Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sudokopytníci (Artiodactyla)
Advertisements

Dominik Švarc Tomáš Bouchala
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Systém savců 6 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Řád: SUDOKOPYTNÍCI.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání.
Savci - opakování.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_15
Třída: SAVCI - II Řád: Ploutvonožci Řád: Kytovci Řád: Chobotnatci
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Př – ž 6., 7.20 Anotace: Prezentace charakterizuje rozdíly mezi sudokopytníky a lichokopytníky. Podle obrázků popisuje jednotlivé zástupce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Ochechule /Sirény/ Lichokopytníci Sudokopytníci
Savci – řád: sudokopytníci
Řád: PRIMÁTI.
SAVCI.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_sudokopytníci(nepřežvýkavci)  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
SUDOKOPYTNÍCI 1. Hmotnost těla se opírá o prst (ostatní zakrněly) 2. Prsty ukončeny rohovitými kopýtky 3. Většina býložravých druhů.
SUDOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Hmotnost těla opírají o dva prsty - třetí a čtvrtý. Prsty zakončeny rohovitými kopýtky. Většinou býložravci. 2 skupiny:
Anotace – Lichokopytníci - nosorožec, slon Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností,
SAVCI 4 PRIMÁTI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
LICHOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Jsou to tzv. prstochodci. Nejčastěji jeden nebo tři prsty. Váhu těla nese vždy prostřední prst. Prsty zakončeny rohovitým.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_lichokopytníci  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/35 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Anotace – Sudokopytníci
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
LICHOKOPYTNÍCI.
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Řád: Lichokopytníci.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
SAVCI III 12. Řád: LICHOKOPYTNÍCI kůň Převalského.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_05-08_Savci - lichokopytníci, sudokopytníci, primáti Autor: Mgr. Věra Vlková Ročník: 8. Datum vytvoření: 28. 4. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět: Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s lichokopytníky, sudokopytníky, primáty a s jejich zástupci. Klíčová slova: lichokopytníci, sudokopytníci, primáti, nosorožec, prase divoké, tur domácí, jelen lesní, lemur kata, přežvýkavci, nepřežvýkavci, opice, poloopice, pavián Druh učebního materiálu: prezentace

Lichokopytníci prsty na nohou mají zakončeny kopytem, počet prstů je různý, nejčastěji jeden u koně nebo tři u nosorožce; jsou to býložravci; váhu těla nese vždy prostřední prst; jsou to dobří a rychlí běžci; patří sem: kůň domácí, zebra, nosorožec, tapír, osel domácí; 1

žije v Africe, setkáme se však s nimi i v jihovýchodní Asii; NOSOROŽEC žije v Africe, setkáme se však s nimi i v jihovýchodní Asii; na nose mají roh, některé druhy dva rohy; tělo kryje velmi silná kůže; v přírodě jsou dnes nosorožci ohroženi – jejich rohy bývají (stejně jako kly slonů) častou kořistí pytláků; 2

Sudokopytníci na Zemi žije asi 220 různých druhů sudokopytníků, přestože jsou velmi rozmanití, mají jeden společný znak – hmotnost těla opírají o dva prsty – třetí a čtvrtý, ostatní prsty na končetinách zakrněly; prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky; živí se většinou býložravě; řadíme je do dvou skupin – nepřežvýkavci a přežvýkavci; 3

Nepřežvýkavci nepřežvýkavci mají jednoduchý žaludek a potravu nepřežvykují; jejich úplný chrup se vyznačuje mohutnými špičáky, které vypadají jako kly; můžeme je vidět například u prasete divokého, které žije v našich lesích, je předkem prasete domácího, je všežravec a potravu vyhledává čichem; dále sem patří: hroch obojživelný, velbloud jednohrbý, lama guanako; 4

Přežvýkavci přežvýkavci dostali název podle způsobu zpracování potravy, jsou to býložravci; jejich žaludek se skládá ze čtyř částí – potrava se nejdřív hromadí v bachoru, kde je částečně rozložena činností bakterií a prvoků, natrávená potrava se přesune do čepce, odtud je po malých částech zvracena do dutiny ústní, kde je znovu dobře rozžvýkána; dokonale mechanicky zpracovaná potrava se vrací zpátky do jícnu a do dalších částí žaludku – knihy a slezu, ve slezu probíhá mechanické i chemické trávení; patří sem: tur domácí, ovce domácí, koza domácí, srnec obecný, jelen lesní, daněk, muflon, los, žirafa;

setkáme se s ním v našich lesích; JELEN LESNÍ setkáme se s ním v našich lesích; samci mají na hlavě parohy, které využívají při bojích o samice i k obraně; koncem zimy parohy shazují; 5

Primáti před mnoha miliony let se vyvinuli z hmyzožravců, do skupiny primátů patří asi 200 druhů savců, většinou se přizpůsobili životu na stromech, žijí v oblastech tropů a subtropů celého světa, kromě Austrálie; končetiny primátů jsou velmi pohyblivé a palec se může postavit proti ostatním prstům, drápy na prstech se u většiny změnily v ploché nehty; mají velmi dobrý zrak, který jim umožňuje dokonalé prostorové vidění, mozek mají ze všech savců nejlépe vyvinutý; často žijí v organizovaných tlupách; samice rodí většinou jedno mládě, o které dlouho pečují;

Poloopice většina druhů poloopic žije nočním způsobem života, v mnoha znacích se poloopice podobají hmyzožravcům; mají protažený čenich, velké oči, malý mozek a místo nehtů drápy; živí se hlavně hmyzem, který hledají pomocí dobře vyvinutého čichu; s poloopicemi se setkáme pouze v pralesích Afriky, na ostrově Madagaskar a v jižní Asii; k nejznámějším poloopicím patří lemuři a komby; 6

je to denní poloopice a živí se hlavně rostlinnou potravou; LEMUR KATA žije na Madagaskaru; je to denní poloopice a živí se hlavně rostlinnou potravou; dlouhý pruhovaný ocas mu slouží nejen k pohybu na větvích, ale i k dorozumívání (zdvižený ocas ve vysoké trávě je signalizačním zařízením pro ostatní členy tlupy); 7

Opice jsou aktivní ve dne, mají zbrázděný mozek, oči směřující dopředu a jeden pár mléčných bradavek na hrudníku, mají zkrácený čenich (a proto špatný čich); jejich tělo kryjí chlupy, téměř všechny opice mají na prstech nehty, které někdy připomínají drápy; živí se rostlinnou potravu; mají v obličeji mimické svaly, dokážou vyjádřit radost, bolest a dorozumívat se; patří sem: opice úzkonosé (makakové, kočkodani, paviáni, guerézy), malpy, chápani, vřešťani, opice ploskonosé;

PAVIÁN má úzkou nosní přepážku mezi nosními otvory, proto se jeho obličej podobá obličeji člověka; žije v Africe a Asii; 8

Opakování Jmenujte hlavní znaky lichokopytníků. Prsty na nohou mají zakončeny kopytem, počet prstů je různý. Jsou to býložravci, váhu těla nese vždy prostřední prst, jsou to dobří a rychlí běžci. Které sudokopytníky chová člověk jako domácí zvířata? Za jakým účelem? Např. tur domácí, ovce domácí, koza domácí. Převážně jakou stravou se živí opice? Opice se živí převážně rostlinnou stravou.

Popište jelena lesního. Opakování Popište nosorožce. Žije v Africe, setkáme se však s nimi i v jihovýchodní Asii, na nose mají roh, některé druhy dva rohy, tělo kryje velmi silná kůže. V přírodě jsou dnes nosorožci ohroženi – jejich rohy bývají (stejně jako kly slonů) častou kořistí pytláků. Popište jelena lesního. Setkáme se s ním v našich lesích, samci mají na hlavě parohy, které využívají při bojích o samice i k obraně. Koncem zimy parohy shazují.

Použité zdroje: Zebras. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zebras.jpg Smirolato. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Smirolato.JPG Giraffe standing. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giraffe_standing.jpg Wild Boar Habbitat 3. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wild_Boar_Habbitat_3.jpg Red Deer Stag. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Red_Deer_Stag.jpg Galago senegalensis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galago_senegalensis.jpg Ringtailedlemur - 24937. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ringtailedlemur_-_24937.jpg Olive baboon Ngorongoro. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04-28]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olive_baboon_Ngorongoro.jpg