Ložiska kaustobiolitů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
Ropa - Ropa (někdy zvána také tekuté zlato nebo černé zlato) je hnědá až černá hořlavá kapalina. - Je základní surovinou petrochemického průmyslu. - Naleziště.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.
Druhy Česko má 4 základní obnovitelné zdroje energie voda vítr slunce biopaliva.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceRozdělení.
Což takhle dát si cukr, aneb Štěpení sacharidů v žaludku.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Ropa - vlastnosti Vypracovaly: Štěpánka Horká, Denisa Wöhlová a Daniel Schovánek.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Energeticky bohatá poživatina,
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Zdroje energie.
Kvalita humusu Definice humusu Synonymum k půdní organické hmotě
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vlastnosti plynů.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
Adsorpce na fázovém rozhraní
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název materiálu: Nerostné suroviny
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Teplo.
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Neživá příroda vzduch a voda.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Země a život, vývoj života
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Vlastnosti plynů.
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Usazené horniny = sedimenty
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
HORNINY Rastislav Švec.
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Vlastnosti alkanů.
Adsorpce na fázovém rozhraní
Jejich příprava a reaktivita
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Ložiska kaustobiolitů

Kaustobiolity Schopnost hoření a vydávání tepelné energie Ložiska fosilních paliv Černé uhlí, hnědé uhlí, ropa, rašelina Výchozí látka – biomasa (těla živých organismů bez jejich anorganických složek) Základní stavební látky biomasy: lignin, sacharidy, proteiny, lipidy (C, H, O, N) Pro vznik paliv má význam jen biomasa bakterií, planktonu a vyšších rostlin

Biomasa→nekromasa→součást sedimentů→vývoj v průběhu diagenetických a metamorfních procesů Přeměněná nekromasa se dělí podle rozpustnosti Bitumen: org. substance rozpustná v org. rozpouštědlech (chloroform), tvoří přírodní uhlovodíky (ropa, zem.plyn) Huminové látky: org.hydrosoly a gely rozpustné v alkalických rozpouštědlech (KOH), přítomné v humusu, rašelině, hnědém uhlí Kerogen: nerozpustný v org. ani alkalických rozpouštědlech, tvoří koloidní pigment tmavých sedimentů Karboid: vysoké strukturní uspořádání, obsahuje krystalky grafitu

K tvorbě fosilních paliv dochází buď uhelněním nebo ropotvorbou V obou procesech dochází k rozkladu velkých molekul biopolymerů nekromasy na látky s jednoduššími molekulami (monomery) a následuje syntéza na nové velkomolekulární organické látky, které jsou bohatší uhlíkem a vodíkem

Uhelnění: Rašelinění (na povrchu nebo těsně pod ním) Prouhelňování (zemská kůra) Ropotvorba: Hnití bituminace

Kaustobiolity uhelné skupiny Rašelinění: pod vodou za omezeného přístupu vzduchu má nejvyšší intenzitu Kmeny, větve a listy rostlin…… Rozklad celulózy, ligninu a proteinů Vznik CO2 a CH4 Obsah více jak 75 hmot% vody Vysušená rašelina 50-60% uhlíku Limnická (uvnitř pevniny) Paralická (na mořském pobřeží)

Kaustobiolity uhelné skupiny Prouhelňování: v zemské kůře za nepřístupu vzduchu se výchozí rašelinná hmota transformuje na uhlí, až antracit Stupeň prouhelnění závisí na teplotě, tlaku a času V průběhu prouhelňování roste podíl uhlíku a tím se zvyšuje výhřevnost paliva Hnědé uhlí, černé uhlí, antracit Fáze prouhelňování: hemifáze, ortofáze, metafáze Lignit- hnědouhelná hemifáze

Uhelná ložiska Permokarbon (56% zásob) Jura, křída (30% zásob) Kenozoikum (14% zásob) Paleozoická uhlí jsou vysoce prouhelněná Černé uhlí v ČR: hornoslezská, dolnoslezská pánev, středočeské pánve, rosicko-oslavanská pánev Hnědé uhlí v ČR: severočeská pánev, sokolovská, chebská, žitavská, jihomoravská lignitová pánev Ostravsko-karvinský revír – paralicko-limnický vyvoj Ostatní limnický

Uhelná ložiska ve světě Rusko: černé uhlí:doněcká pánev (Donbas), kuzněcká pánev (Kuzbas), pečorská, tunguzská, lenská pánev Hnědé uhlí: podmoskevská pánev, Kamčatka, Sachalin Čína: Šan-si, Fu-šun USA: Apalačská pánev(největší čenouhelná na světě), Michiganská pánev Německo: Porúří, Sárská pánev, hnědé uhlí – Magdeburg Polsko: hornoslezská, dolnoslezská, hnědé – žitavská JAR: Transvaal Austrálie: Sydney, Queensland

Kaustobiolity živičné skupiny Ropa, uhlovodíkový zemní plyn, ozokerit (zemní vosk), asfalt Ropa: směs kapalných uhlovodíků, rozpuštěných pevných a plynných uhlovodíků a neuhlovodíkových organických sloučenin 3 skupiny uhlovodíků: alkany, cykloalkany, aromatické uhlovodíky Uhlovodíkový zemní plyn: směs alkanů ozokerit, asfalt: vznik oxidací ropy ve výchozech roponosných hornin nebo jejich metamorfózou

Vznik ložisek Hnití: na dně vodních pánví, bez cirkulace vody a nepřístupu vzduchu – působení anaerobních bakterií Postihuje plankton, řasy a bakterie Vzniká CH4, HN3, H20, H2S Produktem hnití je hnilokal (sapropel) Bituminace: hnilokal a další látky se mění na ropu a uhlovodíkový zemní plyn Sedimenty ze kterých vzniká ropa= ropomatečné Aleuropelity, pelity V hloubkách 1-2 km, teploty 60-150°C

Vznik ložisek Kolektory: relativně propustné pórovité horniny, se schopností hromadit plyn nebo kapalinu Písky, pískovce, slepence, tektonicky postižené vápence, granity Ložisková past: geologická struktura v níž dochází k akumulaci uhlovodíků Tvořená kolektorem a nadložním nepropustným prvkem Stratigrafické – střídání propustných a nepropustných vrstev Litologické – petrografické změny v rámci vrstvy Tektonické - podmíněny tektonickou stavbou

Ložisková past

Ložiska Mezozoické sedimenty Volžsko-uralská oblast Kavkazská provincie Kaspické moře Střední Asie Sibiř Čína Indonésie Irán, Írák, Kuvajt, okolí perského zálivu USA, Kanada, Mexiko, Venezuela Dolní Dunajovice, Kostelany, Příbor, Žukov, Staříč, Hrušky, Gbely, Poddvorov