Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu
Advertisements

Trénink v tyčích Úvod Cílem závodního lyžování je co nejrychlejší projetí vytyčené trati, díky optimálně zvolené linii. Nejdůležitější předpoklady pro.
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2011
FÁZE OBLOUKU.
MECHANICKÁ PRÁCE A ENERGIE
Metodický dopis 2010 © 2010 Metodická komise OSÚ-ZL
ROVNOMĚRNÝ POHYB.
Hybnost, Těžiště, Moment sil, Moment hybnosti, Srážky
JÍZDA V BOULÍCH.
ALPSKÉ LYŽOVÁNÍ.
SKIKROS. CO TO JE Skikros je poměrně mladá disciplína akrobatického lyžování, při níž několik lyžařů zároveň sjíždí trať s umělými překážkami vytýčenou.
VYBAVENÍ PRO BĚH NA LYŽÍCH
TOČIVÉ DISCIPLÍNY 2.
CARVING.
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
RYCHLOSTNÍ DISCIPLÍNY 2
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2014
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
LYŽAŘSKÝ VÝCVIKOVÝ KURZ
Lyžařská výzbroj Výběr lyží Jak jsem schopný lyžař ? - začátečník
Tato prezentace byla vytvořena
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
ŽENSKÉ BĚŽECKÉ DISCIPLÍNY. ROZDĚLENÍ Ženy jezdí stejně jako muži klasicky a volnou technikou Délky tratí jsou poněkud kratší než u mužů Ženy mají vypsány.
RYCHLOSTNÍ DISCIPLÍNY
TOČIVÉ DISCIPLÍNY.
Tato prezentace byla vytvořena
ALPSKÁ KOMBINACE.
Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
HISTORIE LYŽOVÁNÍ.
Mechanika I. Rovnoměrný pohyb po kružnici VY_32_INOVACE_10-10.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Techniky běžeckého a sjezdového lyžování
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu Nápravná cvičení pro odstraňování chyb v technice Jan Fiedler.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
MEZINÁRODNÍ LYŽAŘSKÁ FEDERACE francouzsky Fédération Internationale de Ski jje hlavní mezinárodní organizace lyžařských sportů, bbyla založena během.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_TĚLESNÁ VÝCHOVA _1.ZIMNÍ SPORTY TEMA: ZIMNÍ SPORTY ČÍSLO PROJEKTU:
Instruktor lyžování Metodická komise ÚZL SL ČR © 2008 jen pro vnitřní potřebu.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_15_Vědomostní soutěž TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA.
Lyžování jako sport. Lyže vs. SNOWBOARD Lyžování je zimní sport spočívající v pohybu člověka vlastní silou po sněhu pomocí lyží, páru dlouhých úzkých.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Výuka lyžování a snowboardingu V OSÚ ZL SL ČR
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
ZÁKLADY EXCENTRICKÉ PRÁCE
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor sjezdového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Základy biomechaniky sjíždění a zatáčení
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Autoři: Tapani Keränen, Sima Intalainen,
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Instruktor lyžování praktikant jen pro vnitřní potřebu
Základy biomechaniky běh na lyžích
Vážení sportovní přátelé, zejména pak příznivci sjezdového lyžování
Test lyžařských dovedností
TYPY SVALOVÉ KONTROLY V ELITNÍM ALPSKÉM LYŽOVÁNÍ
VÝZNAM SVALOVÉ PEVNOSTI TRUPU PRO STABILITU DOLNÍCH KONČETIN
Metodický dopis běhu na lyžích pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
Geometrie řízení a uložení kol.
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing

Předpoklad: Nová tendence v alpském závodním lyžování Závodníci nejvyšší úrovně - v roce 2000 Nejlepší závodníci – v roce 2010 - co nejvíce řezané oblouky - hra carvingu a driftování (minimalizace smýkání) - rovnoměrné vyvíjení tlaku/ - krátký a velký tlak na hrany/ poměr vnější-vnitřní 60%/40% poměr vnější-vnitřní 90%/10% - konstantní, souměrný oblouk zatáčení - „těsný“ rádius oblouků, kolem tyče („z oblouku do oblouku přímý přechod mezi oblouky carvujeme“) („krátké točení – přímý výjezd“) Poznámka: Po roce 2013 se technika a linie jízdy v obřím slalomu přizpůsobila změně parametrů lyží (radius 35m muži a 30m ženy). A opět se charakteristika jízdy v oblouku přiblížila jízdě jako pro závodníky z roku 2000.

Postup měření Měření s 3D kinematickým a kinetickým systémem - obří slalom s dvěma rozdílnými stavbami tratě (26/12m a 26/10m) - preparace svahu na úrovni standartu SP, sklon svahu 27,5° Subjekt - jeden závodník světové top třídy

3D rekonstrukce

Struktura fází oblouku COM-Line (dráha těžiště) x Ski–Line dráha lyží Transition = fáze přechodu mezi oblouky Direction Change = fáze změny směru

Struktura fází oblouku Fáze 1 – zahájení Fáze 2 – změna směru I Struktura fází oblouku Fáze 1 – zahájení Fáze 2 – změna směru I. Fáze 3 - změna směru II. Fáze 4 – zakončení

Dráha těžiště na obou tratích při rychlejších (červeně) a pomalejších (modře) pokusech

Rozdíly mezi rychlejšími a pomalejšími pokusy (v čase)

Úhel smyku (směr lyží ke směru jízdy) ve vztahu k výkonu na trati 26/12m ve fázích oblouku u rychlejších a pomalejších pokusů

Úhel smyku ve vztahu ke ztrátám energie ve fázích oblouku na trati 26/12m červená – úhel smyku zelená – ztráta energie v rychlejších jízdách

Totéž v rychlejších a pomalejších (modře) jízdách

Poloměr dráhy těžiště ve vztahu k výkonu na trati 25/12m v rychlejších a pomalejších pokusech

Poloměr dráhy těžiště ve vztahu k výkonu na trati 25/12m v rychlejších a pomalejších pokusech úhel přejezdu úhel hranění předo-zadní pozice v postoji

Poloměr dráhy těžiště (modrá) v poměru k rychlosti (zelená) na trati 26/12m v pomalých jízdách

Závěr: Nejkratší dráha = nejlepší výkon Závěr: Nejkratší dráha = nejlepší výkon? NE Důležité je načasování a umístění linie jízdy (volba stopy)!

Rychlá jízda v branách: včasnější zahájení (pozice x, y) trpělivé klouzání vpřed (smýkáním – driftováním) ostrá změna směru pohybu těžiště včasnější ukončení oblouku (pozice x, y) větší část oblouku před spádnicí delší a přímější přechod mezi oblouky Metodologické závěry pro praxi: hlavní zaměření na technicko-taktický trénink intuitivního předvídání časoprostorových mechanismů na trati. Trénujte načasování a umístění dráhy, což je důležité pro hledání kompromisu mezi získáváním a ztrácením rychlosti. Poznámka: Výzkum byl prováděn v roce 2010 na lyžích pro obří slalom s poloměrem (muži 27m a ženy 23m), proto bylo v některých obloucích rychlejší, když lyžař v první fázi vedení driftuje a průjezd kolem brány je kratší a „těsnější“. Po roce 2013 se obří slalom jezdí na lyžích s poloměrem muži 35m a ženy 30m, technika a linie jízdy v oblouku se přizpůsobila změně parametrů lyží a převládá čisté vedení lyží bez driftování a linie jízdy je „kulatější“ . Stále však pro rychlou jízdu platí nadjetí bran a včasné ukončení oblouku po průjezdu kolem brány.

Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing

Podle přednášky z ICSS 2010 zpracoval: Petr Jireš, Radim Jireš