Jméno autora výukového materiálu Soňa Maruničová Datum (období,ve kterém byl vytvořen) 5/2012 Ročník,pro který je výukový materiál určen 5. ročník Vzdělávací oblast /obor/ tém. okruh/ téma Přírodověda – člověk a živá příroda Metodický list/anotace Pomocí prezentace si žáci doplní informace, které poslouží k rozvoji jejich gramotnosti a ke zdokonalení v dané oblasti. Opakují již naučené. Práce s učebnicí, sebehodnocení a sebevzdělávání je nedílnou součástí integrace ve vyšším ročníku.
☺ žáci pracují s učebnicí ☺ informace vyhledávají a zapisuji na papír či do sešitu ☺ výpisky jsou stručné, ale věcné ☺ hodnotí výsledky své práce
1. Jsou odlišnosti mezi jednotlivými podnebnými pásy v oceánech? Jaké. (str. 39) 2. Kromě podnebí mají vliv na výskyt rostlinstva a živočišstva u nás i jiné podmínky. Jaké? (str. 42) 3. Na konkrétních případech živých organismů popiš, jak se přizpůsobily životu v oblasti podnebného pásu, kde žijí. (str. 40)
4. Jak třídíme živočichy? Vypiš zástupce jednotlivých skupin. (str. 48-49) 5. Vypiš zástupce rostlin a živočichů žijících v různých podnebných pásech (str.34-38). 6. Napiš, proč jsou zakládány botanické a zoologické zahrady. (str. 41)
7. V jakých společenstvech žijí rostliny a živočichové v České republice? Vyjmenuj hlavní zástupce živých organizmů zde žijících. (str.42–43)
Zkontroluj správnost svých odpovědí. Ad 1) Ano Zkontroluj správnost svých odpovědí. Ad 1) Ano. V moři tropického a subtropického pásu má voda celoroční vysokou teplotu, živočichové mají příznivé podmínky pro život. V moři mírného pásu žije menší množství druhů živočichů. Jednotlivé druhy se však vyskytují v obrovském množství jedinců. V moři polárního pásu můžeme vidět největší savce na Zemi -velryby. Ad 2) Především zásahy člověka do přírody – stavby přehrad a rybníků, těžba nerostných surovin, obdělávání půdy, chovem hospodářských zvířat, vymezování chráněného území aj….. Ad 3) Živočichové: využívají svého zbarvení, aby splynuli s prostředím. Pestrobarevní papoušci snadno splynou s barevným rostlinstvem tropických deštných lesů. Naproti ptáci našich listnatých a smíšených lesů splývají se svým okolím díky nenápadnému zabarvení. Ad 4) - OBRATLOVCI – ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci - BEZOBRATLÍ – motýli, brouci, blanokřídlí, dvoukřídlí, vážky
Ad 5) Tropický pás – rostliny: palmy, vzácná dřeva, kaučukovník,, kávovník, kakaovník, kokosovník,, banánovník,, ananasovník, orchideje, liány - živočichové: opice, krokodýl, papoušek, leguán, stromové žáby, hadi, tygr, jaguár Savany – rostliny: vysoké traviny, plantáže bavlníku a podzemnice olejné s plody burských oříšků - živočichové: slon, zebra, antilopa, žirafa, pakůň, nosorožec, lev, gepard, sup, hyena, prase bradavičnaté Pouště – rostliny: kaktusy, tučnolisté rostliny, baobab, na uměle zavlažovaných pozemcích pouště se pěstují datlovníky s plody, ovoce a zelenina - živočichové: velbloud, pouštní liška, surikata, štír, fenek, sarančata, hmyz, stepokur, pavouci, plazi Subtropický pás – rostliny: cypřiše, cedry, pinie, fíkovníky, levandule, rozmarýn, cesmína, olivovník, mandloň, citrusy, vinná réva, ořešák, - živočichové: daněk, ovce, muflon, šakal, plazi, klokan, hmyz, racek
Mírný pás – STEPI - rostliny: rozlehlé travnaté porosty, přeměněny z velké části na pole - živočichové: bizon, divoký kůň, osel, stáda ovcí – LISTNATÉ A SMÍŠENÉ LESY - rostliny: opadavé stromy - živočichové: jelen, srnec, liška, lasička, prase divoké, hlodavci, různé druhy ptáků – JEHLIČNATÉ LESY - rostliny: smrk, borovice, jedle, modřín - živočichové: rys, medvěd hnědý, vlk, los, bobr, jezevec, kuna, veverka Polární pás - rostliny: mechy, lišejníky, zakrslé dřeviny - živočichové: medvěd lední, tuleň mrož, tučňák, v tundrách sob, liška polární, sovice sněžná
Ad 6) Umožňují lidem pozorovat život rozličných druhů rostlin a živočichů z celého světa. Studentům a vědcům slouží ke studijním účelům a pro výzkum. Poskytují také možnost rozmnožovat ohrožené druhy a třeba je i později vrátit do jejich přirozeného prostředí. Ad 7) Společenstvo žijící: v okolí lidských obydlí na poli u vody v lese
ZDROJ: Přírodověda 5, člověk a jeho svět doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc ZDROJ: Přírodověda 5, člověk a jeho svět doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. Mgr. Věra Štiková, doc. RNDr. Josef Trna, CSc. ISBN 80-7289-063-8 CITACE: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Subtropical.png http://mb.horolezci.cz/fotky/joshua-tree/img/p1010790.jpg http://img.aktualne.centrum.cz/148/5/1480556-prales.jpg http://www.animals.euweb.cz/zviratka/s002.jpg http://media.novinky.cz/460/324608-top_foto1-5ady6.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Baobab_and_elephant%2C_Tanzania_.jpg/800px-Baobab_and_elephant%2C_Tanzania_.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Moving_Octopus_Vulgaris_2005-01-14.ogg/mid-Moving_Octopus_Vulgaris_2005-01-14.ogg.jpg