NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLOŠTĚNCI – ŽIVOČICHOVÉ S PLOCHÝM TĚLEM
Advertisements

Živočichové rybníka Žahavci.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Žížala obecná Kroužkovec Máloštětinatec Opaskovec.
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Kmen: Kroužkovci.
Bezobratlí živočichové
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
KROUŽKOVCI - ZÁSTUPCI Rozdělení podle množství a umístění štětin
Kroužkovci Seznámit se s stavbou těla, pozorováním vyvodit znaky, které dokazují přizpůsobení se životu.
Mnohobuněční bezobratlí živočichové
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
ZOOLOGIE KMEN: KROUŽKOVCI
Rozmnožování žížal.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
MĚKKÝŠI Měkké tělo, které je (bývalo) chráněno vápenitou schránkou
PIJAVICE (hirudinea).
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KROUŽKOVCI.
Živočichové rybníka KROUŽKOVCI.
Kroužkovci. stejnoměrně článkované tělo (kroužky) na povrchu pokožka se štětinkami svaly (pohyb) výskyt: v zemi, sladká i slaná voda dělení: MNOHOŠTĚTINATCE.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Opakování učiva Mgr. Pavlína Marková
Škola:. Základní škola Kladruby
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
Kmen: Kroužkovci tělo ze stejných článků (kromě prvního a posledního)
POSLEDNÍ KMEN BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ
KROUŽKOVCI Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Kroužkovci.
Kroužkovci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 08 TEMA: Přírodopis 6 - Kroužkovci.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela VY_52_INOVACE_20_Přírodopis 6. ročník_Kroužkovci zástupci Téma: Kroužkovci zástupci CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 Měkkýši plži TEMA: Přírodopis.
2 třídy: 1. Opaskovci – Máloštětinatci(žížala, nítěnka) Pijavice(Pijavka, Chobotnatka) 2. mnohoštětinatci (Nereidka)
Žahavci – žahaví dravci
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název materiálu (téma): OPAKOVÁNÍ-PLOŠTĚNCI, HLÍSTI, KROUŽKOVCI
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
CLITELLATA 19. července 2013 VY_52_INOVACE_210218
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Kroužkovci Název školy
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3. 2. 4. 3. F 07 TEMA: Přírodopis 6 – Kroužkovci (žížaly, nitěnky) ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Anotace Kmen: Kroužkovci Tento materiál je určen pro žáky 6. ročníku, definuje hlavní znaky pavouků, popisuje a ukazuje zástupce řádu pavouků a jejich hlavní znaky

Kroužkovci (1) Třídy: Žížaly Nitěnky

Kroužkovci Kroužkovci jsou živočichové s červovitým tvarem těla. Žijí ve vlhké zemi, sladkých vodách i v moři. Někteří parazitují na tělech živočichů

Kmen : Kroužkovci podkmen : Opaskovci Třída: Řády: Máloštětinatci Nitěnky Žížaly Pijavice Chobotnatky Pijavky

Žížala obecná Žížala obecná dosahuje délky 20 až 25 cm, známy jsou i exempláře přes 30 cm. Žížala obecná byla zavlečena téměř do všech částí a obývá skoro celou Zeměkouli.

Hlavní znaky: stejnoměrně článkované tělo články (kroužky) odděleny přepážkami uvnitř těla na povrchu těla vyrůstají štětinky, které spolu s podélnou a okružní svalovinou pod pokožkou (kutikulou) umožňují pohyb při jemném promnutí tenké pokožky jsou zřetelně cítit redukované štětinky. Na přídi těla má hmatový prstík, který jí slouží k snazší orientaci.

Stavba těla žebříčkovitá nervová soustava je na břišní straně těla V pokožce má smyslové buňky, které vnímají množství dopadajícího světla – je světloplachá vylučovací soustava je v každém článku těla - začíná v jednom, ale ústí z těla až v následujícím článku cévní soustava je uzavřená – břišní a hřbetní céva je propojena v každém článku dýchají celým povrchem těla

Způsob života a potrava Potravou je pro ní zem obsahující organické látky, spadlé listí nebo drobní uhynulí živočichové. Vše si schovává ve svých spletitých chodbičkách. K neutralizaci, tedy vyrovnání pH, spolykané půdy má v jícnu vápenité žlázy. Svalnatý žaludek rozmělní potravu a její zbytky pak žížaly vynášejí na zemský povrch ve formě malých hromádek trusu, jehož hmotnost za pár let dosahuje až několika kilogramů

Rozmnožování žížal Žížala je hermafrodit (to znamená, že má samčí i samičí pohlavní orgány). K oplození však potřebuje sperma druhého jedince. Páří se na povrchu, při letních nocích. Žížala klade asi 20 vajíček která jsou obalena ve slizovém obalu, kokonu, který vydrží i extrémní situace. Většinou se však vylíhne jen jedna žížala.

Opasek Hlavním znakem je tzv. „opasek“ na přední části těla – vylučuje sliz, který umožňuje přenos spermií (samčích pohlavních buněk) a kolem snášených vajíček (samičí pohlavní buňky) vytváří pružný obal (kokon).

Regenerace Žížaly mají velkou regenerační schopnost. Když je nepřítel polapí, zůstane mu jen zadní část těla žížaly za opaskem (světlá, ztluštělá část v přední třetině těla, kde ústí četné žlázy). Opasek se nachází mezi 32. a 37. článkem. Konec těla žížale doroste. Pokud je ale přetržena přesně uprostřed, vždy zahyne. Žížaly mají úžasnou regenerační schopnost. Když je nepřítel polapí, zůstane mu jen zadní část těla žížaly za opaskem (světlá, ztluštělá část v přední třetině těla, kde ústí četné žlázy - na obrázcích přeháněna). Konec těla žížale doroste. Pokud je ale přetržena přesně uprostřed,vždy zahyne

Vnitřní stavba těla žížaly obecné Trávicí soustava – začíná ústním otvorem, končí řití Žížala se živí zbytky rostlin, které se při průchodu trávicí trubicí rozkládají a po vyloučení se podílí na tvorbě humusu. Dýchání – celým povrchem těla. Cévní soustava – tvořena dvěma cévami (břišní a hřbetní), v nichž koluje krev – je uzavřená. Vylučovací soustava – začíná nálevkou v jednom článku, v druhém článku ústí na povrch těla vývodným kanálkem.

Význam žížal Žížala je jako pomocník, kterým žádný zemědělec nepohrdne. Pracuje zdarma, živí se půdou a rostlinnými zbytky, pečlivě zpracovává půdu, zlepšuje dostupnost živin pro rostliny a podporuje růst rostlin. Žížala se stává obživou pro jiné živočichy, například kosy, drozdy, špačky..., Jsou potravou i ježků, jezevců, vlků nebo krtků, kteří stejně jako žížaly žijí pod zemí a taková pořádná svačinka o padesáti žížalkách jim přijde vhod.

Zápis do sešitu Kroužkovci - bezobratlí živočichové - jejich tělo je složeno ze stejnocenných článků (s výjimkou prvního a posledního)

Zápis do sešitu Stavba těla žížaly obecné - tělo je složeno z článků - opasek 1. podle jeho umístění lze zjistit, kde je přední část těla 2. má význam při rozmnožování - pohyb – svaly, štětinky, sliz - regenerace

Zápis do sešitu Význam žížal v přírodě - provzdušňují půdu rozkládají zbytky odumřelé organické hmoty (jsou rozkladači reducenty), které se po průchodu jejich trávicí soustavou stávají součástí humusu – podílí se tedy na zúrodňování půdy

Význam žížal v přírodě - provzdušňují půdu - rozkládají zbytky odumřelé organické hmoty (jsou reducenty), které se po průchodu jejich trávicí soustavou stávají součástí humusu – podílí se tedy na zúrodňování půdy

Rozmnožování žížaly obecné - obojetník, ale spermie si vyměňuje s jiným jedincem - opasek vytváří kokon, který je naplněn oplozenými vajíčky, a poté uložen do půdy - přímý vývin

Nitěnky Žije ve sladkých, organicky znečištěných nebo hnijících vodách, zavrtaná hlavou dolů do bahna. Koncem těla si přihání kyslík. Jejich tělo je 3 cm dlouhé. Žijí ve sladkých, organicky znečištěných nebo hnijících vodách. Jejich tělo je 3 cm dlouhé

Nitěnka obecná Její tělo je díky hemoglobinu zbarvené do červena. Žije zavrtaná hlavou v bahnitém dně silně znečištěných vod. Zadní konec těla, kterým dýchá, je volně vysunut do vodního sloupce. Může přežívat i v akváriích. V hojném počtu se vyskytuje zejména pod městskými stokami.

Způsob života Nitěnky se živí organickými zbytky a bakteriemi z bahna, jsou tedy z části konzumenti a z části rozkladači V přední části těla je několik článků spojeno v opasek, který je důležitý pro rozmnožování nitěnek. Pohybuje se pomocí drobných štětinek na článcích těla. je patrně nejvyužívanějším akvarijním krmivem V akváriích se používá jako krmivo pro většinu ryb (živé, mražené nebo sušené (Tubifex)).

Otázky k opakování Které smyslové buňky má žížala? Ve které části je opasek a k čemu slouží? Vysvětlete význam žížal pro zlepšení kvality půdy. Kde může akvarista nalovit ke krmení akvarijních rybek nitěnky?

Zdroje a citace Žížala obecná. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2011-11-03-]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Regenwurm1.jpg Žížala hnojní. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2011- 11-03]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Redwiggler1.jpg Nitěnka obecná foto. Www.jezirka.info [online]. 2011 [cit. 2011-11-03]. Dostupné z: http://www.jezirka.info/cms_fotogalerie/rubriky/velky/279.jpg Nitěnka obecná. Www.jezirka.info [online]. 2011 [cit. 2011-11-03]. Dostupné z: http://www.jezirka.info/rubriky/zivot-v-jezirku/hmyz/nitenkoviti/ Nitěnka obecná. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2011-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tubifex01.jpg Žížala obecná. Ezoo.cz [online]. 2011 [cit. 2010-10-06]. Dostupné z: http://www.ezoo.cz/zvire.php?zvire_id=200