Marcel Duchamp
Krátká kapitola Duchampova vyrovnávání se s impresionismem
Fauvistické a kubistické období
Akt jdoucí po schodech
Fontána
Velké sklo
Joseph Beuys
německý teoretik a praktik výtvarného umění, osobnost Warholova významu provokatér, performer, sochař, konceptualista, tvůrce prostorových objektů, pedagog, vyhraněné politické názory za 2. SV pilotem hitlerovského Německa, sestřelen nad Krymem, vyléčen Tatary – vztah k plsti a tuku rozvíjen ve výtvarných dílech po celý život (mimo jiné zájmy)
hlavní motivy tvorby: zajíc, medvěd, jelen, kůň expresivní kresby kysličníky železa a krví autostylizace – klobouk, letecká vesta, zlaté hodinky, později králičí srst propuštěn z pozice učitele na akademii výtvarného umění – přijímal všechny, kdo u něj chtěli studovat (stovky lidí), pořádal stávky, obsazoval ředitelství – pro velkou slávu však přijat zpět a vyhledáván studenty mimo akademickou půdu
akční umělec člen hnutí Fluxus (společnost pro akční umění – hlavní prožitek při akci a náhoda, zal. V USA, vůdčí osobnost Allan Kaprow, pobočky i v Evropě, člen též Milan Knížák) akce Fluxu na univerzitě v Cáchách 1963 – B. rozbíjel šroubovákem klavír na pódiu, jeden z diváků mu rozbil obličej, B. nadšen a proslaven
Včelí královna
akce Jak vysvětlíme moderní umění mrtvému zajíci?
Ticho Žárovka
Židle (židle + tuk)
akce s kojotem (I like America and America likes me), New York, 1974, z letiště sanitkou do galerie, zde 3 dny sám s kojotem a pak opět zpátky do Evropy rovnou z galerie
Medové pumpy, Německo, 1977, 3 tuny medu přečerpávány systémem hadic, med značí „krevní oběh společnosti“.
Konec 20. století
Smečka (1969) Volkswagen bus s dvaceti dřevěnými sáněmi, každé mají na sobě srolovaný filc, kožený pásek, tuk, provaz a kapesní svítilnu. Údajně vyjádření optimistické víry ve schopnost lidstva přežít, pokud se budeme jeden o druhého starat
Hirschkuh (1986) – mastná skvrna