Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Advertisements

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Lineární rovnice se závorkami
Soustava lineárních nerovnic
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Lineární nerovnice Autor: Mgr. Ludmila.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Digitální učební materiál
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lineární rovnice – 2. část
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Soustava lineárních nerovnic
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_770.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
LINEÁRNÍ NEROVNICE, SOUSTAVY LINEÁRNÍCH NEROVNIC O JEDNÉ NEZNÁMÉ
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Kvadratické nerovnice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_20_Opakování učiva 8.ročník.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Definiční obor a obor hodnot
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Soustava lineárních nerovnic
Kvadratické nerovnice
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Ekvivalentní úpravy rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Lineární nerovnice o jedné neznámé
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Ekvivalentní úpravy rovnice
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_19_Lineární nerovnice Téma: 11C_Ma 9.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 18.3.2013 v 9.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k podrobnému výkladu učiva. Na uváděných příkladech si žáci postupně upevňují znalosti řešení lineárních nerovnic. DUM je možné využít i k aktivnímu opakování, tvorbě písemné práce, samostatnému procvičování učiva, ….

Lineární nerovnice

Zopakujeme si … Zopakujeme si … Číselné obory: N - přirozená čísla: 1, 2, 3, 100, 105, 1006... Z - celá čísla: -10, -1, 0, 1, 2, 3... zahrnují i záporná celá čísla Q - racionální čísla: -10; -1; 0; 1/3; 5/2; 2,5; 3... číslo, které můžeme zapsat jako zlomek a/b (-1=-2/2; 5/2 = 2,5) I - iracionální čísla: π; e; odmocnina ze 2;... každé reálné číslo, které není racionální, tedy nelze zapsat jako zlomek a/b R - reálná čísla: -10; -1; 0; 1/3; 5/2; 2,5; π; e; odmocnina ze 2; 3... racionální a iracionální čísla C - komplexní čísla: na ZŠ nebudeme řešit

Zopakujeme si … Zopakujeme si … Znaky nerovnosti: x > … x je větší než … x < … x je menší než … x … x je větší nebo rovno … x … x je menší nebo rovno … Řešením nerovnice je v oboru reálných čísel interval, v oboru přirozených a celých čísel množina bodů. Interval nebo množinu bodů můžeme vyjádřit pomocí číselné osy a zapíšeme. ostrá nerovnost neostrá nerovnost

Zopakujeme si … Zobrazení a zápis intervalů: a) uzavřený interval čísla a, b – krajní body intervalu číslo a i b patří do intervalu (plné kolečko) b) otevřený interval číslo a i b nepatří do intervalu (prázdné kolečko)

Zopakujeme si … c) polootevřený (polouzavřený) interval číslo a nepatří do intervalu (prázdné kolečko) číslo b patří do intervalu (plné kolečko) d) otevřený interval zleva neomezený e) polootevřený (polouzavřený) interval zprava neomezený

Lineární nerovnice se nazývá každá nerovnice ve tvaru a…je nenulové reálné číslo b…je libovolné reálné číslo

Ekvivalentní úpravy nerovnic Řešení nerovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám nerovnice přičteme nebo od obou stran nerovnice odečteme stejné číslo nebo výraz. Řešení nerovnice se nezmění, jestliže obě strany nerovnice vynásobíme (vydělíme) stejným kladným číslem. Řešení nerovnice se nezmění, jestliže obě strany nerovnice vynásobíme (vydělíme) stejným záporným číslem a zároveň změníme znak nerovnosti v opačný. Řešení nerovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu nerovnice a zároveň obrátíme znaménko nerovnosti.

Řešení nerovnic V množině reálných čísel řešte nerovnici 1.Nerovnici upravíme pomocí ekvivalentních úprav tak, že na jednu stranu převedeme výrazy s neznámou a na druhou stranu převedeme čísla. 2.Řešení nerovnice znázorníme na číselné ose a zapíšeme pomocí intervalu.

Zkouška Zkoušku neprovádíme. Správnost výpočtu je možné ověřit pro náhodně vybrané x z výsledného intervalu. Zvolíme např.: x=-10

Řešení nerovnic V množině reálných čísel řešte nerovnici Nerovnici 0.x>20 nevyhovuje žádné reálné číslo. Nerovnice nemá řešení.

Řešení nerovnic V množině reálných čísel řešte nerovnici Nerovnici 0.x≤1 vyhovují všechna reálná čísla. Řešením je množina všech reálných čísel.

Řešení nerovnic V množině přirozených čísel řešte nerovnici 6

Řešení nerovnic V množině reálných čísel řešte nerovnici

Řešení nerovnic V množině reálných čísel řešte nerovnici 2

Řešení nerovnic V množině reálných čísel řešte nerovnici

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   COUFALOVÁ, Jana a kol. Matematika pro 9. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2007, ISBN 978-80-7168-995-9. ČERVINKOVÁ, Petra; KRUPKA, Peter; CACKOVÁ, Hana. Testy z matematiky 2009. Brno: didaktis spol.s.r.o., 2008, ISBN 978-80-7358-124-4. KINDL, Karel. MATEMATIKA přehled učiva základní školy. Brno: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., v Praze, 1980, ISBN 14-388-80.