Práce s grafickým programem GIMP Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba 3D hranolu s vlastními fotografiemi Autor: Bc. Pavel Šiktanc
Co už umíme? Vrstvy Příkaz Nová vrstva Kanály Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Co už umíme? Vrstvy Do jedné vrstvy vkládáme zpravidla jeden grafický objekt Příkaz Nová vrstva Kanály Slouží pro ukládání výběrů Panel nástrojů – volby nástroje Výběry Přesun Mísení
Nové pojmy – prostředí GIMPu Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Nové pojmy – prostředí GIMPu Ukládání souboru v prostředí GIMP Nabídka Soubor – Uložit Formát (koncovka) souboru je XCF Filtry Mnoho rozšiřujících nástrojů pro zjednodušení práce Invertovat výběr To co nepatřilo do výběru je nyní vybráno a naopak
Postup práce – tvorba 3D hranolu: Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Postup práce – tvorba 3D hranolu: Pomocí programu Průzkumník zkopíruj vzorové fotografie do složky Obrázky Počítač – Skupiny$(\\s1)T: - !-Trida-9a nebo 9b-! - !-Ucitel-! Obrázky Desert, Hydrangeas a Chrysanthemum si zkopíruj do složky Dokumenty - Obrázky V programu GIMP vyber volbu Soubor – Otevřít jako vrstvy Přepni se do složky Obrázky (Pictures) Vyber všechny 3 soubory – stiskni klávesu CTRL a postupně vyber soubory Stiskni OK
Postup práce – tvorba 3D hranolu (pokračování): Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Postup práce – tvorba 3D hranolu (pokračování): V panelu nástrojů – Volby nástroje stiskneme ikonu Výběr Zaškrtneme zaoblené rohy, hodnota 20 Nakreslíme výběr podle vzoru Okraj obrázku vyplníme černou barvou Otočíme (invertujeme) výběr Záložka Vybrat – Invertovat Vybereme nástroj plechovka Nastavíme černou barvu popředí Typ vyplňování – barvou popředí Ovlivněná oblast – Celý výběr Klikneme plechovkou do výběru (okraj) Takto obarvíme všechny 3 obrázky Přepneme se do druhé vrstvy shora (pro lepší přehled vypneme horní vrstvu) Vyplníme černou barvou okraj druhé vrstvy Takto to uděláme i pro třetí vrstvu Zapneme všechny vrstvy (pomocí ikony oko) Zrušíme výběr Záložka Vybrat – volby Nic
Postup práce – tvorba 3D hranolu (dokončení): Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Postup práce – tvorba 3D hranolu (dokončení): Aplikujeme filtr Mapovat objekt Nabídka Filtry – Mapa – Mapovat objekt Vybereme mapovat na Hranol Zaškrtneme Průhledné pozadí Vypneme Zobrazit drátěnou kostru Zaškrtneme Náhled živě aktualizovat V záložce Orientace nastavíme hodnoty otočení: X na 30 Y na -40 Z na 10 V záložce Hranol nastavíme , jaké obrázky chceme mít na jednotlivých stranách Nastavíme: Vepředu, Nahoře a Napravo Potvrdíme OK Objeví se nová vrstva Mapování na kvádr Ostatní vrstvy vypneme Uložíme náš obrázek Nabídka Soubor – Uložit Uložíme do složky Obrázky (Pictures) pod názvem 3Dhranol
Hranol Prism Vrstvy Layers Mapovat objekt Mapped object Invertovat Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Hranol Prism Vrstvy Layers Mapovat objekt Mapped object Invertovat Invert
Vytvořte 3D hranol v programu GIMP2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Vytvořte 3D hranol v programu GIMP2 Na internetu vyhledejte a použijte fotografie na níže uvedené téma (vyberte si jedno z nich) Planety sluneční soustavy Největší města české republiky Nejnovější mobilní technologie (tablet, smartphone) Česká kuchyně Fotografie používejte pouze v souladu s těmito licencemi: Creative commons (např. Wikipedie)
Použité zdroje: Prostředí programu GIMP 2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Použité zdroje: Prostředí programu GIMP 2 Fotografie součástí MS Windows 7