19.1 Světelné jevy – šíření světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_605_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
O základních principech
Světelné jevy a jejich využití
21.1 Světelné jevy – lom a rozklad světla
OPTIKA.
Zpracovala: ing. Alena Pawerová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zdroj světla. Šíření světla
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Přímočaré šíření světla
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
23.1 Mechanická energie a její přeměny
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
38. Optika – úvod a geometrická optika I
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
29.1 Elektrický proud Základní fyzikální veličina Značka I
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Světelné jevy Stíny Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co vidíš? Co vidíš, když se podíváš do těchto předmětů?
Přímočaré šíření světla. Prochází-li světlo čistým vzduchem → NEVIDÍME JE Světelné paprsky „VIDÍME“ → procházející světlo se odráží na částečkách prachu,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Světlo jako elektromagnetické vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Šíření světla Vypracoval: Lukáš Karlík
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Třída 3.B 3. hodina.
Druhy optických prostředí
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

19.1 Světelné jevy – šíření světla Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.1 Světelné jevy – šíření světla Při bouřce vidíme blesk a hrom slyšíme později. Proč? Rychlost světla je mnohem větší než rychlost zvuku ve vzduchu. Rychlost světla byla poprvé prokázána dánským fyzikem a astronomem O. Ch. Roemerem roku 1676 při pozorování Jupiterových měsíců. Pokusy k zjištění rychlosti světla dělal už i Galileo Galilei. Autor: Mgr. Hana Jirkovská

19.2 Co už umíme Druhy pohybu – pohyb rovnoměrný (má stálou rychlost) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 19.2 Co už umíme Druhy pohybu – pohyb rovnoměrný (má stálou rychlost) – pohyb přímočarý (trajektorií je přímka) Rychlost pohybu – značka v, je to dráha za jednotku času, v = s : t Jednotky rychlosti – m/s, km/h, km/s Dráha – značka s, je to vzdálenost, kterou těleso urazí za určitý čas t Čas – značka t, jednotky s, min, h Vakuum – vzduchoprázdno Fáze měsíce

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.3 Nové pojmy Optika – fyzikální obor o světle využívající geometrickou představu chodu paprsků Světelný zdroj – těleso, v němž vzniká světlo, je bodový nebo plošný (např. Slunce, vlákno žárovky, plamen svíčky, … ) Těleso osvětlené – těleso, které vidíme proto, že světlo pouze odráží (např. Měsíc, stůl, …) Optické prostředí – prostředí, kterým světlo prochází, dělíme na: průhledné – např. vzduch, čistá voda, čiré sklo průsvitné – např. mléčné sklo, mlha, zakalená voda neprůhledné – např. dřevěná deska, plech, cihla Světelný svazek – kužel světla, který vychází od světelného zdroje a je omezen kruhovým otvorem – clonou Paprsek – úzký světelný svazek, znázorňujeme ho jako přímku

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.4 Výklad nového učiva Tělesa světlo odrážejí, pohlcují a propouštějí. Tyto jednotlivé jevy probíhají u různých látek v různé míře. Šíření světla Světlo se šíří od svého zdroje stejnorodým prostředím přímočaře, všemi směry rovnoměrně. Rychlost světla se značí c. Rychlost světla ve vakuu je 300 000 km/s, je to mezní (maximální) rychlost. Rychlost světla ve vzduchu je skoro stejně velká jako ve vakuu. V ostatních průhledných prostředích je menší. Bílé a lesklé předměty světlo většinou odrážejí, černé předměty většinu světla pohlcují a průhledná tělesa světlo spíše propouští. Stín Za neprůhlednými tělesy vzniká stín – prostor, kam světlo neproniká.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.5 Procvičení a příklady 1. Co když bude bodových zdrojů před neprůhledným tělesem více? Odpověď: Stíny se budou vzájemně překrývat, takže vznikne plný stín a polostíny. 2. Jak se změní rychlost světla, když se světlo šíří ze vzduchu do vody? Odpověď: Rychlost světla se zmenší. 3. Na kterou světovou stranu padá u nás stín stromu ráno, v poledne a večer? Odpověď: Ráno na západ, v poledne na sever a večer na východ.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.6 Něco navíc pro šikovné Jak vzniká zatmění Slunce a zatmění Měsíce? Odpověď: Zatmění Slunce nastává při novu, kdy na Zemi dopadá stín Měsíce. Zatmění Měsíce nastává při úplňku, kdy je Měsíc ve stínu Země. Zatmění Slunce lze pozorovat jen z malého území, kam stín Měsíce dopadá. Zatmění Měsíce lze pozorovat z celé odvrácené strany Země.

19.7 CLIL – Light effects Vocabulary Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 19.7 CLIL – Light effects Vocabulary světelné jevy – light effects fáze Měsíce – phases of the Moon světelný paprsek – light beam zatmění Měsíce – eclipse of the Moon zdroj světla – source of light zatmění Slunce – eclipse of the Sun osvětlené těleso – illuminated body optické prostředí – optical location stín – shadow průhledný – transparent plný stín – full shadow průsvitný – translucent polostín – half shadow neprůhledný – nontransparent clona – shade Speed of light How long does the light go from the Sun to the Earth? The distance between them is about 15 000 000 km. Solution: t = s : c t = 15 000 000 : 300 000 t = 500 s Answer: The light goes 8 minutes 20 seconds.

19.8 Test znalostí 1. 3. 2. 4. Rychlost světla ve vakuu je … Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. 3. 2. 4. Rychlost světla ve vakuu je … Rychlost světla při přechodu z vody do vzduchu se … c) a) b) 300 000 m/s 3000 km/s 300 000 km/s 100 000 km/s zvětší zmenší nezmění nelze určit Optické prostředí průsvitné je? Vyber světelné zdroj.e mléčné sklo čiré sklo dřevěná deska čistý vzduch Sirius, Slunce, kniha Slunce, knot svíčky, zářivka Slunce, vlákno žárovky, Měsíc Mars, Země, knot svíčky

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.9 Použité zdroje Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 7. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2003 (slide 2, 3, 4, 5, 6) Tesař, Jáchim: FYZIKA 3 PRO ZŠ, SPN, 2009 (slide 1) Obrázky: Bohuněk, Kolářová: FYZIKA PRO 7. ROČNÍK ZŠ – A, Prometheus, 1991, str. 115 (slide 5) http://zefill.webnode.cz/tvorba/basne/prvni-jarni-bourka/ (slide 1) http://alice759.blog.cz/1207/bourka (slide 1) http://www.ornl.gov/info/library/ornlnews/archive092210.shtml (slide 1) http://my.opera.com/citrusak/albums/showpic.dml?album=441576&picture=6387104 (slide 1) http://www.astro.cz/galerie/v/wallpaper/planety/mesic/moon_bw.jpg.html (slide 2) http://astronomia.zcu.cz/planety/zeme/1959-faze-mesice (slide 2) http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/01_uvod/01.htm (slide 3) http://www.designdiscount.cz/olejova-lampa-classic-mlecne-sklo (slide 3) http://www.casma.cz/sklenene-dvere/typy-skel/ (slide 3) http://www.fotonmag.cz/svitilny/jak-je-to-vlastne-s-tema-lumenama-a-kandelama/ (slide 3) http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/9/svetlo/uvod.htm (slide 4) http://digiarena.e15.cz/inteligentni-funkce-photoshopu-cs5-berou-dech (slide 4) http://fotimrada.blog.cz/1211/stin-stromu (slide 5) http://www.astro.cz/rady/ukazy/zatmeni/slunce/jak_vznika (slide 6) http://www.astro.cz/rady/ukazy/zatmeni/mesic/ (slide 6) http://petrdrhlik.webzdarma.cz/astro/astro2006a.htm (slide 7)

19.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 19.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 01 – 06/2013 Ročník 8. ročník Klíčová slova Světelné jevy, šíření světla, rychlost světla, zdroje světla, osvětlená tělesa, optická prostředí, stín, fáze Měsíce, zatmění Slunce a Měsíce Anotace Prezentace popisující vlastnosti a šíření světla.