Distribuce VY_32_INOVACE_44_883 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Distribuce VY_32_INOVACE_44_883 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 44 Anotace Prezentace žákům vysvětluje fungování distribučních cest s jejich výhodami i nevýhodami. Úkolem žáků bude vymyslet nejdelší a nejkratší vhodnou distribuční cestu pro dva výrobky. Klíčová slova Distribuce, distribuční cesty, články, mezičlánky, výhody a nevýhody Předmět Marketing Autor, spoluautor Mgr. Jitka Vavřincová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Potřebné pomůcky PC, dataprojektor. Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Distribuce 2
ZNAMENAJÍ SPOJENÍ MEZI VÝROBCEM A SPOTŘEBITELEM STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje DISTRIBUČNÍ CESTY ZNAMENAJÍ SPOJENÍ MEZI VÝROBCEM A SPOTŘEBITELEM Druhy: Přímá Nepřímá 3
Distribuční cesta přímá STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Distribuční cesta přímá VÝROBCE SPOTŘEBITEL 4
Přímý kontakt a komunikace se spotřebitelem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výhody: Přímý kontakt a komunikace se spotřebitelem Zpětná vazba a citlivý přístup k zákazníkovi Nižší distribuční náklady 5
Nutnost navázání mnoha kontaktů s velkým počtem partnerů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nevýhody: Nutnost navázání mnoha kontaktů s velkým počtem partnerů Obtíže při prezentaci výrobků Neekonomičnost dodávek 6
b) Distribuční cesta nepřímá STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje b) Distribuční cesta nepřímá VÝROBCE DISTRIBUČNÍ SPOTŘEBITEL ČLÁNEK 7
Distribuční mezičlánky představují síť STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Distribuční mezičlánky představují síť subjektů, jejichž prostřednictvím se zboží přemisťuje od výrobce ke spotřebiteli. 8
Funkce distribučních mezičlánků STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Funkce distribučních mezičlánků Tlumit rozdílný časový rytmus mezi dobou výroby a dobou spotřeby Tlumit prostorovou odloučenost výrobců a spotřebitelů Tlumit různorodost výrobního a spotřebitelského sortimentu 9
TYPY DISTRIBUČNÍCH MEZIČLÁNKŮ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje TYPY DISTRIBUČNÍCH MEZIČLÁNKŮ Prostředníci – přemisťované zboží kupují a znovu ho prodávají Zprostředkovatelé – vyhledávají kontakty mezi výrobcem a spotřebitelem, prodávané zboží se nestává jejich majetkem Podpůrné distribuční mezičlánky – usnadňuje směnu zboží, nestávají se jeho majitelem (banky, dopravci, reklamní agentury) 10
Využití zkušeností a kontaktů distribučních mezičlánků STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výhody: Přenechání částí prodejních úkonů distribučním mezičlánků, a tím snížení objemu prací u výrobce Využití zkušeností a kontaktů distribučních mezičlánků Prodej zboží účinnějším zdrojů Nižší potřeba finančních zdrojů 11
Ztráta kontroly výrobce nad zbožím STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nevýhody: Ztráta kontroly výrobce nad zbožím Problematika získávání zpětných informací z trhu Nutnost periodické motivace distribučních článků Závislost na marketingové strategie mezičlánků Nebezpečí značné kupní síly mezičlánků, a tím i požadavek výrazných slev 6. Riziko neplateb od mezičlánků 7. Zvýšení distribučních nákladů 12
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Vymyslete nejdelší a nejkratší možnou distribuční cestu pro: a) žvýkačky b) automobil
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje KOZLER, Josef; MATĚJKA, Jan. Ekonomika, management, marketing v kostce pro střední školy. Praha 4: Fragment, 1998, ISBN 80-7200253-8.