Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Nižší rostliny - Řasy Výukový materiál. Sestavila: Jana Sítařová, Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše.
Jednobuněčné organismy s pravým buněčným jádrem
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Vývojově nižší rostliny
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Digitalizace výuky Příjemce
Jednobuněční živočichové
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Opakování lišejníky, řasy
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
Živočichové rybníka a jeho okolí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
CHLOROPHYTA – zelené řasy
SINICE fotosyntetizující bakterie
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_53_Řasy – učební text
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
MNOHOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Transkript prezentace:

Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy stélka ruduchy agar chaluhy biomasa

Zápis do sešitu Jednobuněčné řasy mají složitější buňku s pravým jádrem a mitochondriemi nepohlavní rozmnožování – dělením obrázek 1

Zápis do sešitu Řasy Jednobuněčné řasy složitější buňka s pravým jádrem a mitochondriemi nepohlavní rozmnožování – dělením

Jednobuněčné řasy zrněnka žije na skalách a kůře stromů, kde tvoří zelené povlaky

Jednobuněčné řasy zelenivka pláštěnka Vznáší se volně ve vodě má dva bičíky a může se samostatně pohybovat má stigma – světločivnou skvrnu -kousek cytoplazmy, kterým vnímá světlo

Jednobuněčné řasy krásnoočko zelené na povrchu těla není buněčná stěna, ale pelikula patří mezi bičíkovce Obsahují chloroplasty s chlorofylem Má jeden bičík ve stojatých vodách bohatých na živiny

Jednobuněčné řasy váleč koulivý tvoří kolonie jednobuněčných řas jednotlivé řasy se začínají specializovat  možný předchůdce mnohobuněčných organismů

Zápis do sešitu zrněnka Zelenivka pláštěnka krásnoočko zelené zelené povlaky na skalách a kůře stromů Zelenivka Vznáší se volně ve vodě pláštěnka dva bičíky → samostatný pohyb, stigma – vnímá světlo – světločivná skvrna krásnoočko zelené na povrchu je pelikula, bičíkovec váleč koulivý kolonie, jednotlivé řasy se specializují  snad předchůdce mnohobuněčných

Monohobuněčné řasy patří sem zejména mořské řasy, ale i sladkovodní druhy tělo se nazývá stélka tři skupiny (podle barviv) obrázek 2

Zápis do sešitu Mnohobuněčné řasy tři skupiny podle barviv Červené řasy = Ruduchy Hnědé řasy = Chaluhy Zelené řasy Tělo řasy = stélka

Červené řasy ruduchy obsahují červené barvivo, které umožňuje fotosyntézu i při malém množství světla v hloubkách vyrábí se z nich agar (potravinářství, lékařství → živná půda pro bakterie)

Zápis do sešitu Červené řasy ruduchy červené barvivo → fotosyntéza i v hloubkách výroba agaru (potravinářství, lékařství) Potěrka žabí símě Horské potoky

Hnědé řasy Chaluha bublinatá dosahují velkých rozměrů chaluhy dorůstají až 60 m produkují hodně biomasy, získává se z nich jód, používají se jako palivo, potravina obrázek 4

Zápis do sešitu Hnědé řasy velké rozměry – až 60 cm chaluhy produkce biomasy, jód, palivo, potravina Chaluha bublinatá Chloroplasty chaluh obsahují chlorofyl a další barviva způsobující hnědou barvu

Zelené řasy obsahují chlorofyl – listové barvivo locika (mořský salát) potravina obrázek 5

Zelené řasy žabí vlas šroubatka vyskytují ve sladkých i slaných vodách. šroubatka šroubovitý chloroplast

Zápis do sešitu Zelené řasy mají chlorofyl locika (mořský salát) potravina žabí vlas Řasy se vyskytují ve sladkých i slaných vodách. šroubatka šroubovitý chloroplast

OPAKOVÁNÍ Řasy Mnohobuněčné řasy Jednobuněčné řasy Červené řasy složitější buňka s pravým jádrem a mitochondriemi tělo = stélka nepohlavní rozmnožování – dělením zrněnka zelené povlaky na skalách a kůře stromů zelenivka pláštěnka dva bičíky → samostatný pohyb, stigma – vnímá světlo krásnoočko zelené na povrchu je pelikula, bičíkovec váleč koulivý kolonie, jednotlivé řasy se specializují  snad předchůdce mnohobuněčných Mnohobuněčné řasy tři skupiny podle barviv Červené řasy ruduchy červené barvivo → fotosyntéza i v hloubkách výroba agaru (potravinářství, lékařství) Hnědé řasy velké rozměry chaluhy produkce biomasy, jód, palivo, potravina Zelené řasy mají chlorofyl locika (mořský salát) potravina žabí vlas šroubatka šroubovitý chloroplast

Otázky a úkoly Jak se říká tělu jednobuněčných řas? Některé jednobuněčné řasy mají kousek cytoplazmy, vnímající světlo. Říkáme mu ......................... . Jak je možné, že i červené a zelené řasy mohou fotosyntetizovat, když nemají chlorofyl? Uveď příklad, jak můžeme využívat mnohobuněčné řasy.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-01-11] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-01-11] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – pláštěnka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/Chlamydomonas_EPA.jpg/640px-Chlamydomonas_EPA.jpg obr. 2 – přehled mnohobuněčných řas http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Algae_Pengo.svg/500px-Algae_Pengo.svg.png obr. 3 – ruducha http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/Red_algae_2.jpg/749px-Red_algae_2.jpg obr. 4 – chaluha http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fucus_vesiculosus.jpeg obr. 5 – locika http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Meersalat-Ulva-lactuca.jpg/800px-Meersalat-Ulva-lactuca.jpg