Informace o implementaci TAF/TAP TSI Ing. Miloš Futera Ph.D. Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy Praha, 6. 12. 2016
Implementace TSI na SŽDC Společné rozhraní Společné číselníky OBSAH Legislativa Implementace TSI na SŽDC Společné rozhraní Společné číselníky Identifikátory Formáty zpráv Pilotní projekt implementace TSI procesu do IS RNE PCS 2
Legislativa Přehled základních právních norem TAF TSI - Technické specifikace pro interoperabilitu subsystému pro telematické aplikace v nákladní dopravě transevropského konvenčního železničního systému dle Nařízení Komise (EU) č. 1305/2014 ze dne 12. prosince 2014 v platném znění. TAP TSI – Technické specifikace pro interoperabilitu subsystému „využití telematiky v osobní dopravě“ transevropského železničního systému dle Nařízení Komise (EU) č. 454/2011 ze dne 5. května 2011 v platném znění. Každá společnost je povinna TSI implementovat dle společného směrného plánu implementace či dle vlastního směrného plánu, vytvořila-li ho. V ČR vzniklo národní kontaktní místo TSI (NCP): ncp_cz@tsitaf.cz 3
Legislativa Technická dokumentace k implementaci TSI TAF/TAP http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/TAF-TSI.aspx http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/TAP-TSI.aspx Vydána sektorová příručka obsahující popisy zpráv TSI TAF/TAP a případy jejich užití: Sektorová příručka TAP/TAF TSI pro komunikaci mezi dopravcem a manažerem infrastruktury z 12.11.2015 (http://taf-jsg.info) - odpovídá verzi XSD 2.1 (5.3) 4
Implementace TSI na SŽDC V podmínkách SŽDC implementace TSI zahájena v průběhu vývoje IS KADR. TSI formát v současné době používán v IS KADR, ComposT, APORT, ISOŘ, DOMIN. Směrnice IS 10 pro užívání informačních systémů provozovatele dráhy (SPIS) definuje národní procesy pro používání TSI na síti provozované SŽDC, a to i pro vnitrostátní dopravu. SŽDC vytvořila vlastní směrné plány implementace TAF TSI i TAP TSI Implementace TSI na síti SŽDC byla spolufinancována z OPD v rámci projektu „Implementace TSI-TAF do informačních systémů SŽDC, fáze 2“. 5
Společné rozhraní Common interface (CI) TSI požadují komunikaci nástrojem common interface (dále CI). Používané CI musí splňovat podmínky stanovené v TSI. Produkt „Common Interface“ vytvořený Common Components Group (CCG) viz: http://www.uic.org/spip.php?article3206 SŽDC zakoupilo produkt CCG Common Interface. Aplikace SŽDC KANGO, KADR, REVOZ, DOMIN, ComposT a ISOŘ jsou připraveny pro rutinní komunikaci prostřednictvím CI. Do doby používání CI ze strany dopravců bude SŽDC využívat pro stávající datově komunikující dopravce i stávající komunikační kanály Nově datově komunikujícím dopravcům zpřístupní SŽDC komunikaci pouze prostřednictvím CI. Dle předběžných informací budou v průběhu roku 2017 zveřejněny specifikace umožňující tvorbu jiného CI než CCG CI. 6
Společné číselníky (1/6) Referenční soubory – společné číselníky Datová komunikace TSI vyžaduje používání shodných číselníků všemi zúčastněnými stranami. Číselníky zveřejněny v WS KADR případně WS KANGO Jedná se mj. o: Číselník lokalit (primárních a podřízených) Číselník společností Číselník hnacích vozidel Číselník kódů zpoždění Číselník úkonů Další číselníky 7
Společné číselníky (2/6) Číselník společností Pro účely jednoznačné identifikace společností je každá společnost identifikována kódem společnosti (tzv. RICS kód – dříve UIC kód) Dopravci provozující mezinárodní dopravu musí mít přidělený RICS kód. Více informací zde: http://www.uic.org/spip.php?article311 Seznam dopravců oprávněných provozovat dopravu na síti SŽDC a dopravců sousedních IM je dostupný ve WS KADR. 8
Identifikátory Identifikátory TSI TSI používají identifikátory objektů: Obchodní případ (Train) – TR ID Datový JŘ (Path) – PA ID Žádost (Path request) – PR ID Složka/případ (Case Reference) - CR ID Identifikátory TR ID, PA ID a PR ID na SŽDC implementovány. Identifikátor CR ID v cílovém stavu pro komunikaci s PCS. Vydána pravidla pro tvorbu identifikátorů počínaje JŘ 2016. 9
Formáty zpráv (1/5) Formáty zpráv TSI. Datová komunikace mezi zúčastněnými stranami probíhá prostřednictvím definovaných zpráv. Zprávy jsou dle právní odpovědnosti členěny na: Zprávy definované v TAF/TAP TSI. Entitou odpovědnou za tyto zprávy je ERA (Evropská agentura pro železnice). Formáty zpráv tvoří přílohu TAF/TAP TSI a jsou zveřejněny na http://www.era.europa.eu/Document- register/Pages/TAF-TSI.aspx Zprávy sektorové. Tyto zprávy jsou vytvářené železničním sektorem. Zprávy jsou zveřejněny na http://taf-jsg.info 10
Formáty zpráv (2/5) Formáty zpráv TSI používaných na SŽDC – popis situace Již nyní jsou v datové komunikaci se systémy SŽDC používány zprávy TSI (KADR, ComposT, APORT, DOMIN). SŽDC bude pro datovou komunikaci používat zprávy TSI ve formátu 5.3 (2.1), rozšířeného o národní položky (network specific parameters) a vybrané sektorové zprávy. Datové rozhraní 5.3 (2.1) používané v jednotlivých aplikacích zveřejněno na http://provoz.szdc.cz a začne být v jednotlivých aplikacích používáno v průběhu roku 2016. Stávající formáty zpráv přestanou být používány k 31. 12. 2016. Komunikace bude probíhat prostřednictvím CI. Stávající komunikace bude dočasně zachována. 11
Formáty zpráv (3/5) Sektorové zprávy používané na SŽDC SŽDC používá nebo bude v rámci přechodu na formát zpráv TSI 2.1 používat tyto sektorové zprávy: Update link (2.1) Path Section Notification (2.1) Object info (2.1) Train Journey modification (2.1) Error Message (2.1) Passanger train composition (2.1) 12
Pilotní projekt implementace TSI procesu do IS RNE PCS a RNE TIS Byl zahájen pilotní projekt implementace vybraných procesů, zpráv a identifikátorů do RNE PCS a RNE TIS. Pilotní projekt bude zahájen 08/2017 Pilotní projekt bude ukončen 12/2020 Nutná podmínka účasti v pilotním projektu – CI SŽDC se pilotního projektu účastní SŽDC vyzývá dopravce na síti SŽDC, aby se projektu účastnili. Probíhá projekt komunikace s PKL - PLK prostřednictvím PCS 13
© Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Děkuji za pozornost © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace www.szdc.cz 14