Informace o implementaci TAF/TAP TSI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRO ČD V EVROPSKÉM KONTEXTU
Advertisements

4. železniční balíček 1.
CSV – CENTRALNÍ SYSTÉM VÝLUK EURO-ŽEL – Žilina
Vybrané otázky aplikace TSI „Řízení a zabezpečení“
Aktuální stav v oblasti interoperability
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Povodňový informační systém Ing
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Drážní úřad v resortu dopravy Konference technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury Drážní úřad – Rail Authority.
Roman Daněk, RPPI s.r.o. David Švingr, CHAPS s.r.o.
Pilotní projekt DeepSee. O Prezentaci O nás a o IS-MLINE Datový sklad Co dál? DeepSee Pilot Ukázky Shrnutí projektu.
ISSS 2003 Koncept využitelných stávajících datových zdrojů pro Portál veřejné správy ISSS 2003 Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele.
INSPIRE Stav a výhled.
MoReq2 Ing. Miroslav ŠIRL Hradec Králové.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Novelizace zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS Hradec
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Datový standard MZ ČR a NČLP v praxi, současný stav a další rozvoj
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Prohlášení o dráze Jiří Černý 9. setkání s dopravci, Praha,
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
Implementace Nařízení 913/2010 na SŽDC Setkání s dopravci, Praha, 25. a Ing. Markéta Šlachtová.
Praha, Ing. Miloš Futera Ph.D. Informace o implementaci TAF/TAP TSI Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Prezentace informačních systémů ve vztahu k zpoplatnění ŽDC – náhrada TP 412 systémem IS KAPO.
Přidělování kapacity, aktivace, problematika IS KADR Praha Ing. Miloš Futera Ph.D. Setkání s dopravci.
Informace o RailNetEurope, Přidělování kapacity dráhy Setkání s dopravci, Praha, Ing. Markéta Šlachtová.
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Změna systému zpoplatnění Ředitelství SŽDC, Odbor jízdního řádu a kapacity dráhy, Oddělení.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 25. a
Prohlášení o dráze a cena za užití železniční infrastruktury a za poskytované služby Hana Honzáková, Jiří Černý 8. setkání s dopravci, Praha, 25.a
Ceny za projednání mimořádných zásilek Jiří Brunner 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
On-line vyhlašování směnového plánu Setkání dopravců SŽDC Praha Ing. Petr Řádek SŽDC O12-SEPA 25. –
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 30. a
Implementace TAF/TAP TSI, ERNCF u SŽDC Praha, Ing. Marek Neustadt Jednání s dopravci.
ISOŘ KADR Generální ředitelství, Odbor řízení provozu a organizování drážní dopravy, Oddělení marketingu, prodeje tras a statistiky - OneStopShop Přednášející:
Setkání s dopravciPraha | 26. listopadu Elektronické jízdní řády (ETD) Aktuální informace a stav vývoje Petr Vacek Setkání s dopravci, Praha, 26.
Problematika rádiového prostředí SŽDC. Systém GSM-R Zajišťuje hlasovou komunikaci a přenos dat mezi terminály a pevnými účastnickými zařízeními a spojení.
Problematika rádiového prostředí SŽDC Bc. Ondřej Borovský.
IS KADR Praha, Miloš Futera Setkání s dopravci.
Path Coordination System v roce 2014 Ing. Ondřej Kuběna Setkání s dopravci 2013, Praha
IS KAPO Nezkonzumovaná kapacita Praha,
REVOZ - Registr vozidel - Ing. Rudolf Mrzena, SŽDC, s.o.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
IS SŽDC – pořizování dat dopravci
Změny v objednávání mezinárodních tras
Prohlášení o dráze Jiří Černý 11. setkání s dopravci, Praha,
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Veřejný seminář k projektu NIX-ZD.CZ
Setkání s dopravci leden 2012
Evidence aplikací a jejich dokumentace
Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny
IS KAPO WEB prostředí Martin Havránek Praha, –
Sankce za odřeknutí a nevyužití kapacity
Webový portál provozovatele dráhy
Setkání s dopravci, Praha, 25. a
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
ZÁKLADNÍ REGISTRY – ANEB CO NYNÍ POTŘEBUJEME VĚDĚT
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Změna systému zpoplatnění
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Ing. Jiří Kolář, Ph.D., ředitel Drážního úřadu
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Novinky v produktech OLTIS Group
Transkript prezentace:

Informace o implementaci TAF/TAP TSI Ing. Miloš Futera Ph.D. Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy Praha, 6. 12. 2016

Implementace TSI na SŽDC Společné rozhraní Společné číselníky OBSAH Legislativa Implementace TSI na SŽDC Společné rozhraní Společné číselníky Identifikátory Formáty zpráv Pilotní projekt implementace TSI procesu do IS RNE PCS 2

Legislativa Přehled základních právních norem TAF TSI - Technické specifikace pro interoperabilitu subsystému pro telematické aplikace v nákladní dopravě transevropského konvenčního železničního systému dle Nařízení Komise (EU) č. 1305/2014 ze dne 12. prosince 2014 v platném znění. TAP TSI – Technické specifikace pro interoperabilitu subsystému „využití telematiky v osobní dopravě“ transevropského železničního systému dle Nařízení Komise (EU) č. 454/2011 ze dne 5. května 2011 v platném znění. Každá společnost je povinna TSI implementovat dle společného směrného plánu implementace či dle vlastního směrného plánu, vytvořila-li ho. V ČR vzniklo národní kontaktní místo TSI (NCP): ncp_cz@tsitaf.cz 3

Legislativa Technická dokumentace k implementaci TSI TAF/TAP http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/TAF-TSI.aspx http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/TAP-TSI.aspx Vydána sektorová příručka obsahující popisy zpráv TSI TAF/TAP a případy jejich užití: Sektorová příručka TAP/TAF TSI pro komunikaci mezi dopravcem a manažerem infrastruktury z 12.11.2015 (http://taf-jsg.info) - odpovídá verzi XSD 2.1 (5.3) 4

Implementace TSI na SŽDC V podmínkách SŽDC implementace TSI zahájena v průběhu vývoje IS KADR. TSI formát v současné době používán v IS KADR, ComposT, APORT, ISOŘ, DOMIN. Směrnice IS 10 pro užívání informačních systémů provozovatele dráhy (SPIS) definuje národní procesy pro používání TSI na síti provozované SŽDC, a to i pro vnitrostátní dopravu. SŽDC vytvořila vlastní směrné plány implementace TAF TSI i TAP TSI Implementace TSI na síti SŽDC byla spolufinancována z OPD v rámci projektu „Implementace TSI-TAF do informačních systémů SŽDC, fáze 2“. 5

Společné rozhraní Common interface (CI) TSI požadují komunikaci nástrojem common interface (dále CI). Používané CI musí splňovat podmínky stanovené v TSI. Produkt „Common Interface“ vytvořený Common Components Group (CCG) viz: http://www.uic.org/spip.php?article3206 SŽDC zakoupilo produkt CCG Common Interface. Aplikace SŽDC KANGO, KADR, REVOZ, DOMIN, ComposT a ISOŘ jsou připraveny pro rutinní komunikaci prostřednictvím CI. Do doby používání CI ze strany dopravců bude SŽDC využívat pro stávající datově komunikující dopravce i stávající komunikační kanály Nově datově komunikujícím dopravcům zpřístupní SŽDC komunikaci pouze prostřednictvím CI. Dle předběžných informací budou v průběhu roku 2017 zveřejněny specifikace umožňující tvorbu jiného CI než CCG CI. 6

Společné číselníky (1/6) Referenční soubory – společné číselníky Datová komunikace TSI vyžaduje používání shodných číselníků všemi zúčastněnými stranami. Číselníky zveřejněny v WS KADR případně WS KANGO Jedná se mj. o: Číselník lokalit (primárních a podřízených) Číselník společností Číselník hnacích vozidel Číselník kódů zpoždění Číselník úkonů Další číselníky 7

Společné číselníky (2/6) Číselník společností Pro účely jednoznačné identifikace společností je každá společnost identifikována kódem společnosti (tzv. RICS kód – dříve UIC kód) Dopravci provozující mezinárodní dopravu musí mít přidělený RICS kód. Více informací zde: http://www.uic.org/spip.php?article311 Seznam dopravců oprávněných provozovat dopravu na síti SŽDC a dopravců sousedních IM je dostupný ve WS KADR. 8

Identifikátory Identifikátory TSI TSI používají identifikátory objektů: Obchodní případ (Train) – TR ID Datový JŘ (Path) – PA ID Žádost (Path request) – PR ID Složka/případ (Case Reference) - CR ID Identifikátory TR ID, PA ID a PR ID na SŽDC implementovány. Identifikátor CR ID v cílovém stavu pro komunikaci s PCS. Vydána pravidla pro tvorbu identifikátorů počínaje JŘ 2016. 9

Formáty zpráv (1/5) Formáty zpráv TSI. Datová komunikace mezi zúčastněnými stranami probíhá prostřednictvím definovaných zpráv. Zprávy jsou dle právní odpovědnosti členěny na: Zprávy definované v TAF/TAP TSI. Entitou odpovědnou za tyto zprávy je ERA (Evropská agentura pro železnice). Formáty zpráv tvoří přílohu TAF/TAP TSI a jsou zveřejněny na http://www.era.europa.eu/Document- register/Pages/TAF-TSI.aspx Zprávy sektorové. Tyto zprávy jsou vytvářené železničním sektorem. Zprávy jsou zveřejněny na http://taf-jsg.info 10

Formáty zpráv (2/5) Formáty zpráv TSI používaných na SŽDC – popis situace Již nyní jsou v datové komunikaci se systémy SŽDC používány zprávy TSI (KADR, ComposT, APORT, DOMIN). SŽDC bude pro datovou komunikaci používat zprávy TSI ve formátu 5.3 (2.1), rozšířeného o národní položky (network specific parameters) a vybrané sektorové zprávy. Datové rozhraní 5.3 (2.1) používané v jednotlivých aplikacích zveřejněno na http://provoz.szdc.cz a začne být v jednotlivých aplikacích používáno v průběhu roku 2016. Stávající formáty zpráv přestanou být používány k 31. 12. 2016. Komunikace bude probíhat prostřednictvím CI. Stávající komunikace bude dočasně zachována. 11

Formáty zpráv (3/5) Sektorové zprávy používané na SŽDC SŽDC používá nebo bude v rámci přechodu na formát zpráv TSI 2.1 používat tyto sektorové zprávy: Update link (2.1) Path Section Notification (2.1) Object info (2.1) Train Journey modification (2.1) Error Message (2.1) Passanger train composition (2.1) 12

Pilotní projekt implementace TSI procesu do IS RNE PCS a RNE TIS Byl zahájen pilotní projekt implementace vybraných procesů, zpráv a identifikátorů do RNE PCS a RNE TIS. Pilotní projekt bude zahájen 08/2017 Pilotní projekt bude ukončen 12/2020 Nutná podmínka účasti v pilotním projektu – CI SŽDC se pilotního projektu účastní SŽDC vyzývá dopravce na síti SŽDC, aby se projektu účastnili. Probíhá projekt komunikace s PKL - PLK prostřednictvím PCS 13

© Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Děkuji za pozornost © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace www.szdc.cz 14