LEONARDO DA VINCI – Svatá Anna samotřetí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdraví a krása Chlapci i děvčata 8. ročníků o tom něco vědí. V rodinné výchově na toto téma tvořili koláž a komentovali svoje dílo.
Advertisements

Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Můžeš mít radost 1.Můžeš mít radost ve svém srdci
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Jaký je naše tělo Kontrola
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Moment síly, momentová věta
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PERSONALISTIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_LIDSKÉ RASY ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Elektrický proud II Ing. Jan Havel.
POSTIMPRESIONISMUS – pracovní sešit
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Svoboda vede lid na barikády
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Bar ve Folies-Bergères – Obraz životního stylu podle Édouarda Maneta
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
Fresky v kapli Arena Giotto di Bondone
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Apollo a Marsyas Tizian
De Civitate Dei Rozbor ilustrací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Socialistické pomníky
Babylónský zákoník Chamurapi
Název školy: Základní škola Netvořice
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Můžeš mít radost 1.Můžeš mít radost ve svém srdci
ve tvorbě Ladislava Šalouna
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁTIŠÍ PODLE PAULA CÉZANNA
Josef Čapek proti zkáze
Občané z Calais Auguste Rodin
KRAJINA V UMĚNÍ 20. září 2013 VY_32_INOVACE_160205
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Guernica Pablo Picasso
HLAVONOŽCI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210216
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Transkript prezentace:

LEONARDO DA VINCI – Svatá Anna samotřetí 9. ledna 2014 VY_32_INOVACE_160304 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

Leonardo da Vinci, Svatá Anna samotřetí, 1501, lavírovaný uhel a běloba, 139,4 x 101,3 cm, National Gallery, Londýn, Anglie 1. Jaké postavy jsou znázorněny v obraze? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. 2 03

2. Pomocí těchto detailů, přemýšlej o příběhu, který se odehrává v obraze. 3 03

Kdo byla Svatá Anna? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….................................................................................................. Proč se používá pojem samotřetí? ………………………………………………………………………………………….................................................................................................. ………………………………………………………………………………………….................................................................................................. Jak se jmenuje její dcera? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…… Kteří umělci zobrazili toto téma? 3. Zjisti více, odpověz na tyto otázky. Použij internet, odbornou literaturu. 4 03

Da Vinciho karton Svatá Anna samotřetí znázorňuje Pannu Marii v rozhovoru s její matkou Annou, obě se usmívají, Marie drží na rukou Ježíše, druhé dítě si hraje Anně u nohou. Když se na obraz podíváme důkladněji, zjistíme, že zde něco není v pořádku. Předně se zdá, jako by Anna neměla vlastní tělo; její rameno volně splývá s Mariiným. Tento dojem vyvolal da Vinci, svrchovaný mistr anatomických zobrazení, bezpochyby záměrně. Hlavy obou žen navíc spočívají na stejné úrovni, přestože Anna se nachází za Marií, a měla by tedy být zobrazena poněkud výše anebo dále. Z biologického hlediska musela být Anna přinejmenším o patnáct let starší než Marie, nicméně na obraze jsou obě očividně stejného věku a navíc mají téměř identické rysy. 5 03

Skutečný klíč ke skice však tkví ve tvářích obou žen Skutečný klíč ke skice však tkví ve tvářích obou žen. Marie je, jak se dalo očekávat, studií harmonie a krásy. Půvabná, šťastná, cudná shlíží s vroucí láskou na dítě, které drží v náruči. Annina tvář je jejím pravým opakem. Zatímco Marie je zachycena v tónech světla, Anna je znázorněna prostřednictvím kontrastů temnoty. Její oči jsou zastíněné v zapadlých jamkách a líce má pohublé a vpadlé. Hrozivě, skoro dravě se usmívá, jako by chtěla dobrotivou Marii zahubit. Symbolika dobra a zla je zde nepopíratelná. Ženy budí dojem, že sdílejí jedno tělo, protože je skutečně sdílejí. Postavu je možno chápat jakožto stvořitele – zahubitele, samu přírodu, nádhernou, zároveň však smrtonosnou. 6 03

Děti jsou si podobné tak, že by to mohla být dvojčata, rozdíl je jen v tom, že dítě vpravo má hustší vlasy, stojí sklesle a tváří se rozladěně. Mezi dětmi se tyčí jakoby příznačná ruka – patří zřejmě Anně – a ukazuje k nebesům. Děti představují dva póly – ukázněné dítě, bezstarostné, rozumné a chápavé, je Apollon, a tmavé dítě představuje Dionýsa, ztělesnění rozvážnosti, zuřivosti, šílenství. Malý Ježíš žehná svému druhovi, přijímá zlou stránku jeho povahy. Vztyčená ruka mezi nimi ukazuje na zdroj této duality, napovídá, že zdrojem dobra i zla, rozumu i šílenství, života i smrti jsou nebesa. 7 03

Leonardo da Vinci, Svatá Anna samotřetí Autor ………………………………………………………………………….................... 4. Vyhledej dílo od jiného autora se stejným tématem. Hledej v dílech podobnosti a odlišnosti. 8 03

Použité zdroje: Obrázky: [1] AAVINDRAA. Leonardo da Vinci - Virgin and Child with Ss Anne and John the Baptist [online]. 2010 [cit. 2014-01-09]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_-_Virgin_and_Child_with_Ss_Anne_and_John_the_Baptist.jpg?uselang=cs Text: KENNER, T. Symboly a jejich skrytý význam: [záhadný smysl a zapomenutý původ znamení a symbolů v moderním světě]. 1. vyd. Praha: Meratafora, 2007, 160 s. ISBN 978-80-7359-079-6. 9 03