EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: SPOJENÍ KOSTÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
KOSTRA KONČETIN Je tvořena kostrou horní a dolní končetiny. K páteři jsou připevněny pletencem horní a pletencem dolní končetiny. Kostra nohy a kostra.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava Úvod.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
KOSTRA 5. ročník.
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Biologie a somatologie člověka Kostní spoje u člověka
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_28_STAVBA_KLOUBU
Opěrná soustava člověka
Opěrná soustava – procvičování VY_52_INOVACE_08 Sada 1
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Opěrná (kosterní) soustava
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
poranění pohybového aparátu
Opěrná (kosterní) soustava
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kosterní soustava POHYBOVÁ SOUSTAVA Mgr. Jan Marek
Stavba kosti.
KOSTERNÍ SYSTÉM ČLOVĚKA
Opěrná (kosterní) soustava
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/09 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
VY_32_INOVACE_12_Spojení kostí
než začnete prohlížet prezentaci ...
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Opěrná (kosterní) soustava
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: SVALSTVO
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_06_Kostra
Opěrná (kosterní) soustava
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
Opěrná soustava.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Klouby, kosti - opakování
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_29_Kloub, lebka, páteř
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK Téma: PTÁCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
Opěrná (kosterní) soustava Kostra lidského těla
Transkript prezentace:

EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: SPOJENÍ KOSTÍ Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, 276 01 Mělník www.zsjm-me.cz tel.: 315 623 015 EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: SPOJENÍ KOSTÍ Ročník: 8. Autor: Mgr. Martina Kopecká

A) POHYBLIVÉ - klouby (ramenní, ..) B) NEPOHYBLIVÉ SPOJENÍ KOSTÍ A) POHYBLIVÉ - klouby (ramenní, ..) B) NEPOHYBLIVÉ - chrupavkou (žebra s hrudní kostí) - srůstem (kostrč) - vazivem (klenba chodidla) - švy (lebka) Obr. 1: ÚKOL: Ukaž na obrázku další příklady kloubního spojení kostí. Obr. 2:

KLOUBNÍ HLAVICE uložena v KLOUBNÍ JAMCE STAVBA KLOUBU KLOUBNÍ HLAVICE uložena v KLOUBNÍ JAMCE celý kloub je uzavřen v KLOUBNÍM POUZDRU mezi hlavicí a jamkou se nachází CHRUPAVKA z kloubního pouzdra se vylučuje MAZ, který zmenšuje tření VAZIVOVÉ KLOUBNÍ POUZDRO KLOUBNÍ HLAVICE KLOUBNÍ TEKUTINA = maz KLOUBNÍ CHRUPAVKA KLOUBNÍ JAMKA Obr. 3:

PORANĚNÍ KLOUBŮ VYMKNUTÍ = DISTORZE VYKLOUBENÍ = LUXACE Obr. 4: Obr. 5: VYMKNUTÍ = DISTORZE VYKLOUBENÍ = LUXACE kloubní hlavice se oddálí z lůžka a zase se vrátí → dojde k natažení kloubních vazů - 1. pomoc: znehybnění kloubu - kloubní hlavice se do jamky nevrátí 1. pomoc: poraněné místo chladit, znehybnit končetinu ! Kloub NIKDY nevracíme!

1. POMOC PŘI VYMKNUTÍ = DISTORZI 1. hematom v místě zranění 2. chlazení 4. opakované chlazení  Obr. 6: 3. elastická bandáž

ODKAZY: Obr. 1: http://www.google.cz/imgres?q=kostra+lidsk%C3%A9ho+t%C4%9Bla&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=BcO_riZvbhnzGM:&imgrefurl=http://petulina.webzdarma.cz/zajim/zajim2.php&docid=l8HR-rPnOiLO_M&imgurl=http://petulina.webzdarma.cz/zajim/img/kostra.gif&w=213&h=468&ei=QZIfUK7uJMbk4QTw4YD4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=608&vpy=116&dur=2939&hovh=333&hovw=151&tx=72&ty=168&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=134&tbnw=61&start=0&ndsp=72&ved=1t:429,r:4,s:0,i:112 Obr. 2: http://www.google.cz/imgres?q=lebka&start=116&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=MgZV3nGGvfKqrM:&imgrefurl=http://petulina.webzdarma.cz/zajim/zajim2.php&docid=l8HR-rPnOiLO_M&imgurl=http://petulina.webzdarma.cz/zajim/img/lebka.gif&w=335&h=334&ei=AZQfULT9Eoan4gS7uYGACA&zoom=1&iact=hc&vpx=840&vpy=303&dur=5881&hovh=224&hovw=225&tx=152&ty=114&sig=103770183958101842382&page=3&tbnh=153&tbnw=152&ndsp=65&ved=1t:429,r:14,s:116,i:152 Obr. 3: http://www.google.cz/imgres?q=kloub&start=163&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&addh=36&tbm=isch&tbnid=8sRMlnkTSWuPKM:&imgrefurl=http://www.mesgroningendrenthe.nl/botbreukkneuzing.html&docid=m0SiERmVcrFTcM&imgurl=http://www.mesgroningendrenthe.nl/images/images_botbreuk/tekening_gewricht.jpg&w=497&h=348&ei=FZUfULqiPLDP4QS-hIGIBA&zoom=1&iact=hc&vpx=722&vpy=409&dur=1869&hovh=188&hovw=268&tx=164&ty=110&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=4&tbnh=130&tbnw=185&ndsp=57&ved=1t:429,r:23,s:163,i:335 Obr. 4: http://www.mesgroningendrenthe.nl/botbreukkneuzing.html Obr. 5: http://www.google.cz/imgres?q=vyklouben%C3%BD+prst&hl=cs&biw=1680&bih=963&tbm=isch&tbnid=JWHvlwvIfsa--M:&imgrefurl=http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/poraneni.php&docid=NoaXROUd6QGs3M&imgurl=http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/foto/DSC_0024.jpg&w=800&h=532&ei=BhEgUNn-M6va4QStlYDAAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=840&vpy=321&dur=434&hovh=183&hovw=275&tx=126&ty=115&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=141&tbnw=204&start=0&ndsp=39&ved=1t:429,r:11,s:0,i:104 Obr. 6: http://www.trenink.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1044&Itemid=226