Inteligentní agenti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Projektové řízení Modul č.1.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Zlepšování jakosti.
Operační systémy. OPERAČNÍ SYSTÉMY pomoc operátorovi, podpora vlastností reálného času, víceuživatelských a více úlohových systémů.
Hodnotový management Teorie rozhodování
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Úvod do umělé inteligence
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 Audit software Petr SLOUP Cíl Cílem auditu je sestavit přehled a základní popis používaného software (aplikací)
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Řídící struktury v organizaci
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Systémy pro podporu managementu 2
Personální management
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Modelování a simulace MAS_02
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Inteligentní agenti. Agent vnímá své okolí prostřednictvím senzorů zasahuje do okolí prostřednictvím efektorů člověk, robot, softwarový agent Racionální.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Specifický typ osobnosti
Konečné automaty Vít Fábera.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Odhad metodou maximální věrohodnost
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Úvod do teorie konečných automatů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Automaty a gramatiky.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Vtělená kognitivní věda PSY 481. Klasický přístup Klasický přístup používá předzpracovanou informaci (transdukované člověkem) směrovanou na vstupy systému.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Jednočipové počítače v robotických systémech Vypracoval: Ing. Jaroslav Chlubný Kód prezentace: OPVK-TBdV-AUTOROB-ME-3-JCP-JCH-001 Technologie budoucnosti.
ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE ZA ŠKODU VY_32_INOVACE_4_1_5 ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE ZA ŠKODU Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Model struktury strategického managementu
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Podklady pro zpracování semestrální práce
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Algoritmizace – základní pojmy
Základní pojmy v automatizační technice
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Checklandova metodologie
Metodologie měkkých systémů
Tradiční metody vývoje softwaru
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Vtělená kognitivní věda PSY 481
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

Inteligentní agenti

Agent vnímá své okolí prostřednictvím senzorů zasahuje do okolí prostřednictvím efektorů člověk, robot, softwarový agent Racionální agent agent, který dělá správné věci Správná akce akce, která způsobí, že agent bude nejús-pěšnější

Agent senzory vjemy akce prostředí efektory

Problém: kdy a jak vyhodnocovat úspěch agenta Míra výkonu (performance measure) objektivní kritéria pro měření úspěšnosti agenta výkon za dlouhou dobu (směna, životnost) Racionalita versus vševědoucnost očekávaný úspěch na základě vnímaného

Racionálnost akce míra výkonu, která definuje stupeň úspěchu všechny vjemy vnímané do daného okamžiku (posloupnost vjemů) znalosti agenta o prostředí akce, které agent může vykonat

Ideální racionální agent pro každou možnou posloupnost vjemů ideální racionální agent na základě faktů získaných posloupnosti vjemů a veškerých zabudovaných znalostí vykoná akci, u které je možné očekávat, že maximalizuje míru jeho výkonnosti

Autonomie systém je autonomní do té míry, jakou jeho vlastní zkušenost ovlivňuje jeho chování jestliže se akce agenta zakládají pouze na zabudovaných znalostech, pak agent postrádá autonomii opravdu autonomní inteligentní agent by měl být schopen úspěšně fungovat v rozmanitých prostředích, jestliže mu je poskytnut dosta-tečný čas na adaptaci

Struktura inteligentních agentů program agenta: funkce zobrazující vjemy na akce architektura: výpočetní prostředek (počítač, speciální HW) agent = architektura + program

Zobrazení vjem  akce Zobrazení posloupnosti vjemů na akce ke každé posloupnosti vjemů přiřadíme akci výčet všech možností: ideální zobrazení nemusí být explicitní (např. funkce)

rozdíl mezi ”skutečným” a ”umělým” prostředím není důležitý důležitá je složitost vztahu mezi chováním agenta posloupností vjemů vytvořenou prostředím cíli, kterých má agent dosáhnout

Příklad: robot kontrolující součástky na běžícím pásu softbot řídící let Boeingu 747 na simulátoru softbot třídící informace z on-line zdrojů prostředí Turingova testu

Programy agenta function Kostra-agenta (vjem) akce paměť, agentova paměť obsahující svět paměť Aktualizace_paměti (paměť, vjem) akce  Výběr_nejlepší_akce (paměť) paměť Aktualizace_paměti (paměť, akce) return akce vstupní údaj je jeden vjem cíl nebo míra výkonu není součástí programu

Nejjednodušší program: tabulka function agent_řízený_tabulkou (vjem) akce vjemy; posloupnost, na počátku prázdná tabulka; tabulka, indexovaná podle posloup-ností vjemů, na počátku plně definovaná přidej vjem na konec posloupnosti vjemů akce  Vyhledej (vjemy, tabulka) return akce

Nevýhody tabulka pro jednoduchého agenta hrajícího šachy by obsahovala 35100 položek programátorovi by trvalo dlouho sestavit takovou tabulku agent nemá žádnou autonomii i s mechanismem učení by trvalo dlouho naučit se správné hodnoty pro všechny položky tabulky

Příklad: automatizovaný řidič taxíku

Čtyři typy programu agenta agent jednoduchého reflexu agent zaznamenávající změny ve světě agent řízený cílem agent řízený užitečností

Agent jednoduchého reflexu místo tabulky shrneme společně se vyskytující asociace vstup-výstup do pravidel funguje správně, jestliže je možné správnou akci zvolit pouze na základě aktuálního vjemu

Reflex agent Senzory Prostředí Jaký je svět teď Pravidla podmínka-akce Jakou akci mám vykonat teď Efektory

Fungování agenta function agent_jednoduchého_reflexu (vjem) akce pravidla, množina pravidel podmínka-akce stav  interpretace_vstupu (vjem) pravidlo  nalezení_pravidla (stav, pravidla) akce  akce_pravidla (pravidlo) return akce

Agent zaznamenávající změny světa znalosti o tom, jak se mění svět nezávisle na agentovi znalosti o tom, jak akce agenta ovlivňují svět

Reflex agent s interním stavem Senzory Stav Prostředí Jaký je svět teď Jak se svět vyvíjí Co dělají moje akce Pravidla podmínka-akce Jakou akci mám vykonat teď Efektory

Fungování agenta function agent_reflexu_se_stavem (vjem) akce stav, popis aktuálního stavu světa pravidla, množina pravidel podmínka-akce stav  aktualizace_stavu (stav, vjem) pravidlo napasování_pravidla (stav, pravidla) akce  akce_pravidla (pravidlo) stav  aktualizace_stavu (stav, akce) return akce

Agent řízený cílem poznatky o světě ne vždy postačují k rozhod-nutí co dělat cíl popisuje situace, které jsou žádoucí agent může kombinovat cíle s informací o důsledcích svých možných akcí při výběru akce vedoucí k cíli

Agent řízený cílem rozhodování agenta řízeného cílem bere v úvahu budoucnost: Co se stane, když udělám to a to? Budu mít z toho radost? agent řízený cílem je pružnější

Agent s cíli Senzory Stav Prostředí Jaký je svět teď Jak se svět vyvíjí Jaký by byl svět, jestliže vykonám akci A Co dělají moje akce Jakou akci mám vykonat teď Cíle Efektory

Agent řízený užitečností cíle nepostačují k vytvoření chování vysoké kvality, ten samý cíl je možné dosáhnout různými způsoby Užitečnost jestliže nějakému stavu světa dáme přednost před jiným, pak ten stav je užitečnější

Výhody funkce užitečnosti cíle si navzájem odporují několik cílů, žádný není dosažitelný s jistotou každý racionální agent může být popsán jako agent řízený užitečností

Agent s užitečností Senzory Stav Prostředí Jaký je svět teď Jak se svět vyvíjí Jaký by byl svět, jestliže vykonám akci A Co dělají moje akce Jak šťastný bych byl v takovém světě Užitečnost Jakou akci mám vykonat teď Efektory

Prostředí - vlastnosti dostupné vs. nedostupné všechny aspekty důležité pro výběr akce jsou dostupné prostřednictvím senzorů deterministické vs. nedeterministické příští stav je plně určen současným stavem a akcemi agenta epizodické vs. neepizodické události následujících epizod nesouvisí se současnými událostmi

Prostředí - vlastnosti statické vs. dynamické prostředí se mění během agentova uvažování diskrétní vs. spojité počet jasně definovaných vjemů a akcí je konečný nejobtížnější prostředí je nedostupné, neepi-zodické, dynamické a spojité

Prostředí – příklady