze svého názoru…

Mentorské pasti Nabízet rychle svoje názory předtím co vyslechnete celý příběh Pokud se cítíte odpovědni za všechno … “kvočna”

Mentorské pasti ... A toužit po vlastním úspěchu

Klíčové fáze mentorského rozhovoru Stanovení cíle a jejich identifikace Popis situace a analýza – podporuje uvědomění Možnosti – podporuje objevování Plánování – stanovuje parametry Roviny přístupu Struktura – je tvořena 4 fázemi, efektivní projdeme všechny fáze při každé schůzce Proces - procesní dovednosti zahrnují aktivní naslouchání, kladení otevřených otázek, zpětnou vazbu a diskusi Obsah – Týká se tématu včetně detailů a informací vedoucích k úspěšnému splnění cílů

Fáze stanovení cílů Vhodné otázky na cíle: Zformulujte problém, otázku, obavu, kterou pracovník řeší Zjistěte základní překážku, příčinu, omezení Dohodněte jasný cíl pro schůzku Vhodné otázky na cíle: Co chcete dosáhnout? Jaký cíl si stanovíte? Jedná se o konečný cíl nebo je cíl procesní? Jaký úkol máte splnit? Jaké úrovně má výkon/kompetence dosáhnout? Co v dané kompetenci je od vás očekáváno? Kam se chcete dostat, co chcete změnit? Co pozitivního to přinese? Jak poznáte, že jste cíl splnil? Proč je to důležité (jak obtížné, dosažitelné, měřitelné)?

Fáze popisu reality Vhodné otázky na realitu: Jaká je současná situace? Jak postupujete teď? Jak jste cíl splnil? Co se daří? Proč? Jak jste to dokázal? Co Vám v tom pomáhá? Co už se udělalo, co se v důsledku toho stalo? V čem přesně spočívá problém? Jak se problém projevuje? Koho se to týká? Kdy a jak k problému dochází a kdy ne? Jaké jsou překážky na cestě kupředu? Věnujte této fázi dostatek času, ale nezabředněte do jalového popisování problémů. Můžete se tak ocitnout v pasti minulosti. Jaké vnitřní překážky řešíte? Co chcete změnit? Co Vás zastavilo před tím? Jaké máte teď zdroje? Co se děje nyní? Jak velký je zájem o toto? Nakolik máte výsledek pod kontrolou?

Fáze možností Vytvořte nové příležitosti! Vhodné otázky: Zjistěte možná řešení a prozkoumejte je ze všech stran Až poté nabídněte svá … Dohodněte se na řešení Nelimitujte případná řešení, jde o vytvoření jejich “zásobníku” Vhodné otázky: Jaké možnosti vidíte? Co bychom ještě mohli udělat? Co by mohlo napomoci realizovat naše cíle? Jaká jsou rizika? Která možnost přinese nejlepší výsledek? Co když? Jaké jsou klady a zápory spojené s tímto návrhem? Kdo jiný má tuto zkušenost? Kdyby ti někdo mohl splnit jedno přání … Co kdybychom uvažovali o …

Fáze volba a akční plán Jak na cíle? Vhodné otázky: Dohodněte řešení anebo postup, zaměřte se konkrétnost řešení Využijte SMART Zvažujte preventivní opatření Vhodné otázky: Co s tím uděláte? Jak je to v souladu s vašimi cíly? Kdy, kde, jak, kdo… Kdy začnete a jak to vyhodnotíte? Kdo o tom musí vědět, podpoří vás? Jaká kritéria máte? Jsou vaše cíle SMART?

Další užitečné otázky Otázky na uvědomění Co si myslíte, že se stane, pokud to uděláte Jak byste to vysvětlil jinak? Co budoucnost, jak to bude vypadat? Otázky k ověření reality Jak je to reálné Nakolik si důvěřujete, že to zvládnete? Na stupnici 1-10 odhadněte… Stačí vám tahle pravděpodobnost? Jak ji můžeme zvýšit? Otázky na zdroje Co byste rozhodně neměnil? Odkud berete sílu? Jak jste dokázal se posunout? Co funguje a je dobré to opakovat? Kdo a co vás může podpořit? Jak to zařídíte? Z čeho máte radost? Otázky k výsledku Co chcete ? Co chci pro tebe? (něj)? Co chci pro sebe (nás)?

Řízení zakázky Navázání kontaktu a důvěry (raport) Kontraktování – stanovení cílů a podmínek zakázky Využívání efektivních technik směřujících k dosažení stanovených cílů Průběžná evaluace, popř. redefinice cílů Oceňování Závěrečné hodnocení na konci zakázky

Práce s odporem Fáze procesu: Shock – ŠOK Agression - AGRESE Kdy vzniká odpor: Neumějí to Nemají to rádi Nemají mě rádi Fáze procesu: Shock – ŠOK Agression - AGRESE Resistance - ODPOR Acceptation - AKCEPTACE