Ukázky laboratorních prací z elektřiny a magnetismu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTROVÁNÍ PŘI VZÁJEMNÉM DOTYKU
Advertisements

Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno
Magnetické pole elektrického proudu
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
I. Statické elektrické pole ve vakuu
7.5 Energie elektrostatického pole 8. Stejnosměrné obvody
obvod střídavého proudu s rezistorem
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
Fyzika 9. ročník Anotace Prezentace, která se zabývá Ohmovým zákonem
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
VY_32_INOVACE_08-11 OHMŮV ZÁKON.
RLC Obvody Michaela Šebestová.
V. Nestacionární elektromagnetické pole, střídavé proudy
Magnetizmus Co je to magnet Jaké vlastnosti má magnet
Ohmův zákon. Elektrický odpor.
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
Elektrický proud Elektrický proud v kovech
Přímá metoda VSTUPVÝSTUP PRO JEZDCE ŽÁROVKAREZISTOR.
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Elektromagnetismus V./2./81.
COULOMBŮV ZÁKON.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 6.
Elektrické pole Elektrický náboj, Elektrické pole
Elektromagnetické jevy
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
magnetické pole druh silového pole vzniká kolem: vodiče s proudem
Jak se chová skutečný zdroj?. Zadání Ke zdroji, jehož napětí jsme měřili kvalitním voltmetrem a získali jsme hodnotu U = 4,5 V, připojíme rezistor o odporu.
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
Nestacionární magnetické pole
Elektřina a magnety 1. Pokusy s magnetem.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetické vlnění
OHMŮV ZÁKON.
Základy Elektrotechniky
Práce a výkon v obvodu stejnosměrného proudu
7.3 Elektrostatické pole ve vakuu Potenciál, napětí, elektrický dipól
ENERGIE MAGNETICKÉHO POLE CÍVKY
7.4 Elektrostatické pole v látkách 7.5 Energie elektrostatického pole
Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech.
ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 1. část Elektrické pole
Základní principy.
VY_32_INOVACE_CH Magnety © Petr Špína 2011.
Elektřina a magnetismus. Vše drží pohromadě díky elektrostatické interakci Cu C, Ge.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Fyzika.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM OHMŮV ZÁKON.
Ohmův zákon. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
04 OHMŮV ZÁKON VY_32_INOVACE_04 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: G třída: 8. předmět: Fyzika anotace: Výklad nového učiva – Ohmův zákon.
Elektrický náboj, elektrické pole. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Magnetické pole vodiče s proudem. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce.
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu VY_32_INOVACE_Tomalova_ idealni_soucastky Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu.
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
15. NESTACIONÁRNÍ MAGNETICKÉ POLE
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Magnetické pole cívky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
11. ELEKTRICKÝ NÁBOJ A ELEKTRICKÉ POLE
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
Elektromagnetická indukce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektromagnetická indukce
Elektrování těles při vzájemném dotyku
KAPACITA VODIČE A KONDENZÁTOR
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
ENERGIE MAGNETICKÉHO POLE CÍVKY
Fyzika 2.D 5. hodina.
Transkript prezentace:

Ukázky laboratorních prací z elektřiny a magnetismu Věra Koudelková MFF UK, G Českolipská

Základní informace 2. ročník vyššího gymnázia 6 laboratorních prací ročně => 1 skupina každých šest týdnů Na elektřinu a magnetismus připadají dvě laborky 2 hodiny, ½ třídy

Smysl laboratorních prací aby to „sedlo“ k tématu vyzkoušet zajímavé, ale jednoduché experimenty s dopočtením, formulací obecného závěru ne nutně „jen“ měření a výpočet chyb studenti obvykle dostanou pracovní list s písemným zadáním na konci laborek společné shrnutí a diskuze o výsledcích

Témata laborek Elektrostatika 2) Elektrické obvody 3) Magnetické pole Coulombův zákon, kutálení plechovky kondenzátor 2) Elektrické obvody Odpor rezistoru Proud a napětí v obvodu 3) Magnetické pole Magnetické pole okolo magnetu a vodiče s proudem

Coulombův zákon, kutálení plechovky Vezměte dvě nabitá brčka a položte je nad sebe. Ze vzdálenosti, ve které se horní brčko vznáší nad spodním, určete náboj brčka. (zadání je podrobněji krokováno) 2) Z jaké vzdálenosti ještě reaguje plechovka na brčko? Jak se vzdálenosti změní, když místo brčka použijete tyč? Do jak strmého „kopce“ ještě plechovka vyjede? Změní se sklon, když místo brčka použijete tyč?

Kondenzátor Vyrobte kondenzátor z kelímků a alobalu a změřte jeho kapacitu Porovnejte kapacitu kondenzátoru z kelímků a kapacitu plechovky Zjistěte, na čem závisí kapacita deskového kondenzátoru Vyrobte svitkový kondenzátor z euroobalu, změřte jeho kapacitu a navrhněte, jak ji zvětšit

Odpor rezistoru Čtyřmi různými způsoby zjistěte odpor neznámého rezistoru. Získané výsledky porovnejte. Ohmův zákon VA charakteristika ohmmetr tabulka barevného značení odporů

Proud a napětí v obvodu Změřte proud a napětí v jednotlivých obvodech, ze zjištěných hodnot zkuste udělat obecný závěr. Vztah nejprve odhadněte, pak teprve měřte. Na základě zjištěných výsledků vypočítejte z údajů v obrázku proud a napětí na jednotlivých žárovkách:

Magnetické pole Prozkoumejte magnetické pole okolo magnetu, dvou magnetů které se odpuzují a přitahují. Pomocí magnetky prozkoumejte magnetické pole okolo vodiče s proudem, smyčky, cívky. Pomocí cívky s proudem zvedněte kancelářskou sponku. Porovnejte, kolik sponek se vám povede zvednout, pokud je cívka samotná a pokud do ní vložíte jádro.

Názory studentů „Bavilo mě nucení plechovky jet po nakloněné rovině a pozorování, jak se měnil sklon nakloněné roviny při použití dvou brček a tyče oproti jednomu brčku.“ „Laborka byla jednoduchá (vyjma výpočtů v protokolu) a zábavná. Pokusy byly rychlé a ubíhaly svižně, tudíž odpadla nuda, která plyne z dlouhých a táhlých pokusů. Je o mnoho zábavnější si teorii z hodiny vyzkoušet v jednodušších pokusech.“ „Poměrně jednoduché a nebylo těžké pokusy provést, ale zajímavé a poučné, tudíž jsem si dokázal přitažlivou a odpudivou sílu lépe představit.“

„Tak pojeď, ty potvoro, pojeď!“ Názory studentů „Laboratorní práce byla celkem zábavná a poučná. Nejlepší částí bylo přitahování plechovky na nakloněné rovině. Velmi pozitivní byla i forma protokolu.“ „Tato forma protokolu mi vyhovuje víc, než když doma bojuju s tabulkama a grafama v excelu. Možná, kdybych uměla lépe počítat Coulombův zákon, tak by to bylo super “ „Tak pojeď, ty potvoro, pojeď!“

Děkuji za pozornost