ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Advertisements

Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Výukové strategie a organizace výuky
Environmentální výchova a
Historie školy Původně zde byla v roce 1976 otevřena Zvláštní škola internátní v nově otevřených prostorách Na Vizině 28 ve Slezské Ostravě. V současné.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Řídící struktury, malé a velké organizace
1 Roman Kučera – VŠB – TUO Radka Najmanová - OU Michael Rada – VŠP Jiří Bolgáč – SLU 2.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Západočeská univerzita v Plzni
Didaktika přírodopisu 2
Vyučovací formy-výuka v bloku
Pedagogická komunikace
Prostředí primární školy
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika 2 Teorie vyučování (didaktika) 2015 Hana Filová, katedra prim. pedagogiky PdF MU.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
na Slovanském gymnáziu
Význam J.A. Komenského 5.část
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Organizační formy výuky
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Bezpečnost práce zážitkovou pedagogikou
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kurikulum: obsah školní edukace
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ

VYSVĚTLENÍ POJMU OF = způsob uspořádání vyučovacího procesu, jeho složek (učitel, žáci, učivo), organizovaná činnost učitele a žáků Možnosti organizace vyučovacího procesu: 3 hlediska hledisko způsobu řízení činnosti žáků hledisko časové hledisko prostorové organizace

Hledisko způsobu řízení žáků frontální vyučování (hromadné) individuální forma vyučování skupinové vyučování individualizované vyučování frontální (hromadné) vyučování individuální forma vyučování skupinové vyučování individualizované vyučování

Frontální (hromadné) vyučování nejčastější způsob organizace vyučovacího procesu ve škole učitel řídí, usměrňuje, kontroluje všechny aktivity, řídí žáky současně žáci ve stejnou dobu plní stejné úkoly, konají stejnou činnost zakladatel této formy: J. A. Komenský

Individuální forma vyučování pedagog pracuje s jednotlivcem nebo s malou skupinou žáků – osobní přístup příprava na olympiády, doučování, konzultace, HHN, autoškola, ZUŠ, jazykové vzdělávání forma typická pro starověk a středověk

Skupinové vyučování skupiny homogenní ( žáci stejné výkonnosti, stejných schopností) či heterogenní (žáci různé výkonnosti) počet žáků: většinou 4 - 5 úkoly stejné či rozdílné vzájemná spolupráce žáků ve skupině, komunikace, pomoc, podpora, aktivní hledání řešení, spoluodpovědnost za vyřešení úkolu

Individualizované vyučování při frontální či skupinovém vyučování se učitel věnuje určitému žáku individuálně zadaný úkol či několik úkolů, určité téma – žáci pracují samostatně, svým tempem, sami si volí určitý úkol, způsob zpracování – učitel je neřídí bezprostředně

Hledisko časové základní časová jednotka = vyučovací hodina (45 minut) dvě vyučovací hodiny sdružené v jeden celek: např. VV, TV epochy, bloky (waldorfské školy) projekty přednášky, semináře kurzy

Hledisko prostorové organizace Prostředí učebny specializované učebny, laboratoře tělocvična dílna, školní pozemek výuka mimo prostory školy: vycházky, exkurze, praxe konaná v různých zařízeních školy v přírodě domácí prostředí – příprava na vyučování (také školní družiny či kluby, dětské domovy, domovy mládeže)

Shrnutí, opakování Jaké vlivy určují, ovlivňují OF vyučování? Jaké jsou výhody x nedostatky jednotlivých OF? Zaměřte se zejména na první hledisko. Využijte vlastní zkušenosti nebo učebnici Pedagogika pro střední školy.

ZDROJE Vališová, A., Kasíková, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada 2007. Stodůlková, E., Zapletalová, E.: Pedagogika pro střední školy. Beroun, Machart 2011. Opatřil, S. a kol.: Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha, SPN 1985.