Antonín Sova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká literatura na přelomu 19. a 20. století
Advertisements

pohlednice Krušné hory, České středohoří
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Je to také Antonín, co vám dříve vozil kmín a přeje příjemný zážitek
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
krásný rok, kdy jsme dovršili naši lásku sňatkem.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Integrita bezúhonnost
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
¨-4-.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
JÁ SVOU VÍRU 1) V HORKU STÍNEM, V NOCI ÚTOČIŠTĚM MÝM, SILNÝM ŽÁREM
Pro Lucku kterou z celého srdce miluji!
ABECEDA ŽIVOTA Ruční posun.
P r o milovanou Autor Hanis.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VYSNILA JSEM SI TĚ DREAMED YOU ANASTACIA.
…je to čarodějka, …je to čarodějka, která navrací život a snívá na křídlech andělů. která navrací život a snívá na křídlech andělů. …je živá, …je živá,
1. Jak zdlouhavě se vlekly dny a obzor zdál se nekonečný, jen zdálky bylo slýchat hlas, jenž únavou se sotva třás. Ó, myslete na Kanaán, kdo jste cestou.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VÁNOČNÍ TAJEMSTVÍ Zpívá Hana Zagorová a Petr Rezek.
Když víru máš. Noc je v modlitbách, strach, že nás nebe neslyší. V srdcích píseň nadějí, tak plynul život náš. Už necítíme strach i když je nouze nejvyšší,
Česká moderna Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1. Za krásné, jasné noci | se snesla na ten svět | ta krásná nebes píseň, | již andělský pěl ret: | „Buď pokoj lidem země | a zalíbení v nich!“ | Zní poselství.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
A je ALEJ t ř ešní z jara, alej bílá jako pára.
Život není procházka růžovou zahradou… A jen těžko si ho takový můžeme udělat… Ale proč by taková nemohla být prezentace?
Píseň: Anne Murray - Mě potřebuješ.
IMPRESIONISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
CHARLES BAUDELAIRE: ZDECHLINA (MRŠINA)
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
 * 19.září 1881 (Mladá Boleslav)  Inspirace na pouti  Maturita – 1899  1901 – báňská akademie v Příbrami, 1905 – malířství  Život v Brně – karikatury.
Láska za hrob….
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Česká moderna - výklad (9. roč.)
ZVONY ZVONÍ JEN CHVÍLI Zvony zvoní jen chvíli.
Tma se ztrácí Tma se ztrácí, svítání je blíž, Sen s červánky mizí v dálavách, Se svítáním probouzí se tony nacházíš, Novou písní den naladíš. R: Píseň.
Karel Toman Anarchistický buřič.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
1. I hvězdy a slunce | a celičká zem | ctí dobrého Tvůrce | svým chvalozpěvem. | Že vzbuzuje bázeň | svou velebností? | Sám vnuká i bázeň | svou laskavostí.
Hendiadys - z řečtiny : „ hen dia dyoin“ = jedno dvěma - patří mezi nejčastější básnické figury latinské poezie - dvěma souřadně spojenými slovy, z nichž.
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
1. Radostně uctíváme, Bože, jenž jsi lásky Pán, jako květ se otvíráme tobě, kterýs blízko nám.Rozptyl mraky hříchu, smutku, pochyb tmy nás pozbavuj. Dárce.
ANTONÍN SOVA - DÍLO. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_31_Protiklady,
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Písňové texty v literatuře OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
P r o milovanou Autor Hanis.
AUTOR: Kateřina Křížová
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Píseň: Anne Murray - Mě potřebuješ.
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Kamarád František mi včera napsal: „Buď hlavně zdráv a dělej pro to všechno. Vycházky do lesíka jsou důležité!“ Moje mládí, kam jsi prchlo ??? do dáli???
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Štěstí tomu, kdo ho nemá. Lásku tomu, kdo je sám
NOC JE V MODLITBÁCH, STRACH, ŽE NÁS NEBE NESLYŠÍ
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Pozdrav z Ořešína.
ZVONY ZVONÍ JEN CHVÍLI Zvony zvoní jen chvíli.
Transkript prezentace:

Antonín Sova

ze života symbolista – v jeho díle se objevují i jiné směry – realismus, dekadence choroba míchy – většinu života upoután na vozík Rodák z Pacova Ředitelem pražské městské knihovny cestoval krásná poezie Rodák z Pacova – jeho rodný dům –dnes knihovna

psal lyriku přírodní – téma vod, rybníků, lesů Z mého kraje Květy intimních nálad milostná – sbírka Ještě jednou se tam vrátíme báseň Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy společenská – Údolí nového království Dobrodružství odvahy

Mrtvé mládí Na starém pianě, v kovových strunách spících, jak z rozvlnění harf jsem slyšel rytmů spád, jenž slznou rosou tonů mdlých a žalujících se věšel na strun jemně vibrující____________. V mé duši myšlénka jak těžká vůně vstala, a píseň, v mládí svém již slýchával jsem pět, do tváří dýchla mi a za ruku mě jala a ztichlých do zahrad mě vedla zašlých _________. Hrou třpytných konstelací se nebes krása stkvěla, do času ztichlých vod z ní kapal hvězdný čar, kde v rakvi skleněné, jak světic mrtvá______, mé mládí ležalo v rubáši zhaslých jar. let těla drát Tajemné dálky

Otokar Březina

1868 v Počátcích vlastním jménem Václav Jebavý celý život působil jako učitel (Jinošov) jeho náhrobek vytvořil Fr. Bílek pod názvem Tvůrce a jeho sestra bolest školu bral jako řeholi: „Kdybych se tak zbavil té barbarské školy.“

jeho láskou byla Anna Pammrová jejich láska se ale nikdy neuskutečnila „Jenom neuskutečnitelná láska je nezranitelná.“ „Běžný život vede ke zevšednění.“ A. Pammrová – román Antieva na počátku 90. let 20.st. založena společnost Anny Pammrové – člen i V. Havel

poezie pesimistická, zašifrovaná, plná mysticismu „Ano, je to šílenství metafor.“ „Hlupáci a šosáci mě budou napadat, protože hlupákům a šosákům je k smíchu to, čemu nerozumí.“ většina sbírek nenašla pochopení svými sbírkami se snažil najít cestu k lidem

Tajemné dálky – báseň Moje matka sbírky Tajemné dálky – báseň Moje matka Svítání na západě Větry od pólů Stavitelé chrámů Ruce

Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy? Když ona přišla na můj sad, vše právě odkvétalo. Tak nevrle a tulácky v obzoru slunce_________. Ó, proč tak pozdě? řek jsem k ní. Poslední slunce na sítí, zvony mi v mlhách umlkly, jsou ptáci v travách______, mé louky teskní vůní mdlou a vody sešeřeny ________ a přes přívozy stíny jdou a všecko planou je už hrou. Že do daleka odplout chci kams na zelené ostrovy a zdvihám vlajky na stožár a bílé plachty,_______. Vás tenkrát z jara čekal jsem... V obzoru modrý zvučel______. Já napjal struny z paprsků, by echem chyt se v nich váš hlas. ukrytí jas lanoví spalo jsou

žila vlasy uděšena zanechat pomoří hlasy Nuž rcete, kde jste tenkrát byla? A pod jakými zeměpásy? Nuž, rcete, čí jste jaro______? Kdo vám tak zcuchal tmavé__________? Kde horké noci zpívaly vám v okna otevřená? Má duše marně toužila tím tichem_______. A teď! kdy nevzpomněl jsem snad, vše se tu chystám___________, na plavbu bych se vydal rád, proč jdete vadnout na můj sad? Pro vás tu slunce nehoří a nevýskají pohoří. Nám nikde louky nevoní, zpěv nezní v našem__________, chci odplout sám a poslouchám podzimu pohádkové_________, jdu hledat Nové království. Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy? žila vlasy uděšena zanechat pomoří hlasy Ještě jednou se vrátíme

citace SOVA, A.: Ještě jednou se vrátíme. Praha: Aventinum, 1926