19.1 Světelné jevy – šíření světla Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.1 Světelné jevy – šíření světla Při bouřce vidíme blesk a hrom slyšíme později. Proč? Rychlost světla je mnohem větší než rychlost zvuku ve vzduchu. Rychlost světla byla poprvé prokázána dánským fyzikem a astronomem O. Ch. Roemerem roku 1676 při pozorování Jupiterových měsíců. Pokusy k zjištění rychlosti světla dělal už i Galileo Galilei. Autor: Mgr. Hana Jirkovská
19.2 Co už umíme Druhy pohybu – pohyb rovnoměrný (má stálou rychlost) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 19.2 Co už umíme Druhy pohybu – pohyb rovnoměrný (má stálou rychlost) – pohyb přímočarý (trajektorií je přímka) Rychlost pohybu – značka v, je to dráha za jednotku času, v = s : t Jednotky rychlosti – m/s, km/h, km/s Dráha – značka s, je to vzdálenost, kterou těleso urazí za určitý čas t Čas – značka t, jednotky s, min, h Vakuum – vzduchoprázdno Fáze měsíce
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.3 Nové pojmy Optika – fyzikální obor o světle využívající geometrickou představu chodu paprsků Světelný zdroj – těleso, v němž vzniká světlo, je bodový nebo plošný (např. Slunce, vlákno žárovky, plamen svíčky, … ) Těleso osvětlené – těleso, které vidíme proto, že světlo pouze odráží (např. Měsíc, stůl, …) Optické prostředí – prostředí, kterým světlo prochází, dělíme na: průhledné – např. vzduch, čistá voda, čiré sklo průsvitné – např. mléčné sklo, mlha, zakalená voda neprůhledné – např. dřevěná deska, plech, cihla Světelný svazek – kužel světla, který vychází od světelného zdroje a je omezen kruhovým otvorem – clonou Paprsek – úzký světelný svazek, znázorňujeme ho jako přímku
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.4 Výklad nového učiva Tělesa světlo odrážejí, pohlcují a propouštějí. Tyto jednotlivé jevy probíhají u různých látek v různé míře. Šíření světla Světlo se šíří od svého zdroje stejnorodým prostředím přímočaře, všemi směry rovnoměrně. Rychlost světla se značí c. Rychlost světla ve vakuu je 300 000 km/s, je to mezní (maximální) rychlost. Rychlost světla ve vzduchu je skoro stejně velká jako ve vakuu. V ostatních průhledných prostředích je menší. Bílé a lesklé předměty světlo většinou odrážejí, černé předměty většinu světla pohlcují a průhledná tělesa světlo spíše propouští. Stín Za neprůhlednými tělesy vzniká stín – prostor, kam světlo neproniká.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.5 Procvičení a příklady 1. Co když bude bodových zdrojů před neprůhledným tělesem více? Odpověď: Stíny se budou vzájemně překrývat, takže vznikne plný stín a polostíny. 2. Jak se změní rychlost světla, když se světlo šíří ze vzduchu do vody? Odpověď: Rychlost světla se zmenší. 3. Na kterou světovou stranu padá u nás stín stromu ráno, v poledne a večer? Odpověď: Ráno na západ, v poledne na sever a večer na východ.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.6 Něco navíc pro šikovné Jak vzniká zatmění Slunce a zatmění Měsíce? Odpověď: Zatmění Slunce nastává při novu, kdy na Zemi dopadá stín Měsíce. Zatmění Měsíce nastává při úplňku, kdy je Měsíc ve stínu Země. Zatmění Slunce lze pozorovat jen z malého území, kam stín Měsíce dopadá. Zatmění Měsíce lze pozorovat z celé odvrácené strany Země.
19.7 CLIL – Light effects Vocabulary Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 19.7 CLIL – Light effects Vocabulary světelné jevy – light effects fáze Měsíce – phases of the Moon světelný paprsek – light beam zatmění Měsíce – eclipse of the Moon zdroj světla – source of light zatmění Slunce – eclipse of the Sun osvětlené těleso – illuminated body optické prostředí – optical location stín – shadow průhledný – transparent plný stín – full shadow průsvitný – translucent polostín – half shadow neprůhledný – nontransparent clona – shade Speed of light How long does the light go from the Sun to the Earth? The distance between them is about 15 000 000 km. Solution: t = s : c t = 15 000 000 : 300 000 t = 500 s Answer: The light goes 8 minutes 20 seconds.
19.8 Test znalostí 1. 3. 2. 4. Rychlost světla ve vakuu je … Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. 3. 2. 4. Rychlost světla ve vakuu je … Rychlost světla při přechodu z vody do vzduchu se … c) a) b) 300 000 m/s 3000 km/s 300 000 km/s 100 000 km/s zvětší zmenší nezmění nelze určit Optické prostředí průsvitné je? Vyber světelné zdroj.e mléčné sklo čiré sklo dřevěná deska čistý vzduch Sirius, Slunce, kniha Slunce, knot svíčky, zářivka Slunce, vlákno žárovky, Měsíc Mars, Země, knot svíčky
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.9 Použité zdroje Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 7. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2003 (slide 2, 3, 4, 5, 6) Tesař, Jáchim: FYZIKA 3 PRO ZŠ, SPN, 2009 (slide 1) Obrázky: Bohuněk, Kolářová: FYZIKA PRO 7. ROČNÍK ZŠ – A, Prometheus, 1991, str. 115 (slide 5) http://zefill.webnode.cz/tvorba/basne/prvni-jarni-bourka/ (slide 1) http://alice759.blog.cz/1207/bourka (slide 1) http://www.ornl.gov/info/library/ornlnews/archive092210.shtml (slide 1) http://my.opera.com/citrusak/albums/showpic.dml?album=441576&picture=6387104 (slide 1) http://www.astro.cz/galerie/v/wallpaper/planety/mesic/moon_bw.jpg.html (slide 2) http://astronomia.zcu.cz/planety/zeme/1959-faze-mesice (slide 2) http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/01_uvod/01.htm (slide 3) http://www.designdiscount.cz/olejova-lampa-classic-mlecne-sklo (slide 3) http://www.casma.cz/sklenene-dvere/typy-skel/ (slide 3) http://www.fotonmag.cz/svitilny/jak-je-to-vlastne-s-tema-lumenama-a-kandelama/ (slide 3) http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/9/svetlo/uvod.htm (slide 4) http://digiarena.e15.cz/inteligentni-funkce-photoshopu-cs5-berou-dech (slide 4) http://fotimrada.blog.cz/1211/stin-stromu (slide 5) http://www.astro.cz/rady/ukazy/zatmeni/slunce/jak_vznika (slide 6) http://www.astro.cz/rady/ukazy/zatmeni/mesic/ (slide 6) http://petrdrhlik.webzdarma.cz/astro/astro2006a.htm (slide 7)
19.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 01 – 06/2013 Ročník 8. ročník Klíčová slova Světelné jevy, šíření světla, rychlost světla, zdroje světla, osvětlená tělesa, optická prostředí, stín, fáze Měsíce, zatmění Slunce a Měsíce Anotace Prezentace popisující vlastnosti a šíření světla.