Zdravotně–sociální vazby/komplexní pohled na zdraví obyvatelstva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Advertisements

Zdravotní stav populace ČR
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Koncepce péče o staré občany
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
V ZÁCNÁ ONEMOCNĚNÍ Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR generální ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
EVito systém aktivního zdraví Součást prevence a léčby civilizačních nemocí Ing. Filip Linhart, MBA, 13. listopadu 2014.
 celkové výdaje v poměru k HDP – v roce 2014 ČR 7,7 % HDP.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Definice, základní pojmy
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Nová Koncepce ekonomického zpravodajství resortu zdravotnictví Seminář: Rekonstrukce Národního zdravotnického informačního systému Markéta Bartůňková,
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Stárnutí populace v České republice, její dlouhodobé ekonomické důsledky a možnosti řešení Pracovní skupina při Výboru pro sociální politiku PS PČR.
Kateřina Janovská.  Populace stárne  Rodí se málo dětí  Staří lidé žijí déle  Muži umírají dřív  „ Musím déle pracovat“  „Nebude na důchody“  „Bude.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Náklady a přínosy léčby diabetu Tomáš Doležal Institut pro zdravotní ekonomiku a technology assessment
Ekonomické a sociální aspekty diabetu MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA 20. květen 2014.
KULATÝ STŮL k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Ing. Ondřej Mátl, MPA, MSc. koordinátor projektu Úřad vlády ČR 11. června 2007.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
EEIP, a.s. Praha, konference Kvalita - bezpečnost - efektivita
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
Správa sociálního zabezpečení
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
NDP aneb Národní akční plán
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Reforma psychiatrické péče
Hodnoty v péči o seniory
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Poptávka po zdravotní péči
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Stanislava Správková
Ekonomika českého zdravotnictví
Obor zdravotních služeb MZ
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Zdravotně–sociální vazby/komplexní pohled na zdraví obyvatelstva Budoucnost našeho zdravotnictví Prof. Ing. Michal Mejstřík, CSc. Říjen 2016

Analýza současného stavu Pohled na české zdravotnictví v rámci Evropské Unie – zdravotnické ukazatele Střední délka života: 1990 → 2014 – prodloužení střední délky života při narození o 7,4 roku = významné přiblížení se k evropskému průměru – ČR – 78,9 let; EU28 – 80,9 let (2014); lehce nadprůměrná střední délka života ve zdraví – ČR – 65/63,4 let (ženy/muži); EU28 – 61,8/61,4 let (2014). Střední délky života ve věku 65: lehce pod průměrem – ČR 19,8/16,1 let (ženy/muži); EU28 – 21,6/18,2 let (2014); střední délky života ve zdraví ve věku 65 – průměrné či lehce nadprůměrné hodnoty – ČR – 9,3/8,5 let (ženy/muži); EU28 – 8,6/8,6 let (2014). Průměrná spotřeba na osobu starší 15 let nadprůměrná – ČR – 11,5 l alkoholu; EU28 – 9,8 l (2013). Podíl jedinců ve věku 20 – 79 let trpících cukrovkou v rámci sledované populace nadprůměrný – ČR – 6,9 %; EU28 – 6 % (2013). Podíl dospělých jedinců trpících obezitou v rámci sledované populace nadprůměrný – ČR – 18,7 % (nárůst o 7 p.b. oproti roku 2000), EU28 – 15,4 % (2014). Výskyt rakoviny – v ČR ve srovnání s EU28 o 10% vyšší (2012). Celková úmrtnost na rakovinu – v ČR o 11,6 % nad evropským průměrem (2012). Úmrtnost v rámci ischemických srdečních chorob (např. akutní infarkt myokardu) – ČR nad průměrem – 302,5/454,7 na 100 000 obyvatel (ženy/muži); EU28 – 98,8/176,2 na 100 000 obyvatel (ženy/muži) (2013). Úmrtnost – mozková mrtvice – ČR mírně nad průměrem – 123,8/148,9 na 100 000 obyvatel (ženy/muži); EU28 – 82,3/95,8 na 100 000 obyvatel (ženy/muži) (2013). Zdroje dat:: Eurostat Statistics Database completed with data from OECD Health Statistics 2014; WHO Global Information System on Alcohol and Health; IDF (2013), Diabetes Atlas, 6th edition; International Agency for Research on Cancer (IARC), GLOBOCAN 2012 Silné stránky Kvalita péče přispívá k zvýšení zdravých roků života české populace Hrozby Hrozby spojené s civilizačními nemocemi (rakovina, diabetes, infarkt myokardu, obezita) Příležitosti Pokračující podpora Investice do Zdraví

Analýza současného stavu Pohled na české zdravotnictví v rámci Evropské Unie – ekonomické a provozní ukazatele Výdaje na zdravotnictví jako % z HDP pod průměrem EU – ČR – 7,5 %; EU28 – 8,7 % (2012). Z hlediska adekvátnosti zdravotních výdajů na hlavu je ČR v porovnání s jinými státy světa průměrná (2010). Ve struktuře financování zdravotnictví dominuje zdravotní pojištění; soukromé prostředky využívány podprůměrně – ČR – 15 %; EU28 – 21 % (2012), ale 2015 v ČR zrušeny regulační poplatky. Průměrné výdaje na zdravotnictví na 1 obyvatele jsou v EU28 ve srovnání s ČR o 41 % vyšší – ČR – 1 560 EUR PPP; EU28 – 2 193 EUR PPP (2012). Podíl soukromých výdajů na zdravotní péči na celkových peněžních výdajích domácnosti dosahuje 2,28% (EU28 – 2,89 %) (2012) – podprůměrná výše podílu soukromých výdajů domácností na zdravotní péči potvrzuje nízké procento soukromých výdajů na celkové zdravotní péči. Nejvyšší výdaje vynakládány na lůžkovou a ambulantní péči – ČR – 66 % z celkových výdajů na zdravotnictví, EU23 – 62 % = rozložení výdajů ve zdravotnictví obdobné, pouze v případě ambulantní péče se jedná o nadprůměr na úkor dlouhodobé péče (ČR – 4 %; EU23 – 10 %)(2012). Nejvyšší podíl na soukromých výdajích výdaje za léky (51%), léčebnou (lůžkovou a ambulantní) péči (21%) a zubní péči (16%) (EU21 – 42 %/29 %/16 %) (2012) = podprůměrný příspěvek na léčebnou péči. Výdaje na léky v dosáhly 313 EUR PPP, což představuje téměř 90% průměru EU25. Cca 80% výdajů na léky představovaly výdaje na léky na předpis. Výdaje na léky vyjádřené jako podíl na HDP dosáhly úrovně 1,6 %, což bylo mírně nad průměrem EU25 (1,5 %) (2012). Počet praktikujících lékařů na 1 000 obyvatel – ČR – 3,7; EU28 – 3,4 (2012) Počet návštěv u lékaře na 1 obyvatele za rok – ČR – 11,1; EU28 – 6,6 (2012) Odhadovaný počet návštěv na 1 lékaře za rok – ČR – 3 020; EU24 – 1 958 (2012) Počet lůžek v nemocnicích na 1 000 obyvatel – ČR – 6,7; EU28 – 6,3 (2012) – struktura lůžek v nemocnici relativně odpovídá evropskému průměru. Průměrné délka pobytu v nemocnici (všechny příčiny) – ČR – 9,5 dne; EU28 – 9,6 dne (2012) Zdroje dat:: OECD Health Statistics 2014; Eurostat Statistics Database; WHO European Health for All Database, Data gapminder.org Silné stránky Dostatečný počet praktikujících lékařů (problém struktury) Dostatečný počet lůžek (problém struktury) Slabé stránky Nízký podíl soukromých výdajů na zdravotnictví Nadprůměrný počet návštěv u lékaře přepočteno na obyvatele Nadprůměrná doba strávená pobytem v nemocnici Hrozby Hrozby spojené s vysokou závislostí na příjmech z veřejného zdravotního pojištění jako dominantním financujícím prvkem (stárnutí populace) Příležitosti Potenciál zvýšení podílu soukromých výdajů (návrat k regulačním poplatkům, soukromé připojištění či jinak). Zefektivnění počtu návštěv u lékaře

Zvýšení počtu zdravých roků života - Investice do zdraví Cílový stav Zvýšení počtu zdravých roků života - Investice do zdraví → Všeobecným cílem českého zdravotnictví by mělo být zvýšení počtu zdravých roků života české populace na základě Investic do zdraví = Úspora Přímých nákladů zdravotnictví (léky, ambulantní péče, hospitalizace apod.) Nepřímých nákladů (zkrácení očekávané délky života/předčasné úmrtí, ztráta produktivity, pracovní neschopnost, invalidita a předčasný odchod do důchodu = z pohledu ekonomiky státu pokles HDP, pokles výběru příslušných daní, výplata invalidních důchodů, nemocenských dávek, sociálních dávek apod.) Dalších nehmotných/subjektivních nákladů (bolest apod.) 4 základní teze Investic do zdraví v ČR: Investice do zdraví a do aktivního života mají smysl, protože zvyšují kvalitu a zdravou délku života. Civilizační choroby jsou na vzestupu a vytvářejí vzrůstající zátěž na zdravotní systém; pokud se civilizační choroby nepodchytí včas, zhoršují kvalitu života významné části společnosti. Investice do zdraví není jen o medikaci či hospitalizaci, ale o pohybu člověka v celém zdravotním systému. Aby investice do zdraví byly efektivní, je potřeba produktivní, inovativní a efektivní zdravotnictví. Prodloužení délky zdravého života však vyžaduje vizi, koncepci, plán a preferenci dlouhodobějšího komplexního pohledu před krátkodobým „látáním děr“ v systému. Bohužel české zdravotnictví se topí v operativě. Všeobecným cílem českého zdravotnictví by mělo být zvýšení zdravých roků života české populace. Akční plán Evropské komise v oblasti Evropského inovačního partnerství si klade za cíl zvýšit do roku 2020 délku života občanů EU prožitou ve zdraví o 2 roky. Nutnou podmínkou dlouhodobá vize a priority, stabilní, alespoň střednědobý finanční výhled a kvalitní komunikace s dotčenými subjekty a důvěryhodnost.

Pilíře a možná opatření Kroky k řešení Pilíře a možná opatření Prevence a včasná detekce - primární preventivní opatření zaměřená na celou populaci + sekundární preventivní opatření zaměřená na rizikové skupiny populace. Preventivní opatření mohou výrazně přispět k prodloužení délky kvalitního života populace, nicméně v řadě případů nemusí být ekonomicky nezbytně výhodná. Před jejich implementací do praxe je tedy vždy vhodné provést posouzení jejich nákladů na zdravotní (popřípadě sociální) systém a jejich přínosů (HTA). Pro výběr nejefektivnějších preventivních opatření je třeba hodnotit minimálně 2 dimenze těchto opatření: klinicky odvratitelnou zátěž vyjádřenou počtem ušetřených QALY (quality adjusted life years - roky života při perfektním zdravotním stavu) a nákladovou efektivitu vyjádřenou v peněžních jednotkách za QALY. Léčba a péče Včasná a adekvátní léčba může v řadě případů pomoci nejen dosáhnout výše uvedených cílů u konkrétního pacienta, ale i uspořit prostředky ve zdravotním a sociálním systému za podmínky, že je pacient včas diagnostikován, dodržuje léčebný postup a je aplikována léčba, která je u daného pacienta ekonomicky efektivní a z hlediska medicíny a jeho zdravotního stavu adekvátní. Opatření implementovaná v zahraničí zvyšující 1) efektivitu léčby obecně = využívání moderních IT řešení ve zdravotnictví (e-health); 2) efektivitu léčby chronických onemocnění = integrovaný management chronických onemocnění. Aktivní a nezávislý život. Opatření, která ze své větší části směřují mimo oblast resortu zdravotnictví: rehabilitace a následná péče; domácí péče; sociální péče (příspěvky, invalidní důchody a dostupnost sociálních služeb a jejich rozsah a kvalita); aktivní politika zaměstnanosti ve vztahu k invalidům a osobám s chronickým onemocněním, ale i k osobám po úrazu, se změněnou pracovní schopností atd.; opatření na úrovni obcí – školství, veřejný prostor; životní prostředí. + Opatření optimalizační ke zlepšení finanční udržitelnosti zdravotnictví - tato opatření mají pouze nepřímou vazbu na prodloužení délky kvalitního života české populace, cílí na úspory s předpokladem, že uspořené prostředky bude možné v rámci zdravotního systému využít produktivněji - benchmarking kvality a dostupnosti zdravotnických služeb a služeb sociálních; cenová regulace zdravotnických prostředků; benchmarking výdajů nemocnic a dalších zdravotnických zařízení a jejich vybavení; mapování nemovitostí veřejných zdravotnických zařízení a nákladů na jejich provoz; monitoring efektivního vytížení zdravotnické techniky; nadstandardy ve zdravotnictví a služby pacientům. K dosažení cíle je třeba realizovat opatření v rámci pilířů: prevence a včasná detekce, léčba a péče, aktivní a nezávislý život. Co dělat dále: Prosazovat téma dlouhodobé koncepce zdravotnictví jako nástroje na politické a rozhodovací úrovni. Sbírat a sdílet příklady dobré praxe ze zahraničí i ČR v oblasti opatření přispívajících k dlouhodobé udržitelnosti zdravotnictví. Posílit roli evidence-based policy ve zdravotnictví prostřednictvím rozvoje nástrojů jako je HTA, RIA na připravovanou legislativu apod. Aktivně komunikovat s odbornou i laickou veřejností, že opatření nutná ke stabilizaci zdravotnictví nelze redukovat na „poplatkovou bitvu“.