ZŠ A MŠ KUNÍN ZAŘÍZENÍ MATEŘSKÁ ŠKOLA KDY A JAK VE ŠKOLCE BÁDAT? PŘÍKLADY ORGANIZAČNÍCH FOREM A MOŽNOSTÍ Mgr. ŠŤASTNÁ RENÁTA
ZŠ A MŠ KUNÍN ZAŘÍZENÍ MATEŘSKÁ ŠKOLA 4 TŘÍDY - 2 V ÚČELOVÉ BUDOVĚ - 1 V ZŠ - 1 NA ODLOUČENÉM PRACOVIŠTI PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PRO 88 DĚTÍ VE VĚKU 2,5 – 7 LET 8 PEDAGOGŮ
JEDNOTLIVÉ KROKY BADATELSTVÍ V MŠ NÁPADY, NÁMĚTY, CO OVĚŘIT JAK TO ASI DOPADNE? (TVORBA DOMNĚNEK, HYPOTÉZ) PLÁN POSTUPU A PŘÍPRAVA POMŮCEK POPIS A VYHODNOCENÍ VÝSLEDKU POKUSU, PREZENTACE OSTATNÍM (I RODIČŮM) PRAVIDLO: CO NEJVYŠŠÍ ÚČAST A SAMOSTATNOST DĚTÍ
BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 1 BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 1. SKUPINOVÁ ČINNOST BĚHEM TÉMATU V MŠ PRACUJEME V KOUTCÍCH (CENTRECH) V JEDNOM Z KOUTKŮ SE SKUPINKA DĚTÍ VĚNUJE EXPERIMENTOVÁNÍ U TÉMATU „CO JE KULATÉ“ JSME SE VĚNOVALI BUBLINÁM JEDNA ČÁST SKUPINY OVĚŘOVALA, JAK SE TVOŘÍ BUBLINY V ČISTÉ VODĚ ,A DRUHÁ ČÁST SKUPINY, JAK SE TVOŘÍ BUBLINY VE VODĚ S OBSAHEM MÝDLA
BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 1 BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 1. SKUPINOVÁ ČINNOST BĚHEM TÉMATU JDE O BADATELSTVÍ? VÝSLEDEK PRÁCE PŘEDEM JSME VYTVÁŘELI HYPOTÉZY (DOMNĚNKY, CO SE ASI STANE) PROBĚHLO OVĚŘOVÁNÍ, DĚTI SI POKUS VE VELKÉ MÍŘE PŘIPRAVILY SAMY PROBĚHLO VYHODNOCENÍ A PREZENTACE VÝSLEDKŮ
POKUSY NEPROBÍHAJÍ JEN VE TŘÍDĚ, ALE I VENKU: BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 2. SOUVISLÁ ČINNOST - TÝDENNÍ TÉMA TŘÍDY PŘÍKLAD TÉMATU: BARVY POKUSY NEPROBÍHAJÍ JEN VE TŘÍDĚ, ALE I VENKU: DĚTI OBJEVUJÍ, KTERÉ PŘÍRODNINY ZANECHAJÍ BAREVNOU STOPU NA BÍLÉM PAPÍŘE OVĚŘUJE SE A UČÍ OBJEVOVÁNÍM ZPRAVIDLA CELÝ TÝDEN DĚTI DÁVAJÍ NÁMĚTY, NÁPADY, CO MŮŽEME DĚLAT OPĚT SE HOVOŘÍ PŘEDEM O TOM, CO SE ASI STANE DĚTI OBJEVUJÍ SAMY, ZA POMOCI STARŠÍCH KAMARÁDŮ, PŘÍPADNĚ POZORUJÍ POKUSY, KTERÉ PŘEDVÁDÍ UČITELKA A PAK JE MOHOU NAPODOBOVÁNÍM ZOPAKOVAT
BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 2 BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 2. SOUVISLÁ ČINNOST - TÝDENNÍ TÉMA TŘÍDY OBJEVOVÁNÍ PROBÍHALO U VŠECH ČINNOSTÍ MÍSENÍ BAREV S POTRAVINÁŘSKÝMI BARVAMI
BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 3. AKCE S RODIČI - DÍLNY TÉMA A ČINNOSTI SE MOHOU PROPOJIT I S AKCÍ S RODIČI: BAREVNÁ PLASTELÍNA POŘÁDÁME DÍLNY A ODPOLEDNE S MÁMOU A TÁTOU
JSOU SEMÍNKA STEJNÁ NEBO RŮZNÁ? KDO ŽIJE NA NAŠÍ ŠKOLNÍ ZAHRADĚ? CO JEŠTĚ OBJEVUJEME? JSOU SEMÍNKA STEJNÁ NEBO RŮZNÁ? KDO ŽIJE NA NAŠÍ ŠKOLNÍ ZAHRADĚ?
MÁ KAŽDÉ JMÉNO STEJNÝ POČET PÍSMEN? CO JEŠTĚ OBJEVUJEME? MÁ KAŽDÉ JMÉNO STEJNÝ POČET PÍSMEN? JAK FUNGUJE LANOVKA?
BARVA Z PŘÍRODNIN SE DÁ DOSTAT NA LÁTKU CO JEŠTĚ OBJEVUJEME? KOLIK VODY VYTEČE, KDYŽ NECHÁME TÉCI VODU BĚHEM ČISTĚNÍ ZUBŮ – PREZENTACE PRO RODIČE BARVA Z PŘÍRODNIN SE DÁ DOSTAT NA LÁTKU
BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 4 BADATELSTVÍ V MŠ KUNÍN - ORGANIZAČNÍ FORMY 4. TÝDENNÍ LETNÍ ŠKOLA MŠ + ZŠ LETNÍ ŠKOLA SE KONALA FORMOU TÝDENNÍHO PŘÍMĚSTSKÉHO TÁBORA ÚČASTNILY SE JÍ DĚTI VĚ VĚKU 4-10 LET, RODIČE HRADÍ NÁKLADY NÁKUP NA LETNÍ ŠKOLU JE NÁROČNÁ ZÁLEŽITOST
DĚTI SE UČILY VLASTNÍ ZKUŠENOSTÍ LETNÍ ŠKOLA PRACOVALY JSME S NÁPADY DĚTÍ DĚTI SE UČILY VLASTNÍ ZKUŠENOSTÍ
PŘIPRAVOVALY SI TABULKY POKUSY JSME DOKUMENTOVALI LETNÍ ŠKOLA PŘIPRAVOVALY SI TABULKY POKUSY JSME DOKUMENTOVALI
MUSELI JSME DLOUHO ČEKAT NA VÝSLEDEK LETNÍ ŠKOLA BYLO TO NAPÍNAVÉ MUSELI JSME DLOUHO ČEKAT NA VÝSLEDEK
POPIS A VYHODNOCENÍ VÝSLEDKU POKUSU, PREZENTACE OSTATNÍM (I RODIČŮM) ZAPOJENÍ RODIČŮ
PROČ SE NÁM TO DAŘÍ? MÁME INFORMACE O BADATELSTVÍ, PROŽITKOVÉM UČENÍ DÍKY PROJEKTU INFORMATORIUM A SPIRÁLA A DÍKY VZDĚLÁVACÍM AKCÍM KVICU, MÁME PODPORU VEDENÍ ŠKOLY PRO DVPP MÁME PODPORU ZŘIZOVATELE ŠKOLY A VEDENÍ ŠKOLY PRO NÁKUP MATERIÁLU NA OBJEVOVÁNÍ MÁME DĚTI VE VĚKOVĚ SMÍŠENÝCH TŘÍDÁCH A SKUPINÁCH, MLADŠÍ SE UČÍ OD STARŠÍCH NÁPODOBOU