5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání v České republice Konference ke kvalitě a uznávání neformálního vzdělávání 12. prosince 2007 Bratislava.
•Národní soustava kvalifikací (NSK) •Metodika naplňování NSK Legislativní prostředí pro nové přístupy k uznávání kvalifikací je dáno zákonem č. 179/2006.
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Národní soustava povolání a úloha Sektorových rad
Národní soustava kvalifikací Metodika naplňování NSK doplněné a upravené vydání Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Konference projektu KRUH
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro řešení nerovnováhy na trhu práce Proč jsme šli do NSK? Jaroslava Doležalová personální ředitelka Synthesia,
Národní soustava kvalifikací a její přínosy pro zaměstnavatele
Národní soustava kvalifikací a možnosti jejího využití Monika Pokorná MŠMT
Národní soustava kvalifikací (NSK). Co je to NSK? Národní soustava kvalifikací (NSK) je pružný a praktický nástroj, který nabízí vedle školní docházky.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro zaměstnavatele Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
EURES – vaše práce v Evropě
Národní soustava povolání. Národní soustava povolání  Popis světa práce v ČR: otevřená, veřejně dostupná databáze.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Národní soustava kvalifikací. N á rodn í soustava kvalifikac í –  Hlavní cíl: umožnit občanům,
Výsledky referenčního procesu NSP, NSK, EQF Pavel Hradecký.
Svaz průmyslu a dopravy ČR - zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty a dopravy ČR Svaz průmyslu Praha, Ing.
Střední škola potravinářská a služeb, Brno, Charbulova 106  Autorizace MMR pro dílčí kvalifikace vztahující se k povoláním: Kuchař (6 – ÚK 3) Číšník (2.
Národní soustava povolání (NSP) Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)  
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
1 Vzpomínky starého zbrojnoše Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Veřejná zakázka na realizaci projektu MPSV NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ ing. Jaromír Janoš, Trexima spol. s r.o. Zlín 2. Národní konference projektu NSK,
Analýza volných pracovních míst a sil Nabídka pracovních sil pro nedostatkové profese v Rakousku.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání Seminář k rekvalifikacím Monika Pokorná Martin Sycha.
2. BLOK Zákon o uznávání – nástroj propojení PV a DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ (NSK) Hlavní cíl Umožnit občanům, aby jim mohly být uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, jakou cestou.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Školy jako autorizované osoby.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Střední škola jako centrum celoživotního vzdělávání.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Zákon č. 179/2006 Sb. Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Praha, Sekce vzdělávání Zlata Houšková
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NSK Jednání k PK chůva na MPSV
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Setkání kariérových poradců
Volba povolání-ISTP 8.ročník VY_32_INOVACE_04.2/11
Transkript prezentace:

5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

Národní soustava povolání (NSP) Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)  

Důvody pro zavedení NSP Rostou požadavky na lidský kapitál a jeho kvalitu. Vzdělávací soustava není dostatečně přizpůsobena potřebám zaměstnavatelů. Současný systém financování škol není optimálně nastaven (preference kvantity před kvalitou). Máme nedostatek zaměstnanců v určitých profesích  ohrožení konkurenceschopnosti a podnikání zaměstnavatelů. Proto sázíme na cestu dalšího profesního vzdělávání, schopnou operativně řešit disproporce na trhu práce.

Národní soustava povolání představuje Aktuální katalog prací vytvořený zaměstnavateli a komunikační nástroj pro všechny aktéry trhu práce – jednotné zadání. Nástroj pro strategické řízení lidských zdrojů ve firmách.

Národní soustava povolání přináší Definici poptávky (informace pro Úřad práce ČR a agentury práce). Podrobné informace pro Národní soustavu kvalifikací a tvorbu kvalifikačních standardů odpovídajících požadavkům trhu práce. Inspiraci pro zefektivnění personální práce.

Základním prvkem jsou - kompetence Kompetenční model NSP Základním prvkem jsou - kompetence Kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností a postojů umožňující pracovní uplatnění a osobní rozvoj jednotlivce. Vlastnosti kompetencí: musí být sledovatelné musí být měřitelné / hodnotitelné musí být trénovatelné / přístupné změně a rozvoji

Příklady činností dle NSP POVOLÁNÍ TYPOVÁ POZICE Vedoucí pracovník výrobní a provozních dílčích celků velkých organizací Provozní ředitel Technický ředitel Výrobní ředitel Kouč x Lektor dalšího vzdělávání Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pedagog volného času Personalista specialista Specialita hodnocení a odměňování zaměstnanců Specialista náboru pracovních sil Specialista vzdělávání a rozvoje zaměstnanců Specialista pracovně právních vztahů

Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) zavedl Český statistický úřad podle § 19 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů účinnost od 1. ledna 2008 podle mezinárodní statistické klasifikace ekonomických činností Klasifikace CZ-NACE zohledňuje technologický rozvoj a strukturální změny hospodářství za posledních 15 let

Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) nahrazuje Odvětvovou klasifikaci ekonomických činností (OKEČ) je dobře srovnatelná s jinými mezinárodními klasifikacemi metodická část, systematická část, vysvětlivky ke klasifikaci i převodník stávající OKEČ na CZ-NACE více informací na internetových stránkách Českého statistického úřadu na www.czso.cz

Příklady činností dle CZ -NACE NÁZEV KÓD CZ-NACE Činnost vedení podniků 70.1 Poradenství v oblasti řízení 70.2 Činnosti agentur zprostředkujících zaměstnání 78.1 Ostatní poskytování lidských zdrojů 78.3 Administrativní a kancelářské činnosti 82.1 Postsekundární vzdělávání 85.4 Podpůrné činnosti ve vzdělávání 85.6

Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)   Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)

Národní soustava kvalifikací V Národní soustavě kvalifikací jsou informace o úplných profesních kvalifikacích (ÚPK) určení, kterého povolání se úplná kvalifikace týká, členění na dílčí kvalifikace profesních kvalifikacích (PK) název a číselné označení (kód) PK, určení, kterého povolání se PK týká, kvalifikační standard, včetně návazností na jiné kvalifikace, hodnotící standard dané PK, seznam navazujících PK pro získání kvalifikace úplné název příslušného autorizujícího orgánu, seznam autorizovaných osob údaj, zda zkouška probíhá před autorizovanou osobou nebo před zkušební komisí, počet členů komise pro danou PK

Kvalifikační a hodnotící standard PK Kvalifikační standard – co mám umět HS – obsáhlejší, odvozeny z KS HS Metodická část: Metodická doporučení, info. o hodnocení, Informace o počtu zkoušejících, Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, Požadavky na materiálně-technické zázemí, Doba přípravy na zkoušku a doba pro vykonání zkoušky, Výše úhrady za zkoušku, Autorizující orgán, Týká se povolání Zkouška není výběrová, ale čelíme stále většímu tlaku - u vyšších kvalifikací Ve škole je student hodnocen průběžně a v průběhu celého studia, tady to není možno, tak musí najednou ukázat, že umí všechny činnosti, co umět má Standardy by měly být východiskem i při tvorbě vzdělávacích programů Tyto standardy jsou pak schvalovány MŠMT, předtím musí být odsouhlaseny AO a MPSV, po schválení jsou zveřejněny na webu Hodnotící standard – jak to prokážu

Autorizace a autorizované osoby Autorizace - oprávnění fyzické nebo právnické osoby ověřovat způsobem vymezeným v příslušném hodnotícím standardu dosažení odborné způsobilosti fyzické osoby vymezené v příslušném kvalifikačním standardu PK Kompetence za provádění autorizace mají ministerstva dle věcné působnosti proces autorizace podléhá správnímu řádu - zahajuje se na základě písemné žádosti na udělení autorizace má žadatel právní nárok, splní-li všechny podmínky stanovené tímto zákonem pro udělení autorizace.

Národní soustava kvalifikací – most mezi světem práce a vzděláváním POŽADAVKY TRHU PRÁCE KVALIFIKACE POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ÚPLNÉ KVALIFIKACE Rámcové vzdělávací programy Školní vzdělávací programy Typové pozice Povolání Typové pozice DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PROFESNÍ KVALIFIKACE Typové pozice DÍLČÍ KVALIFIKACE Zkoušky DÍLČÍ KVALIFIKACE Kurzy, Rekvalifikace Praxe,…

Aktuální stav (2012) MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem   MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem Počet profesních kvalifikací v gesci 45 109 229 3 10 1 417 Počet autorizovaných osob 152 113 143 200 43 655 Počet autorizací PK 806 410 984 356 50 9 7 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047 912 1956 61793 397 2 67107

Evropský rámec kvalifikací (EQF) od roku 2008 v evropských zemích jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace. Každá PK má přiřazenu úroveň EQF cílem EQF je srozumitelnost a porovnatelnost kvalifikací úroveň EQF je velmi důležitým údajem při uplatnění člověka na evropském trhu práce

Evropský rámec kvalifikací (EQF) zprostředkovává zahraničním zaměstnavatelům informaci o tom, co uchazeč doopravdy umí úrovně EQF jsou popsány znalostmi, dovednostmi a kompetencemi zahrnuje údaje o jeho nejvyšším dosaženém vzdělání úroveň EQF si můžeme v průběhu života zvyšovat přiřazení kvalifikací k EQF zajišťuje Koordinační centrum EQF

Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací 1. úroveň = základní všeobecné znalosti 2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru 3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru 4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru 5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí 6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad 7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi 8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory

Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací 1. úroveň = základní všeobecné znalosti 2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru 3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru 4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru 5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí 6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad 7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi 8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory