Renesance v Itálii v 2. pol. 15. stol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Románský sloh.
Michelangelo Buonarotti
RENESANCE A HUMANISMUS
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Gotická kultura a vzdělanost
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
RENESANCE.
Michelangelo Název školy
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Mistr z Urbina „Mladík s velkým srdcem a mimořádným talentem“
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.

RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Vznik lineární perspektivy
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Gotika Bolfíková Nikola.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Italská renesance a humanismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Renesance v Itálii v 2. pol. 15. stol. Nové objevy umělců fascinovaly po celé Evropě – umění se dá využít nejen pro vyprávění biblických příběhů, ale může zobrazit zlomek skutečného světa. Gotický sloh – mezinárodní sloh x Renesance – města a cechy (hlídali si svoje specifikum). Cechy - bohaté společnosti, rozhodují o chodu města, financují stavby. Hlídali svoje umělce – dělali problém se zaměstnáním cizích umělců – jen ti nejslavnější mohli tvořit svobodně.

Malířské školy Téměř v každém městě malířská škola. Mladí chlapci v učení u mistrů – bydleli u nich a „sloužili“ celé rodině. Nejprve se učili připravovat barvy a plátna. Postupně mohl dokončovat nějaké rozdělané malby mistra. (šaty postav, vlajky atd.) Později maloval obraz dle mistrovi skici.

Florencie Centrum vzdělanosti a humanismu. Universita. (Latina a Řečtina) Medicejové – vládnoucí rod (15.stol.) – mecenáši umění. Platónská akademie – kolem Medicejů, studium Platóna a jeho následovníků. Výtvarný umělec by měl být vzdělanec. Objev myšlenky, že je umělec svou inspirací účasten na ideách (Platón) – umělecké dílo – duchovní hodnota. Stoupající společenská prestiž umělců je pozvolný proces.

Leon Battista Alberti (2.pol. 15.st.) Byl humanista a právník = architekt neexistoval – není rozdíl mezi plánováním a provedením. Na stavbu vliv spousta lidí – objednatelé,mistři díla atd. Napsal spis O malířství – oraz je jako plocha okna, proto nutná geometrická perspektiva – koncepce Florentské (později i Římské) malby – kresba.

Architektonické práce Kostel sant Andrea v Mantově. Pojetí fasády jako obrovského vítězný oblouk – římský vzor.

Palazzo Rucellai ve Florencii Jak stavět obyčejné obytné domy? Nešlo se inspirovat římskými chrámy a soukromé domy se z římské doby nezachovaly. Jak propojit obytný dům s klasickými tvary? Řešení našel Alberti. Palazzo Rucellai ve Florencii – třípatrová budova. Pro výzdobu průčelí použil římský způsob řetězení řeckých řádů nad sebou: toskánský, iónký, korintský.

Okna jsou oddělena pilastry. Horizontála je vyrovnávána vertikálním prvkem. Románská okna – nově přepažená – vznikají dvě obdelníková s půlkruhovým nádstavcem

https://www.youtube.com/watch?v=MHuUBkyF8KI 01:00 – 03:20 Palác Medici-Riccardi: http://italie.svetadily.cz/toskansko/florencie/palac-medici-riccardi/lokality

https://www.youtube.com/watch?v=KXkklNf8xc0

Nejslavnějším malířem pracujícím pro Medicejské – Sandro Botticelli Zdůraznění kresby, idealizace postav, obohacení obsahu Znamenitý kreslíř – pohyb figury Čistá linie připomíná dřevoryt – vymezuje tvar a kompozičně spojuje obraz. V době jejímž ideálem byla hubená postava s dlouhým a plochým poprsím – vytvořil nový ideál ženy s úzkým obličejem a smutnýma očima. Jeho figury – nepřirozené pózy, roucha vlají.

Důraz na humanismus Klade důraz na obsah. Mytologické náměty. V ranném období obrazy Madon. Figurální kompozice působí jako plošná dekorace, než jako plastický tvar v prostru. Jeho umění – populární u preraffaelisté (19.st. Anglie) Slávu mu přinesly dva obrazy – Zrození Venuše a Primavera/Jaro – oba pro vilu Lorenza Medici

Zrození Venuše https://khanovaskola.cz/video/40/297/850-botticelli-zrozeni-venuse-1483-85 00:00 – 1.48

Primavera https://www.youtube.com/watch?v=qwZn852brII Uprostřed Venuše – jako matka příroda, nad ní Amor vypouští šíp. Merkur zahání mlhu, Grazie tančí, Flóra v květovaném šatu, Zefyr přináší Primaveru.

Raffael Santi Působil ve městech – Urbino, Florencie a Řím Zemřel roku 1520 na horečku, kterou dostal při archeologických výzkumech v římských zříceninách. Ušlechtilá kompozice, elegance a sentimentální něha. Maloval Madony – vrcholným dílem jeho prvního období je variace Perugiova (jeho učitel) Zasnoubení Panny Marie

Rané dílo https://khanovaskola.cz/video/40/297/1593-rafael-zasnoubeni-panny-marie-1504

Ve Florencii se připojil k renesančnímu ideálu pod vlivem Leonarda a Michelangela. Za Florentského pobytu namaloval spoustu madon v nichž rozvíjel Leonardův příklad. Obraz Kladení do hrobu – silný vliv Michelangela - postava Krista volná obměna Mich.Piety.

Vrcholné období – nástěnná malba v Stanza della Signatura ve Vatikánu. Alegorické náměty – teologie, filozofie, poezie, právnictví Nejslavnější Athénksá škola Uprostřed realista Aristoteles, ukazující plochou dlaní k zemi, a idealista Platón, zdvihající prst k nebi. Nahoře stojí metafyzikové a dole přírodní filozofové – obě skupiny spojuje Diogenes, ležící na schodech.

https://khanovaskola https://khanovaskola.cz/video/40/297/1614-raphael-atenska-skola-1509-1511 01:00 – 03:20 Raffael ukazuje mistrovství v zobrazování skutečnosti a nové pojetí slohu. Základní složkou je krása – vybírá z vhodných modelů Mohutné tvary postav a jejich ušlechtilé chování Michelangelův vliv (maloval současně v Sixtinské kapli)

Největší popularitou získaly jeho Madony Vrcholným dílem – Sixtínská madona – ideální prostor – Madona kráčí po zeměkouli s dítětem v náručí a sv. Sixtus a sv. Barbora klečí na oblacích.

https://khanovaskola https://khanovaskola.cz/video/40/297/725-rafael-madona-se-stehlikem-1505-6 Kresba důležité místo v Raffaelově tvorbě, kromě Leonarda byl mezi svými současníky nejhorlivějším kreslířem. Vycházel ze studia přírody – nejprve kreslil postoj podle loutky, pak akt podle modelu a pak drapérii podle reálné předlohy – tento způsob přešel do výuky kreslířských akademií a udržel se až do 20.stol.

Leonardo da Vinci Malíř, sochař, inženýr, stavitel, architekt, hudebník, zpěvák, básník a vědec. Levoboček notáře – vyrostl v domě otce spolu s dětmi z jeho čtyř manželství. Měl se stát právníkem, ale už v mládí výrazný výtvarný talent. Verocchio jej vzal do učení – později se jím cítil překonaný. Žil střídavě ve Florencii a Miláně.

Jeho dílo obsahuje i obrovskou literární pozůstalost. Povedených děl zanechal jen velmi málo – touho po absolutní dokonalosti – stále zlepšoval své práce. Nejranější obraz Klanění tří králů zůstal v prvním podmalování. https://khanovaskola.cz/video/40/297/1145-leonardo-da-vinci-klaneni-tri-kralu-1481-mov do 01:02

Madona se třemi králi je komponovaná do trojúhelníku – trojúhelníková kompozice spojuje studie podle přírody ve vyšší uměleckou jednotu. Typ líbezné Madony s mírným úsměvem prochází celým Leonardovým dílem. Poprvé odjíždí do Milána – nedostatek příležitostí k uplatnění. Zde tvoří dva významné obrazy:

Madona ve skalách (Louvre, Paříž 1483/93) Fantaskní krajina Symbolický výjev Trojúhelník je nahrazen prostorovým uspořádáním Šerosvit – stupňuje plastičnost obrazu Světlo z levého horního rohu https://cs.wikipedia.org/wiki/Madona_ve_skal%C3%A1ch

Poslední večeře Klášter S.Maria delle Grazie v Miláně (1495-98) Účinek slov – předjímání barokního zájmu o psychologickou charakteristiku. Zmenšuje stůl, aby zdůraznil postavy – realita ustupuje myšlence. Leonardo nemaloval technikou fresky, ale olejovou temperou (chtěl opravovat) – obraz začal záhy opadávat. V dalších století hrubé opravy – dnes jen torzo https://khanovaskola.cz/video/40/297/1080-leonardo-posledni-vecere-1495-98

Mona Lisa 1503 - 6 Za druhého pobytu ve Florencii. Slávu přinesl její úsměv – bezděčný úsměv. Žena florentského patricie Francesca da Gioconda. Sleduje zde svůj ideál ženské krásy – objevuje se ve všech jeho ženských postavách. Pečoval o pohodlí modelu (hudba, tanec a veselou společnost) Fantastické krajiny v mlhách – kontrast k obnaženým částem těla – modelace – duše malířství. https://khanovaskola.cz/video/40/297/355-leonardo-da-vinci-mona-lisa 00:50 - 2:30

Leonardo představuje syntézu a vyvrcholení renesančního realismu 15 Leonardo představuje syntézu a vyvrcholení renesančního realismu 15. století a zároveň jeho převedení do nového slohu vrcholné renesance. Na jeho dílo navazují umělci ze severní Itálie. Ve Florencii byl jeho vliv zastíněn Michelangelem

Michelangelo Buonarroti Architekt, sochař, malíř a básník. Ve třinácti vstoupil Michelangelo do malířské dílny, pak se stal žákem sochaře na medicejské akademii ve Florencii. Působil střídavě v Římě a ve Florencii. Přesto, že zasáhl do všech druhů výtvarného umění, na prvním místě u něj bylo sochařství. Jeho malířské dílo obsahuje čtyři monumentální obrazy, z nichž každý z nich znamená novou epochu.

Michelnagelo naplňuje renesanční ideál Michelnagelo naplňuje renesanční ideál. Kreslí realisticky, v antickém smyslu dokonalé tělesné tvary, popírá při tom všechna kompoziční pravidla. Chybí dominanta, perspektiva, propracované prostředí – důležitost pouze v propracování lidské postavy = sochař

Nástropní malba v Sixtýnské kapli Objednatel papež Julius II. Náhrada za zrušený velkolepý projekt papežského náhrobku – Michelangelo do jeho tvorby vkládal velké naděje. Námět – vláda Boha. Michelangelo zde použil mnoho architektonických článků – iluzivní architektura – rámce po obrazy Hlavní je střední pás – 9 obrazů – líčí stvoření světa. Kolem sedí 12 proroků a sibil . Projevil zde své sochařské cítění.

https://www.youtube.com/watch?v=PEE3B8Fsuc0 0:42

Obraz posledního soudu (Sixtinská kaple) Celá plocha zdi, bez architektonického rámování. Vznášejí se těla spasených a klesají zatracení. Nahoře nebe, uprostřed soud, dole démoni a Cháron. Obrovské rozměry malby = bezohlednost k prostoru – potlačuje nástěné malby i stropní fresku. Různorodé skupiny lidí – libovolně mění měřítko. Pozdní obodobí Michelangelova života – rozchází se s renesancí. Obraz byl několikrát přemalován – mravní důvody.

O jeho umělecké genialitě se nepochybovalo. Byl oceňován už za svého mládí. Po dokončení posledního soudu – velká díla v Evropě podlehla jeho slohu. Vyžadoval nezávislost a svobodu ve své tvorbě.

Sochařství https://khanovaskola.cz/video/40/297/1158-michelangelo-pieta-1498-1500 https://khanovaskola.cz/video/40/297/617-michelangelo-david-1501-04-mramor

Donatello – první polovina 15. stol. O generaci starší než předchozí malíři. (Raná renesance) Pracoval syntézou draperiové figury internacionálního gotického slohu. Realistický zřetel – antické památky. Expresivní vyjádření.

Bronzový David 1444-6 První volně stojící socha – akt v životní velikosti. Osvobození sochy z vazby na architekturu. Naturalistické prvky. https://khanovaskola.cz/video/40/297/848-donatello-david-bronz-40-leta-15-stoleti

Nový reliéfní sloh – dva reliéfní pány obohacuje o třetí vystupující plán. Reliéf na křtitelnici v baptisteriu v Sieně – Herodova hostina (1425)

Zdroje https://cz.pinterest.com/pin/415668240589556339/ https://cz.pinterest.com/pin/379076493619427193/ http://makareus.blog.cz/galerie/krestanske-umeni/obrazek/46343940 http://maka.webzdarma.cz/statnice/foto/pieta.jpg https://cz.pinterest.com/pin/433119689134354892/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Sixtinsk%C3%A1_kaple#/media/File:Michelangelo_Buonarroti_-_Il_Giudizio_Universale.jpg https://cz.pinterest.com/pin/465770786442843453/