Využití mezinárodních standardů WHO a CDC ve zdravotnickém zařízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Advertisements

Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Bezpečnost pacientů jako atribut kvality zdravotní péče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Environment By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Lukáš Patka PFE. Microsoft Security Risk Assessment Identifikovat bezpečnostní rizika napříč IT infrastrukturou, aplikacemi, provozními procesy Zaměřen.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
X. SYMPOZIUM Mediterra – Sedlčany 21. 5
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Health Problems By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Traffic Rules, Principles of Safe Driving, Safety Features (Pravidla silničního provozu, zásady bezpečnosti silničního provozu, prostředky aktivní a pasivní.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
My family NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Jazyk anglický TEMA: My family ČÍSLO.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_20_First_aid.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nová role sestry - sestra kontroly infekcí Bc. Kapounová Gabriela Nemocnice Na Homolce.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Angličtina: Queen Victoria
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
GE - Vyšší kvalita výuky
Angličtina: Oliver Cromwell
Zvířata (animals, pets) B2
Diversity management organizace Masarykův ústav vyšších studií Autor: Eliška Jelínková 2016/2017 Vedoucí práce: Ing. Martin Šikýř Ph.D. Oddělení manažerských.
Farmakoekonomické analýzy RS v České republice odkud a kam jdeme?
Název vzdělávacího materiálu
Shopping 2. ledna 2014 VY_32_INOVACE_150119
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Název vzdělávacího materiálu
Evropský průzkum o nových a nastupujících rizicích v podnicích: ESENER-2 Zásadní zjištění v České republice Pardubice, 9. října 2017 Daniela Kubíčková.
Interventional studies: Biologics
Interventional studies: Devices
Interventional studies: Drugs
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MUDr. Ján Dudra, Ph.D., MPH RNDr. Eva Šťastná
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Využití mezinárodních standardů WHO a CDC ve zdravotnickém zařízení Mgr. Petr Havlíček HARTMANN-RICO a.s.

Standardy WHO a CDC v oblasti hygieny rukou Guideline for Hand Hygiene in Health-Care Settings (2002) WHO: WHO Guidelines on Hand Hygiene in Health Care (2009)

Proč je pořád tolik povyku kolem hygieny rukou? Nejčastější způsob přenosu patogenů je rukama! Infekce spojené se zdravotní péčí Šíření antibiotické rezistence

Infekce spojené se zdravotní péčí v Evropě Pacienti s infekcí* 4,1 miliónu pacientů ročně ( = 80 000 pacientů každý den) Úmrtí** 37 000 pacientů ročně zemře v přímém důsledku získané infekce. U 25 000 z nich je infekce vyvolána multirezistentním patogenem. Náklady*** Přímé náklady na pacienta: průměrný odhad je $13,973 (350 000 Kč) *ECDC (2013). Point prevalence survey of healthcare-associated infections and antimicrobial use in European acute care hospitals 2011–2012 **http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/antimicrobial_resistance/antimicrobial-resistance-healthcare-associated-infections-programme. Accessed on Nov. 2015 ***Source: Scott RD (2009) The Direct Medical costs of healthcare-Associated Infections in U.S. Hospitals and the Benefits of Prevention. Centers for Disease Control and Prevention.

Infekce spojené se zdravotní péčí v ČR Prostý přepočet – validní data nejsou k dispozici: Pacienti s infekcí* 80 tisíc pacientů ročně ( = 1500 pacientů každý den) Úmrtí** 725 pacientů ročně zemře v přímém důsledku získané infekce. Náklady*** Přímé náklady na pacienta: statisíce Kč *ECDC (2013). Point prevalence survey of healthcare-associated infections and antimicrobial use in European acute care hospitals 2011–2012 **http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/antimicrobial_resistance/antimicrobial-resistance-healthcare-associated-infections-programme. Accessed on Nov. 2015 ***Source: Scott RD (2009) The Direct Medical costs of healthcare-Associated Infections in U.S. Hospitals and the Benefits of Prevention. Centers for Disease Control and Prevention.

Infekce spojené se zdravotní péčí v ČR „Ale vždyť jsou náklady na infekce spojené se zdravotní péčí uhrazeny ZP, naše nemocnice tak má vyšší příjem.“ Náklady na pacienta bez infekce: 1,0 Náklady na pacienta s infekcí: 4,3 Úhrada ZP (DRG): 4,0 Je tedy i v ekonomickém zájmu nemocnice mít co nejméně pacientů s infekcí spojenou se zdravotní péčí. Zdroj: MUDr. Dudra: Vliv nosokomiálních nákaz na náklady na lůžkovou péči; vlastní šetření v nemocnicích AGEL (2014)

Standardy WHO a CDC v oblasti hygieny rukou Vzhledem ke komplexnosti potřebných změn vedoucích ke zlepšení hygieny rukou je nezbytné implementovat v každé nemocnici multimodální a multidisciplinární program. Tyto změny je nutné zavést jak na individuální, tak i na institucionální úrovni.

Změny na individuální úrovni Prvky vzdělávacího a motivačního programu zdravotníků (CDC): Důvody pro hygienu rukou Indikace k hygieně rukou Technika provádění hygieny rukou Metody k udržení zdravé pokožky rukou Indikace a omezení pro používání rukavic Očekávání zdravotníků

Změny na institucionální úrovni Na úrovni oddělení/kliniky: poskytování zpětné vazby o provádění hygieny rukou odstranění nadměrné pracovní zátěže nalezení vzorů mezi klíčovými pracovníky na odděleních Zdroj: Dombecki, C. a ost.: The Impact of Role Models on Hand Hygiene Compliance; Infection Control & Hospital Epidemiology (2015)

Změny na institucionální úrovni Na úrovni nemocnice: vytvoření směrnice pro zajištění hygieny rukou v písemné podobě poskytnutí (kvalitních) přípravků k hygieně rukou a přípravků k péči o pokožku vytvoření kultury bezpečné nemocnice („provádět hygienu rukou je normální“) vytvoření povědomí, že management nemocnice prosazuje hygienu rukou, podporuje ji, nastavuje odměny a sankce

Základní kroky k implementaci na institucionální úrovni (WHO) Připravenost nemocnice Krok 2: Zjištění výchozího stavu Krok 3: Implementace Krok 5: Akční plán (na min. 5 let) Krok 4: Vyhodnocení implementace

Klíčové komponenty WHO pro úspěšnou hygienu rukou Systémové změny Školení/ Vzdělávání WHO Světová zdravotnická organizace Klima bezpečné nemocnice Hodnocení a zpětná vazba Poutače na pracovním místě System Change - change from hand wash to hand rub and develope a good dispenser infrastructure Training/Education e-learning, training tools, etc. Evaluation and Feedback - Observe App & Website Reminders in the Workplace poster, flyer, etc. The institutional safety climate - refers to the environment and perceptions of patient safety issues at the health-care facility, in which hand hygiene improvement is a high priority. The institutional safety climate will be a key priority for health-care facilities in advanced stages of hand hygiene improvement in order to maintain motivation and momentum for the excellent standards achieved. It is, however, important to consider the Institutional Safety Climate at all stages.)   The institutional safety climate refers to creating an environment and the perceptions that facilitate awareness-raising about patient safety issues while guaranteeing consideration of hand hygiene improvement as a high priority at all levels, including: • active participation at both the institutional and individual levels; • awareness of individual and institutional capacity to change and improve (self-efficacy); and • partnership with patients and patient organizations.

Evoluční koncept hygieny rukou je v souladu s klíčovými komponentami WHO Klima bezpečné nemocnice Hodnocení a zpětná vazba Poutače na pracovním místě Implementace a podpora Evolučního konceptu Školení/ Vzdělávání Systémové změny Modul 6 Optimalizace postupů – Observe SOP Modul 5 Sledování – Observe App Modul 4 E-learning – Kdy dezinfikovat The WHO key components fit to the contents of the Hand Hygiene Evolution Concept.   Two examples “Reminders in the workplace”: The posters/ stickers which are included in the modules two (sticker for dispensers), three (poster how to rub) and four (poster 5 moments) fit to the WHO key component “Reminder in the workplace” Training and Education: In modules Basis and three to six we train and educate the hospital´s employees. “Institutional safety climate” is an overall key component. Clinical practice Modul 3 Školení – Jak dezinfikovat Modul 2 Infrastruktura Dávkovače Modul 1 Proč Sterillium® Základ Alkoholové dezinfekční přípravky Zdroj: World Health Source: World Health Organization (2009): Safe lives. Clean your hands. Guide to Implementation. A Guide to the Implementation of the WHO Multimodal Hand Hygiene Improvement Strategy.

Míříme výše Evoluční koncept hygieny rukou: Krok za krokem až na špičku v hygieně rukou s moduly vytvořenými na míru.

Naše poznatky Všichni pracovníci odpovědní za prevenci infekcí (hygienici, epidemiologové, hlavní sestry) si uvědomují význam hygieny rukou Ve většině nemocnic je dobře rozvinutá infrastruktura (alkoholové dezinfekční přípravky, dávkovače) a systém vzdělávání v hygieně rukou V nemocnicích, kde je zavedena surveillance HAI (dle NRC pro HAI), je mnohem snazší implementovat multimodální přístup ke zlepšení hygieny rukou Přesto: Úroveň (compliance) hygieny rukou v nemocnicích v ČR je průměrně asi 30% (optimum: 80%)

Naše poznatky Povědomí o významu hygieny rukou většinou končí u hygienika – pro management to není téma? Na úrovni nemocnice je podceňována péče o pokožku rukou zdravotníků V oblasti vzdělávání není problém s NLZP, řada lékařů jej však považuje za zbytečné V žádné nemocnici se vědomě nepracuje se vzory v hygieně rukou Hlavními bariérami pro implementaci všech kroků programu jsou - nedostatek času, pracovní přetížení hygieniků - ztráta motivace u hygieniků (necítí podporu ze strany vedení, ostatní zdravotníci je vnímají jako represivní složku)

30 sekund Trvá hygienická dezinfekce rukou, která může zachránit život. Věříme, že to stojí za to. A life like this. This is not just a hypothetical example. This is real. Three neonates lost their lives due to multidrug-resistant Gram-negative microorganisms at Klinikum Bremen-Mitte. Four weeks after having been infected with MRSA during a caesarean section, a mother died in the intensive care unit. Her baby, who had been infected as well, survived. After a knee surgery, a patient became severely disabled as she needed 12 further surgeries due to an MRSA infection she had acquired during the first surgery. HARTMANN can change that.

Děkuji Vám za pozornost Máte nějaké otázky, prosím?