NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Protektorát Čechy a Morava
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_17_S11-M-9 VYTVOŘENO: Duben 2013 AUTOR: Zdeňka Špinlerová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: SADA: Matematika pro 9. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Geometrická tělesa

ANOTACE: Materiál slouží k  souhrnnému opakování geometrických těles – vlastností, vzorců pro objem a povrch. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák umí pojmenovat geometrická tělesa, zná vzorce pro výpočet objemu a povrchu. ROČNÍK: 9. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – druhý stupeň POMŮCKY: Učebnice - kalkulačka CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní výklad i opakování učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci doplňují myšlenkovou mapu pomocí pera

MATEMATIKA 9. ročník GEOMETRIE

TĚLESA GEOMETRIE

Geometrická tělesa Prostorové útvary jsou útvary, které nelze vnořit do žádné roviny. Takové útvary nazýváme tělesa. MNOHOSTĚNY KRYCHLE KVÁDR MNOHOSTĚN OBECNÝ

Geometrická tělesa Prostorové útvary jsou útvary, které nelze vnořit do žádné roviny. Takové útvary nazýváme tělesa. MNOHOSTĚNY HRANOL JEHLAN PRAVIDELNÝ ŠESTISTĚN

PRAVIDELNÉ MNOHOSTĚNY Geometrická tělesa PRAVIDELNÉ MNOHOSTĚNY V geometrii je Platónské těleso pravidelný konvexní mnohostěn v prostoru, tj. z každého vrcholu vychází stejný počet hran a všechny stěny tvoří shodné pravidelné mnohoúhelníky. OSMISTĚN oktaedr DVACETISTĚN ikosaedr DVANÁCTISTĚN dodekaedr ČTYŘSTĚN tetraedr

Geometrická tělesa Prostorové útvary jsou útvary, které nelze vnořit do žádné roviny. Takové útvary nazýváme tělesa. DALŠÍ TĚLESA VÁLEC KUŽEL KOULE

V = a.a.a = a3 S = 6.a.a = 6.a2 KRYCHLE OBJEM POVRCH OBJEM A POVRCH TĚLESA KRYCHLE OBJEM V = a.a.a = a3 POVRCH S = 6.a.a = 6.a2

OBJEM A POVRCH TĚLESA KVÁDR OBJEM V = a.b.c POVRCH S = 2.(a.b+b.c+a.c)

OBJEM A POVRCH TĚLESA HRANOL OBJEM V = Sp . v POVRCH S = Sp + Spl

OBJEM A POVRCH TĚLESA JEHLAN OBJEM V = 1 3 Sp . v POVRCH S = Sp + Spl

S = Sp+Spl = a2 + 4. 𝒂.𝒗𝒂 𝟐 V = 1 3 Sp.v = 1 3 a2.v JEHLAN OBJEM OBJEM A POVRCH TĚLESA JEHLAN pravidelný 4-boký OBJEM V = 1 3 Sp.v = 1 3 a2.v POVRCH S = Sp+Spl = a2 + 4. 𝒂.𝒗𝒂 𝟐

V = Sp.v = πr2.v S = Sp+ Spl = πr2+ 2πrv VÁLEC OBJEM POVRCH OBJEM A POVRCH TĚLESA VÁLEC OBJEM V = Sp.v = πr2.v POVRCH S = Sp+ Spl = πr2+ 2πrv

V = 1 3 Sp.v = 1 3 πr2.v S = Sp + Spl = πr2+ πrs KUŽEL OBJEM POVRCH OBJEM A POVRCH TĚLESA KUŽEL OBJEM V = 1 3 Sp.v = 1 3 πr2.v POVRCH S = Sp + Spl = πr2+ πrs

OBJEM A POVRCH TĚLESA KOULE OBJEM V = 𝟒 𝟑 .π.r3 POVRCH S = 4.π.r2

Doplň správné značku objemu nebo povrchu a přiřaď vzorec k tělesu: ZÁVĚREČNÝ TEST Doplň správné značku objemu nebo povrchu a přiřaď vzorec k tělesu: S = 6.a2 = a3 = 2.(a.b + b.c + a.c) = a.b.c = π.r2.v = 𝟏 𝟑 . a2.v = π.r2 + π.r.s Objem kvádru V Objem válce S Objem jehlanu V Tabulka je připravena k tisku na konci prezentace. Objem krychle V Povrch kužele V Povrch kvádru S Povrch krychle

Doplň správné značku objemu nebo povrchu a přiřaď vzorec k tělesu: ZÁVĚREČNÝ TEST Doplň správné značku objemu nebo povrchu a přiřaď vzorec k tělesu: ŘEŠENÍ = 6.a2 = a3 = 2.(a.b + b.c + a.c) = a.b.c = π.r2.v = 𝟏 𝟑 . a2.v = π.r2 + π.r.s S Objem kvádru V Objem válce S Objem jehlanu V Objem krychle V Povrch kužele V Povrch kvádru S Povrch krychle

Doplň správné značku objemu nebo povrchu a přiřaď vzorec k tělesu: ZÁVĚREČNÝ TEST Doplň správné značku objemu nebo povrchu a přiřaď vzorec k tělesu: = 6.a2 = a3 = 2.(a.b + b.c + a.c) = a.b.c = π.r2.v = 𝟏 𝟑 . a2.v = π.r2 + π.r.s S Povrch krychle SPRÁVNĚ V Objem krychle S Povrch kvádru V Objem kvádru V Objem válce V Objem jehlanu S Povrch kužele

Geometrická tělesa KONEC

ZDROJE Přispěvatelé Wikipedie, Mnohostěn [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 9. 03. 2013, 21:34 UTC, [citováno 12. 05. 2013] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Mnohost%C4%9Bn&oldid=9875945 Přispěvatelé Wikipedie, Platónské těleso [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 28. 03. 2013, 10:46 UTC, [citováno 12. 05. 2013] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Plat%C3%B3nsk%C3%A9_t%C4%9Bleso&oldid=1 0032297> Přispěvatelé Wikipedie, Koule [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize 11. 05. 2013, 19:59 UTC, [citováno 12. 05. 2013] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Koule&oldid=10313126> Program Q Draw