Gotika Východní kultura – dlouhou dobu jednotný styl (Byzantské umění)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOTICKÉ STAVBY V OPAVĚ farní kostel a konkatedrála ostravsko-opavské diecéze Nanebevzetí Panny Marie kaple svatého Kříže – tzv. Švédská kaple.
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu: Český středověk
GOTICKÁ KULTURA.
Románská kultura 10. – 12. století
Katedrála Sv.Víta. Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
Gotika.
Umění raného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Gotické výtvarné umění
Základní charakteristika gotiky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotická kultura.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Katedrála Sv.Víta. Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
Všechny ročníky SŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií
Gotika 12 st. – 16 st..
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem
Gotika VY_32_INOVACE_ 03 Gotika.
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
České země ve středověku
PETR PARLÉŘ Mgr. Michaela Psíková.
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotický sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Gotika Kateřina Kuncová.
Gotická architektura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – gotika, druhy umění,
Umění a lidská tvořivost: Umění a lidská tvořivost: románský a gotický styl OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
PRAHA - historické jádro je největší městská památková rezervace vyhlášená v roce v roce 1992 zapsána na Seznam UNESCO jako první památka na území.
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_ 32_ INOVACE _04_10_gotická architektura
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Gotika Bolfíková Nikola.
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GOTIKA název gotika je podle Gótů
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
KUTNÁ HORA unikátně zachované a neporušené historické jádro města s chrámem sv. Barbory je zapsáno na seznamu UNESCO od r ve středověku byla druhé.
Gotika.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Gotika Východní kultura – dlouhou dobu jednotný styl (Byzantské umění) Západní kultura – neklid – stále hledá nová řešení Románský sloh nepřečkal 12. stol. – jeho kostely začaly vypadat těžkopádně. V severní Francii se zrodila nová myšlenka – princip gotického slohu:

Tím se stali masivní zdi mezi pilíři zbytečné. Architekti rozvinuli metodu zklenutí kostela pomocí zkřížení oblouků. A zjistili, že pilíře stačí k tomu aby nesly oblouky kleneb. Tím se stali masivní zdi mezi pilíři zbytečné. Místo nich se dala umístit velká okna. St. Chapelle, Upper Chapel - Paris, France. R. 1248.

Vznik Gotiky https://www.youtube.com/watch?v=sk4sRcU3K3M 5:35 – 10:25 - oblouky

Gotika Hanlivé označení – umění Gótů (Barbarů) Označení z 16.století (Vasari) – „barbarský sloh“ Až v 18.stol. uznána Gotika jako sloh i její kvality V 19.stol. Neogotika – gotické dekorace na nových stavbách (jinak stavebně konstruované)

Gotika / Neogotika Notre-Dame de Paris Kostel Jana A. Komenského

Důvody vzniku nové architektury ve Francii Navázuje na románské tradice stavitelství – zdokonalování technologií konstrukce stavby. Potřeba vytvořit z kostela symbol nadpozemského světa – odhmotnění stavby: potlačení zdi, princip vertikály.

Hlavní znaky Snažili se maximálně popřít hmotu. Snaha o scelení vnitřního prostru. Žebrová křížová klenba – ulehčení hmoty klenutí, svedení tlaku do více bodů – směrem k zemi. Opěrný systém (pilíř a oblouk) – vedl k vytvoření skeletonového systému – tlak rozdělen do 4 podpor - boční tlaky zachycují opěrné pilíře – odlehčení stěny – místo pro okna – působení světla.

Žebrová klenba https://www.youtube.com/watch?v=sk4sRcU3K3M 29:05 – 32:00

Vše směřuje k nerušenému pohybu vzhůru. Dekorativní prvky: Stavební – motivy oblouků a kružeb. Ornamentální – motivy rostlinné a živočišné. Stavba – otevřená kniha pro negramotné. Portál gotického chrámu se stal místem, kde se sochařské dílo stalo rovnocenným architektuře. Reliéfy tympanonů nabývaly větší výšky – více prostoru. Sochy začínají vyprávět příběh. Ikonografie a kompozice sochařské výzdoby – dogmatický pořádek (Poslední soud, trůnící panna Marie, rodokmen Krista, proroci a apoštolové.)

Sainte-Chapelle portály Paříž 1245/48

Tympanon s archivoltami - Poslední soud (r Tympanon s archivoltami - Poslední soud (r. 1210-15), portál příčné lodi v Chartes. Reliéfy ve snaze o dramatičtější popis Božího soudu jsou v pojetí plastičnosti pokročilejší.

Detail z pravého dolního okraje archivolty jižního portálu Detail z pravého dolního okraje archivolty jižního portálu. Dva odsouzení míří do pekla – lakomec jde i s penězi a vedle si zvíře na zádech odnáší krásku.

Portál severní příčné lodi katedrály v Chartres r.1194 E.H. Gombrich Příběh umění Portál severní příčné lodi katedrály v Chartres r.1194

Sochy lemující portály vyvolávají pocit lehkosti. Románské sochy – spíše sloupy Gotické sochy – vdechnutý život Postavy vyvolávají zdání, že se pohybují a že se na sebe dívají. Záhyby drapérie naznačují, že je pod ní tělo. Každý světec má atribut – lidé věděli o koho se jedná: Abrahám se synem Izákem, Mojžíš drží desky s desaterem,

Sochařství Gotický sochař postupuje v novém duchu – postavy odděluje gesty, postojem, vzhledem – krásou, každá osobitě důstojná.

Model gotické katedrály Vícelodní bazilika Dvouvěžové západní průčelí Příčná loď Vysoký chór s ochozem a věncem kaplí Západní průčelí má tři portály – nad nimi jsou galerie soch či okna (rosety – kruhová okna) Stavbu obklopuje systém opěrných oblouků, pilířů, fiál a chrličů.

Chrám svaté Barbory v Kutné Hoře

.  Chrám sv. Víta 

Opěrný systém https://www.youtube.com/watch?v=sk4sRcU3K3M 21:11 – 24:25

Fiála http://praha.idnes.cz/oprava-svatovitske-katedraly-dkz-/praha-zpravy.aspx?c=A130906_1973755_praha-zpravy_mav Štíhlý jehlan ukončený křížovou kytkou, umístěný zpravidla na vrcholech pilířů opěrného systému.   Fiály na chrámu svaté Barbory  v Kutné Hoře.

Katedrála v St.Denis První gotická katedrála (pohřebiště králů). 1132 – opat Suger – králův kancléř, popsal konstrukci i teologický význam jednotlivých prvků. 1140 – hotová západní loď s portálem - vytvoření rozlehlého a světelného prostoru. Systém žebrové klenby, opěrných pilířů a oblouků.

Koncem 12. století, s poznáním konstrukčních možností opěrného systému došlo k otevření zdí – dosazením obrovských oken. Došlo k semknutí bazilikálních prostorů v jeden celek.

Cathédrale Notre-Dame de Paris 1180 – poprvé důsledné uplatnění opěrného oblouku. Propojení chóru a lodi v jeden celek. Sjednocení vnitřního pětilodního prostoru. největší výška 32,5m. Svým pojetím působila jako vzor pro stavby ostatních katedrál.

Katedrála v Chartres Stavba ve které byly opuštěny románské přežitky. 1194 – okna zabírají celou plochu mezi pilíři až ke klenbě. Vrcholná gotika

Čechy a Morava Gotická architektura pronikala na naše území prostřednictvím cisterciáků po roce 1230. (Vliv Německé gotiky.) Okolo 1300 do Čech proniká francouzská gotika na popud panovníka Karla IV. Přestavba Pražského hradu dovršena stavbou katedrály sv. Víta.

Katedrála sv. Víta Budována od roku 1344 (předtím rotunda) fr.architektem Matyášem z Arassu. Ten vybudoval jen spodní část chóru s ochozem a věncem kaplí. Od r.1352 pokračuje Petr Parléř – dokončil vrchní část chóru. Parléř a jeho huť stavěli i jiné stavby – Karlův most, Mostecká věž, sv. Bartoloměj v Kolíně, Kaple sv. Kříže na Karlštejně

KATEDRÁLA SVATÉHO VÍTA https://www.youtube.com/watch?v=47-t73iXGDo 34:47 – 37:14

Kaple sv. Kříže na Karlštejně Snaha o uměleckou původnost – kaple kolem vysokého chóru Bohatost opěrného systému Klenba tvoří pravidelný vzorec navzájem prostupujících kosodelníků – síťová klenba

Blízko k Pařléřově dílu má kostel sv. Barbory v Kutné hoře http://www.kutna-hora.net/barbora.php/

Gotická okna ve VV http://www.zstgmivancice.cz/zaci/3-7_roc_gotika/foto002.html

Rosety ve VV https://cz.pinterest.com/pin/284289795200372138/

Zdroje http://pamatkyvkh.bloger.cz/_/Chram-svate-Barbory-prubeh-stavby https://cz.pinterest.com/pin/497084877591560363/ http://www.wikiwand.com/cs/%C4%8Ceskobratrsk%C3%BD_evangelick%C3%BD_chr%C3%A1m_Jana_Amose_Komensk%C3%A9ho http://slideplayer.cz/slide/2724523/ https://www.flickr.com/photos/35005631@N02/5930893861/in/photostream/ http://esteemfoundation.org/emdx/rail/canard/France2010/E28nov.php http://hosman.bigbloger.lidovky.cz/c/451154/Cesta-gotikou-III.html http://pamatkyvkh.bloger.cz/_/Chram-svate-Barbory-prubeh-stavby http://www.praguecityline.cz/prazske-pamatky/katedrala-svateho-vita-vaclava-a-vojtecha http://www.sacred-destinations.com/france/paris-st-denis