PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Advertisements

PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
OSOBNOST.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Psychologie osobnosti
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Sociální psychologie osobnosti
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie ošetřovatelství
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Teorie vzdělávání dospělých
PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi?
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie II. přednáška
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

PSYCHOTERAPIE je … Kterými – a proč právě těmi? „léčba psychologickými prostředky“ Otázka: Kterými – a proč právě těmi? Odpovědi nabízejí PSYCHOTERAPEUTICKÉ SMĚRY …

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové kvality a děje jsou klíčové pro vznik a trvání přítomné poruchy a pro vyvolání léčebné změny a které jsou pak až na nich závislé? Které způsoby komunikace jsou za daných okolností nejvhodnější pro terapeuticky žádoucí ovlivnění člověka v klíčové osobnostní či vztahové kvalitě a dění? Tím se psychoterapeutické směry navzájem teoreticky liší … a o toto půjde dále!

Člověk je tvor rozumný… TRADIČNÍ OBRAZ O ČLOVĚKU PŘEVLÁDAJÍCÍ V PSYCHOLOGII DO PŘEDMINULÉHO STOLETÍ Člověk je tvor rozumný… tj. řídící se ROZUMEM při rozpoznávání a ovládání své VŮLE, svých ŽÁDOSTÍ, svého KONÁNÍ Duševní nemoc = „pozbytí rozumu“ Léčba = obnovení (vlády) rozumu

Antropologická východiska novodobých psychoterapeutických přístupů a směrů Co v člověku vládne, co určuje běh jeho prožívání a počínání? SEBEPROŽÍVÁNÍ ! NE! SOCIALIZACE ! NE! ROZUMOVÉ POZNÁNÍ A VŮLE ??? TĚLESNÉ DĚNÍ ! NE! ABREAKCE PUDŮ ! NE! OSVOJOVÁNÍ REAKCÍ ! NE!

„Návrat rozumu“ do psychologie osobnosti a do psychoterapie Obnovený důraz na racionální či kognitivní založení, tj. na rozhodující úlohu „myšlení“ v duševní normalitě i patologii, se teoreticky rehabilitoval a prosadil se mezi doposud převládající teoretické důrazy v posledním půlstoletí počínaje 50. lety. Oproti své někdejší strategii spíš spekulativního pojmového rozboru duševního dění, jeho poruch a jejich nápravy se tento přístup navrátil s nově propracovanou strategií empiricky založeného rozboru a experimentálně založenou strategií léčby. Stal se tím pro některé směry vítaným spojencem k rozšiřování nebo propojování jejich dosavadních „těžišť“ v tomto ohledu, pro jiné respektovaným nebo bagatelizovaným konkurentem. Přitom zaujal v poli psychologie, psychopatologie a psychoterapie již nikoli ústřední, nýbrž poměrně rovnocenné postavení vůči svým někdejším teoretickým soupeřům a „myšlení“ opět zaujalo své místo v sestavě předpokládaných rozhodujících činitelů v psychoterapii.

Současné hlavní osobnostní důrazy v poli psychoterapeutických přístupů SEBE- PROŽÍVÁNÍ MYŠLENÍ PUZENÍ CHOVÁNÍ E M O C E Každý psychoterapeutický směr se nutně vyrovnává s celou oblastí duševního dění, avšak svým „těžištěm“ odkazuje na to, co pokládá za základní a rozhodující pro ně, pro vznik jeho poruch a pro jejich léčbu.

Pole psychoterapie: osy zvolené pro uspořádání různých teoretických směrů v psychoterapii VĚDOMÍ PODLE DŮRAZU NA: N I T R O VNĚJŠEK NEVĚDOMÍ

Pole psychoterapie: osy uspořádání, východiska a typy teoretických přístupů v psychoterapii VĚDOMÍ PROŽÍVÁNÍ SEBE POZNÁVÁNÍ SVĚTA HUMANI-STICKÉ KOGNI- TIVNÍ N I T R O VNĚJŠEK PSYCHODY-NAMICKÉ BEHAVIO-RÁLNÍ PUDOVÁ MOTIVACE ZPEVNĚNÍ CHOVÁNÍ NEVĚDOMÍ

Rozměr dimenzionálního přesahu mezi odlišnými „rovinami“ života člověka DUCHOVNÍ „volní“ „správné“ SVĚDOMÍ „já mám“ DUŠEVNÍ „prožitková“ „účinné“ „příjemné“ VĚDOMÍ „já chci“ NEVĚDOMÍ „musím“ TĚLESNÁ „hmotná“ „nutné“ ORGANISMUS „je možno“ FYZIOLOGIE „je nutno“

Pole psychoterapie: mimopsychologické zdroje NOOLOGIE: „NOÚS“ EXISTEN-CIÁLNÍ VŮLE VNĚJŠEK N I T R O PROŽÍVÁNÍ SEBE POZNÁVÁNÍ SVĚTA HUMANI-STICKÉ KOGNI- TIVNÍ BIOLOGIE: „BIOS“ PSYCHODY-NAMICKÉ BEHAVIO-RÁLNÍ BIO-PSYCHO-LOGICKÉ ŽIVOT PUDOVÁ MOTIVACE ZPEVNĚNÍ CHOVÁNÍ

Určující motivace psychoterapeutických přístupů EXISTENCE SEBEREA- LIZACE ORIENTACE EXISTEN-CIÁLNÍ HUMANI-STICKÉ KOGNI- TIVNÍ PSYCHODY-NAMICKÉ BEHAVIO-RÁLNÍ BIO-PSYCHO-LOGICKÉ ABREAKCE ADAPTACE P Ř E Ž I T Í

Výkladová „těžiště“ tradičních směrů boss binswanger yalom frankl glasser Jména představitelů různých přístupů jsou vybrána hlavně na základě odkazů v Kratochvílových „Základech psychoterapie“. Malá první písmena ve jménech naznačují, že nejde o díla jednotlivých osob, nýbrž o směry, které z jejich výchozí podoby na ně navazující další tvůrci dále rozvíjejí a proměňují. may längle ellis maslow beck meichenbaum rogers perls polster watzlawick selvini ludewig adler berne jung lazarus kohut fromm sullivan horney mjasiščev bandura klein kernberg janetfreud eysenck wolpe watson skinner rank reich lowen pavlov salter

Psychoterapeutické směry: vývojové posuny EXISTENCIÁLNÍ TERAPIE RACIONÁLNÍ TERAPIE ET FENOMENOLOGICKÉ TERAPIE FE RT HUMANISTICKÉ TERAPIE KOG.-BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE HU KB TERAPIE SOCIÁLNÍM UČENÍM JU SU NEOBEHAVIORÁLNÍ TERAPIE NA NB NEOPSYCHOANALÝZA JUNGOVSKÁ TERAPIE PA BE BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE PSYCHOANALÝZA BR BIOPSYCHOL. A REFLEXNÍ TERAPIE

Hypotéza o vývoji v psychoterapii Spontánní vývoj v „teoretickém poli těžišť psychoterapeutických přístupů“, představovaný vznikáním a proměnami konkrétních směrů, průběžně směřuje k vyvažování jejich obsahových důrazů. SEBE- PROŽÍVÁNÍ VNĚJŠEK N I T R O PUZENÍ CHOVÁNÍ MYŠLENÍ VĚDOMÍ NEVĚDOMÍ

V předminulém půlstoletí měl tento vývoj podobu „odstředivé“ polarizace teoretických a metodických důrazů na jednotlivé oblasti psychologických zdrojů vznikání a průběhu poruch a jejich léčby. VĚDOMÍ SEBE- PROŽÍVÁNÍ MYŠLENÍ !!! N I T R O VNĚJŠEK CHOVÁNÍ PUZENÍ NEVĚDOMÍ

V minulém půlstoletí se směr tohoto vývoje obrací v probíhajícím „dostředivém“ obsahovém sbližování, překrývání a vzájemném přejímání psychologických důrazů v různých vývojových liniích. NEVĚDOMÍ VNĚJŠEK N I T R O VĚDOMÍ SEBE- PROŽÍVÁNÍ PUZENÍ CHOVÁNÍ MYŠLENÍ ?

Tendence ve vývoji psychoterapeutických směrů a metod v posledním půlstoletí Teoretická východiska a pojetí odlišných směrů se rozšiřují a tím se mnohé směry sbližují a některé se zčásti prostupují. Nově se vyhraňující integrující přístupy spojují zpravidla dva či tři dřívější teoretické a metodické přístupy nebo důrazy; vytvoření jednotné psychoterapeutické teorie dnes není pravděpodobné. V podstatě shodné praktické psychoterapeutické postupy se stále častěji užívají v různých směrech, byť s odlišným teoretickým výkladem a zdůvodněním. Obliba v užívání praktických psychoterapeutických metod však stále polarizuje upřednostňování postupů zacílených buď na spontánní emoční a tělesné prožívání, nebo naopak na vědomém racionálním zpracování poznatků a vyvozování racionálních způsobů jednání.

Tři „cesty volby“ pro psychoterapeuta Věrnost určitému terapeutickému směru – soustavně pracovat v rámci pouze jednoho teoreticky a metodologicky jednotného psychoterapeutického směru či „školy“ tak, jak je založen a jak se dále rozvíjí. Eklektická „poučená volba“ z teoretických předpokladů a metod – volit a kombinovat podle měnící se situace a stavu v léčbě i teoreticky odlišné teoretické předpoklady a podle toho pak uplatňovat různé tomu odpovídající psychoterapeutické postupy. Integrující – teoreticky sjednocující přístup – spojovat teoreticky a metodologicky odlišné, někdy i protikladně založené a zacílené psychoterapeutické směry společnou, jejich přístupy sjednocující, teorií a metodologií vyšší úrovně zobecnění; částečně zdařilými příklady mohou být Lazarusova „multimodální psychoterapie“, Ellisova „racionálně-emotivně-behaviorální terapie“ a z ní vycházející „kognitivně-behaviorální terapie“, či Längleova „existenciální analýza“.